REPORTAJ / Stenograme din epoca de aur
La doua decenii de la caderea regimului comunist, stim putine lucruri despre cuplul caruia i se pun in carca toate relele lumii noastre. Si, in general, stim putine despre lumea puterii comuniste: cum erau cu adevarat in intimitate, cum vorbeau, ce intrigi au tesut si s-au tesut acolo in cabinetele impenetrabile pentru muritorii de rand de atunci, dar si de acum. Stim ceea ce a lasat propaganda si ce spun cei care au facut propaganda comunista.
Din cand, pe la diverse televiziuni vedem imagini cu cuplul
prezidential in livada vilei de la Snagov, niste zbenguiri prin
zapada, un taraf cantandu-le, un meci de volei. Imaginile sunt
evident comandate de cei doi, vizionate si revizionate astfel incat
daca s-au pastrat inseamna ca Nicu si Elena au crezut ca ele ii
avantajeaza. Sunt cam aceleasi imagini. Provenite probabil din
filmoteca lor despre care se vorbeste mult, dar, iarasi, despre
care se stiu foarte putine lucruri.
Cei care apar la rampa sa depene amintiri despre cuplul ceausist se
rezuma la generalitati, din care se desprinde un sablon: ea a fost
raul cel mare. Ceea ce s-a dezvaluit in anii '90 nu a mai fost
intrecut de nici o alta dezvaluire: Elena Ceausescu era academician
doctor inginer fara sa-si fi terminat studiile primare, practic o
semianalfabeta, citea formula chimica CO2 exact cum se scria,
«Codoi», iar cabinetul ei, celebrul Cabinet 2, era mai temut decat
cel al lui Ceausescu. In rest, avem parte numai de zvonuri, de
legende si foarte rar de documente, marturii, imagini care sa ne
duca spre adevar. Un adevar la care romanii care au suferit (observ
ca pe ceilalti nu-i mai intereseaza acel adevar) au tot dreptul.
Mai sesisez prudenta, teama sau timiditatea scriitorului roman de a
se apropia de acest subiect, al puterii comuniste vazute din
interior. Cu exceptia lui Denis Dinulescu («O zi din viata lui
Nicolae Ceausescu», piesa care a facut sali arhipline o vreme), nu
cunosc un alt autor care sa se fi oprit asupra subiectului.
Elena Ceausescu a aparut cam din nimic. Trecutul ei revolutionar a
fost confectionat; celebra manifestatie de 1 Mai, de pe stadionul
"Veseliei", unde ar fi fost aleasa regina balului, este
controversata. Inca dinainte de '89 se vorbea de trucarea
fotografiei, prin lipirea capului tovarasei peste capul unei tinere
spre a i se certifica prezenta la manifestatia muncitoreasca
(altfel nimic altceva decat un chef cu mici, bere si regina
balului!). A fost o vreme o activista destul de obscura in anii
'50-'60, dar inaintand aproape pe nebagate in seama (de catre
romanii obisnuiti) pana la a deveni numarul doi in partid si stat,
adica deja celebrul cabinet 2.
Forta ei era insa una foarte temuta. Mi-aduc aminte ce spaima
producea in redactii suprapunerea a doua evenimente care ii aduceau
in prim-plan pe ea si pe fostul premier Dascalescu. Strict
administrativ, Constantin Dascalescu ii era superior ca
prim-ministru, ea fiind prim viceprim-ministru, asa ca asezarea in
pagina de ziar trebuia sa urmeze ierarhiile. Spre a nu atrage mania
Elenei Ceausescu, care nu ar fi suportat sa fie sub Dascalescu, se
gaseau tot felul de subterfugii spre a-i aseza, pe frontul
ziarului, pe aceeasi pozitie. Interventiile ei erau brutale si
dominate de ura. Ca orice analfabeta, credea ca se pricepe la
cultura: era cea care aproba planurile editoriale, repertoriile
teatrale si muzicale, proiectele in cinematografie. Este cunsocuta
celebra ei indicatie "Sa nu mai dam bani (pentru producerea
filmelor, n.n.) pana cand nu le vedem"! Chiar incepuse sa creada in
idiotii care o cantau ca mama iubitoare si renumit savant,
amestecandu-se in domeniul stiintei si educatiei.
O stenograma a discutiilor purtate la varf despre imbunatatirea
(apolitizarea totala) a activitatii soimilor patriei, pionierilor
si utecistilor, publicata de Marin Radu Mocanu in cartea sa
"Cenzura a murit, traiasca cenzorii" (Europress, 2008), ne arata o
Elena Ceausescu mai rea, mai proasta si mai inumana chiar decat
sotul ei. Se discuta despre organizarea Ministerului Educatiei:
"Tov. Nicolae Ceausescu: Aveti (acolo, la minister, n.n.) si un
institut... Tov. Aneta Spornic: Care se ocupa de cercetari
pedagogice si psihologice, cu 80 de oameni, face cercetari,
participa la inspectii, la pefectionare. Tov. Elena Ceausescu: Pe
asta am vrut sa-l desfiintam. Cine nu a mai avut loc in alta parte
a trecut la acest institut. Tov. A.S.: Institutul are laboratoare
de specialitate pe nivele de invatamant. Tov. N.C.: Acestia
indeosebi trebuie sa se ocupe de programe, sa ajute la elaborarea
manualelor. Tov. E.C.: Ei sa faca programele? Astia sunt din aia
care au terminat pedagogia si de la filozofie. Tov. A.S.: Avem si
de la matematica, fizica. (...) Tov. E.C.: Mai e si editura! Tov.
N.C.: Editura este altceva. Se scot manuale in fiecare an. Tov Nicu
Ceausescu: Are program de tiparituri. Tov. A.S.: Manualele se
editeaza si se reediteaza, prin rotatie. Tov. E.C.: S-a stabilit
prin lege ca timp de 5 ani de zile sa nu se tipareasca nimic!
Nimeni n-are dreptul sa inlocuiasca ce vrea."
Un sef al statului (chiar barbatu-sau), un ministru de resort, un
alt ministru al tineretului (fiu-sau) incearca sa-i intre in gratii
si sa-i explice cu frumosul (ca unui retardat) lucruri elementare
privind functionarea institutului de cercetari (pana la urma avea
sa le desfiinteze aproape pe toate!) si necesitatea tiparirii de
manuale! Evident ca toate eforturile sunt zadarnice!
CONSTANTIN STAN (n. 28 iulie 1951)
este licentiat al Facultatii de Filologie (1974) a Universitatii
Bucuresti. Laureat al Academiei Romane (2004) pentru romanul
"Gerda". Cartile de proza i-au fost premiate de ASPRO, Asociatia
Scriitorilor din Bucuresti, Festivalul "Poesis" Satu Mare, revista
"Luceafarul". Premiul APLER pentru jurnalism cultural.
Este prezent de la primul numar, saptamanal, cu rubrica "Reportaj",
in "Ziarul de Duminica".
Este presedintele sectiei Proza a Asociatiei Scriitorilor din
Bucuresti.