Cum arata piata muncii dupa un an de criza

Autor: Adelina Mihai 21.12.2009
  • Aproximativ 250.000 de someri au iesit pe piata in acest an, majoritatea companiilor au blocat angajarile, cresterile salariale si programele de training, iar concedierile nu au lasat niciun domeniu neatins.
  • Furnizorii de training si firmele de recrutare au vazut cum afacerile se injumatatesc, dupa ani de cresteri care treceau de 50%. La finalul celui mai greu an, specialistii in HR simt cum companiile incep sa dezghete bugetele si sunt optimisti pentru anul viitor. Concluzia? Se putea si mai rau.


Firmele de recrutare, confruntate brusc in acest an cu lipsa a cererii de candidati din partea companiilor care au inghetat angajarile, au fost nevoite sa se reorienteze.

"Foarte bine au mers anul acesta serviciile de leasing de personal, de outsourcing - pentru partea de salarizare si administrare, de outplacement - pentru angajatii disponibilizati si de consultanta, mai ales in zona de evaluare", spune Iuliana Badea, sales manager in cadrul firmei de recrutare Lugera&Makler, care estimeaza ca anul acesta compania va incheia "cu bine" afacerile, insa cifre mai exacte se vor putea vedea in martie. Anul trecut, Lugera&Makler a avut afaceri de 18,4 mil. euro.

"Din septembrie se simte o revigorare, pentru ca de atunci companiile au inceput sa dea drumul la recrutari. S-au cautat foarte multi economisti si contabili. Piata de recrutare a scazut cu 60 - 70% fata de anul trecut, insa piata serviciilor in domeniul resurselor umane a scazut cu doar 15 - 20%", explica Badea.

Recrutare mai putina, la preturi mai mici

Nici serviciile de recrutare de executivi nu au mers foarte bine anul acesta. Sorin Roibu, managing director al firmei de executive search Arthur Hunt, estimeaza o scadere cu pana la 22% a afacerilor, dupa ce anul trecut a avut o cifra de afaceri de 250.000 de euro (in cel de-al doilea an de activitate pe piata locala).

"Scaderea e generata si de faptul ca am investit intr-o noua linie de business, de consultanta in resurse umane, cu un focus mai accentuat pe dezvoltare organizationala, restructurare, coaching si evaluare", explica Roibu. El a mai precizat ca a existat o presiune foarte mare din partea companiilor, iar unele au impus conditia ca plata recrutarii sa se faca la sfarsitul proiectului.

"Companiile mari ne-au obligat sa practi cam tarife de proiecte de recrutare, dar aveau as teptari de executive search", mai spune Roibu.

Salariul mediu pe economie a franat tot mai abrupt in ultimele luni, avansurile abia acoperind rata inflatiei, iar specialistii estimeaza ca in curand vom vedea rate negative de crestere. Salariul mediu pe economie era in luna octombrie de 1.375 de lei, in crestere cu 3,6% fata de aceeasi luna a anului trecut, insa cresterea s-a datorat in principal premiilor ocazionale, primelor de vacanta, potrivit datelor Statisticii.

In acelasi timp, salariile executivilor de top nu au scazut in anul crizei. Veniturile insa in anumite situatii s-au diminuat, dar nu ca valoare absoluta a bonusurilor acordate de angajatori, ci mai degraba pentru ca targeturile, care in anii trecuti erau depasite cu usurinta de sefii din companii, au devenit in 2009 un fel de "misiuni imposibile".

Trainingul s-a dezmortit usor pe final de an

Jucatorii de pe piata de training, estimata la 40- 50 mil. de euro anul trecut, au inregistrat scaderi ale afacerilor cuprinse intre 30 si 35%, dar au avut rezultate mai bune fata de asteptarile din prima parte a anului, pe fondul deblocarii bugetelor de instruire ale companiilor pe final de an si ca urmare a accesarii fondurilor europene pentru resurse umane. Sefii companiilor de training sunt optimisti cand vine vorba de anul viitor, fiind convinsi ca programele lor - adaptate la criza - vor fi cautate de angajatori. "Am simtit ca vine criza, am simtit ca bugetele de training ale companiilor vor deveni brusc anorexice, iar una din strategiile noastre a fost sa accesam cat mai multe fonduri europene si sa ne ajutam si clientii sa faca acest lucru. Daca anul acesta scadem cu 30%, la anul cred ca ne revenim", spune Andrei Gosu, director general al Ascendis Consulting, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de training, care estimeaza ca va incheia anul cu afaceri in valoare de 3 mil. euro. Compania a redus preturile cu 20%, ceea ce a dus si la o negociere a sumelor oferite consultantilor asociati.

"Nu mai este business-oriented sa te raportezi la 2008. S-a schimbat modul in care faci afacerile, iar cel mai rau lucru pe care poti sa il faci anul acesta si anul viitor este sa te raportezi la 2008", mai spune Gosu.

La randul sau, Viorel Panaite, managing partner al companiei de training si consultanta in dezvoltare organizationala Human Invest, estimeaza ca termina anul cu afaceri de 750.000 de euro, in scadere fata de 2008.

"Aceasta cifra este foarte aproape de unul din cele trei scenarii pe care le facusem la finalul anului 2008. Cel mai optimist implica o cifra de afaceri de 1,1 mil. euro si cel mai pesimist o cifra de afaceri de 600.000 de euro", spune Panaite, care precizeaza ca a atins tinta de profit, de 10%. Compania a avut anul trecut o cifra de afaceri de 1,4 mil. euro.

Afacerile trainerilor au revenit la nivelul din 2007, dar "nu e rau"

O scadere cu aproape 35% a afacerilor a inregistrat anul acesta si firma de training TMI, comparativ cu 2008, care a fost "extraordinar de bun".

"Suntem cam la nivelul anului 2007, ceea ce nu e rau. Inceputul de an a fost mai nehotarat, dar ultimele luni au redevenit destul de aglomerate", spune Octavian Pantis, managing director al TMI Romania, care a incheiat afaceri de 2 mil. euro in 2008.

Adrian Florea, managing partner la grupul de firme Trend Consult, cu afaceri de 1,1 mil. euro anul trecut, spune ca 2009 a fost un an mai bun decat a crezut la inceput, intrucat afacerile companiei au scazut mai putin decat piata, care a suferit un declin de 30- 35%.

"O sa terminam cu 18% scadere, de la 1.060.000 euro la sfarsitul lui 2008, la 870.000 - 900.000 euro la finele acestui an", explica Florea.

Diana Rosetka, general manager al companiei de training si consultanta in resurse umane United Business Development (UBD), care coordoneaza trei linii de business: Achieve Global (training), Kepner - Tregoe (consultanta si instruire) si ROI Institute (cercetare, benchmarking si consultanta) spune ca scaderea pe divizia de training in acest an este de 20% fata de asteptarile initiale.

"La sfarsit de an, piata de training se afla in dezghet. Pe de-o parte, s-au mai deblocat din bugetele pentru 2009, iar aprobarea unor proiecte cu fonduri europene au creionat premisele pentru 2010 in cazul unora dintre companii, iar in cazul altora, planurile de afaceri pentru perioada urmatoare presupun resursa umana cu abilitati «proaspete», ceea ce a generat deja proiecte foarte interesante pentru 2010 si chiar mai departe", spune Rosetka, care estimeaza ca va incheia anul cu afaceri de 1,2 mil. euro. Previziuni mai optimiste sunt pentru anul viitor, cand estimeaza ca va avea afaceri de 1,6 mil. euro.

Adriana Boscanici, managing partner al firmei de training Trainart, spune ca afacerile companiei pe care o conduce sunt in scadere, insa acest lucru este normal, avand in vedere situatia economica actuala.

"Asteptarile noastre au fost mai ridicate fata de rezultatele obtinute, poate si pentru ca nimeni nu anticipa cum se va derula aceasta criza si care vor fi accentele specifice pentru Romania (criza politica - n.r.). Insa ne mentinem optimismul si suntem intr-o continua cautare si reinventare", mai spune Boscanici.

E greu sa dai faliment in training

Criza a curatat piata de training de furnizorii cu metodologii superficiale, iar companiile care nu au reusit sa se adapteze si care au trait cu speranta ca perioada dificila va trece au disparut de pe piata.

"Convingerile celor care se aflau la conducere, modelul de business care le-a adus succesul pana in 2008, nu mai functioneaza azi si in mod cert nu vor mai functiona nici in viitor", explica Panaite.

Pe de alta parte, faptul ca trainerii ofera servicii si nu au prea multe costuri fixe contureaza un business ferit de faliment.

"Modelul de business din industria noastra nu presupune prea multe costuri fixe. Cand ai costuri fixe mari, ori restructurezi, ori intri in insolventa. E greu sa dai faliment", mai spune Gosu, care a mai precizat ca nu a avut probleme cu incasarile de la companiile-client in acest an.

Cele mai afectate au fost firmele mici de training, pentru ca la licitatiile mari au participat indeosebi companiile din top cinci.

"Firmele mici au fost foarte afectate, firmele mari si-au consolidat pozitia si au participat frecvent la marile proiecte", explica Florea.

Trainart si-a adaptat programele oferite anul acesta pentru clienti, in sensul ca a organizat module cu o durata de cateva ore pe mai multe saptamani, pentru ca angajatii sa nu mai fie scosi din productie 2-3 zile consecutive. De asemenea, compania a oferit posibilitatea ca firmele sa plateasca in rate facturile si a inregistrat o crestere a programelor de mystery shopping.

"Am customizat foarte mult programele anul acesta, pentru a fi si mai aproape de provocarile foarte specifice ale companiilor romanesti in acest an", mai spune Rosetka. Cele mai bine vandute traininguri de Achieve Global au fost cele de dezvoltare de leadership, management de vanzari si colectare de debite.

Piata s-a schimbat radical anul acesta, pentru ca, daca in 2008 angajatorii care isi trimiteau angajatii la training puneau un mare accent, retentie, realizare, motivare si head-hunting, in 2009 focusul a fost pe eficacitatea individuala sau pe eficacitatea departamentelor. Programele-vedeta de training pe care le-a oferit Ascendis in acest an au fost cele legate de managementul performantei si managementul proceselor. "In prima parte a anului eram in partea de negare, pentru ca 2008 a fost un an fantastic, cu peste 2.400 de zile de training livrate si aproximativ 20.000 de cursanti. Din punct de vedere emotional, greul a venit pe 15 - 20 ianuarie, cand nu ne mai primeau oamenii la discutii sau inghetasera contractele", mai spune Gosu. Cea de-a doua parte a anului a devenit mai grea atunci cand au inceput sa se vada rezultatele comparativ cu anul trecut.

Florea a mai spus ca anul acesta a fost cu totul atipic, cu o evolutie diferita in raport cu perioadele anului.

"Primul trimestru a fost inghetat, cu bugete anuntate, dar fara cheltuirea lor. Trimestrul al doilea a fost la jumatate fata de anii de pana acum, iar T3 a fost surprinzator de incarcat, cu iulie si august pline (cu 30% mai mult fata de aceeasi perioada a lui 2008)", explica el, care mai precizeaza ca si ultimul trimestru a fost dezechilibrat. In lunile noiembrie si decembrie firma a livrat cu peste 20% mai multe programe fata de perioada similara din 2008.

Pantis de la TMI crede ca va incheia anul peste asteptari, iar pentru 2010 spera ca va avea aceleasi rezultate de anul acesta,

"Companiile cu o expertiza buna intr-un numar restrans de arii, care nu fac de toate pentru toti, o duc si o vor duce in general bine", mai spune Pantis.

De la venituri lunare de 4.000 de euro, la jumatate

Si veniturile trainerilor au scazut anul acesta, mai ales partea variabila, care consta in bonusuri in functie de zilele de training livrate si in comisioane de vanzare, cele care aveau cea mai mare greutate din totalul incasarilor trainerilor.

"Daca in 2008, un trainer «freelance» putea ajunge la un venit intre 50.000 si 80.000 de euro pe an (4.000 - 6.600 de euro - n.r.), sau chiar peste aceasta valoare, in 2009 trainerii buni au reusit cu greu sa castige cu aproximativ 50% mai putin decat castigau anul trecut", mai spune Panaite. Pentru 2010, Human Invest intentioneaza sa ofere trainerilor angajati un procent important din sumele incasate de la clienti.

"Intentionam ca venitul personal al unui trainer senior performant din comunitatea noastra sa fie in jur de 4.500 - 6.000 de euro pe luna", mai spune Panaite. Indiferent daca au fost cursuri in-house sau open, cele mai multe programe livrate anul acesta de Human Invest au fost cele de leadership development, comunicare si time management.

In acest an, Human Invest a livrat 470 de zile de training, precizeaza Panaite.

Cererea pentru programele de customer s-a triplat fata de anul trecut in cadrul Trend Consult pentru ca angajatorii care au apelat la training au pus mare accent pe atitudine in relatia cu clientii.

"In bugetele de training, au avut prioritate cursurile care cresc performanta in vanzari si in mentinerea relatiilor cu clientii. Pe locul doi au fost cursurile care asigura pastrarea viziunii si luarea deciziilor in conditiile unui mediu schimbator", mai spune Florea.

Previziuni optimiste pentru a doua parte a lui 2010

In ceea ce priveste evolutia pietei de recrutare in prima parte a anului viitor, optimismul este moderat. Un procent de 58% din angajatori nu prevad nicio schimbare pe piata fortei de munca in primul trimestru din 2010, in timp ce 15% cred ca va creste numarul angajarilor comparativ cu ultimele luni ale acestui an, potrivit celui mai recent studiu realizat de Manpower, unul dintre jucatorii din top cinci pe piata de recrutare locala si filiala celei mai mari companii de leasing de personal din lume.

Recruiterii se asteapta ca dupa o prima jumatate a lui 2010 destul de dificila, companiile sa inceapta sa creeze din nou locuri de munca incepand cu luna iunie.

Boscanici este de parere ca piata de training la final de an a mai dat cateva semne de revenire, insa domeniile din care provin cele mai multe comenzi sunt cele care au dus-o bine chiar si in criza: telecom, FMCG, retail.

"Insa semnele de revigorare sunt punctuale si in niciun caz la nivelul anului trecut. Pentru 2010, nu cred ca vom vedea o revigorare in adevaratul sens al cuvantului mai devreme de perioada de toamna", explica Bos­canici.

Si previziunile Human Invest sunt optimiste si se bazeaza pe contractele care au fost semnate in acest an si cele care vor fi semnate in prima parte a anului.

"Pentru 2010 ne-am propus o rata a profitului de minim 15%, chiar si pentru cel mai pesimist scenariu privind cifra de afaceri a companiei", spune Panaite.

Perioada de toamna a adus semne bune pentru furnizorii de training, intrucat companiile au derulat licitatii pentru achizitia de programe de training din bugete proprii sau din subventii de la stat.

"Clientii au devenit mult mai selectivi. Ceea ce conteaza acum este ca sesiunile de training sa fie strans legate de prioritatile strategice ale companiei: relevanta proceselor desenate si asistenta oferita clientilor in etapa de implementare a celor exersate in sala de curs devin criterii esentiale de diferentiere intre un program valoros si unul nefunctional", spune Panaite.

El estimeaza ca anul viitor trei din cinci companii vor ramane in prima liga a furnizorilor de training, iar clientii vor ramane in continuare foarte atenti la achizitionarea acestor programe.

Mai optimist pentru anul viitor este Adrian Florea de la Trend Consult, care spune ca, desi inceputul lui 2010 va fi dificil, vor reveni pe piata firmele mici si freelancerii, iar ultimele trimestre vor fi foarte solicitante pentru firmele de training.

"Credem ca ultimele doua trimestre din 2010 vor fi chiar mai active decat aceeasi perioada a anului 2008, datorita inactivitatii din ultimii doi ani", spune Florea.