Inca un Craciun pe credit: desi o duc mai rau, romanii tot se imprumuta. Cum comentati?

Autor: Angela Placinta 21.12.2009

Romanii au pastrat si anul acesta traditia cumparaturilor pe credit de electrocasnice si mobila in perioada sarbatorilor, desi multi au salarii mai mici, iar locurile de munca nu mai sunt sigure.



Nici dobanzile mari nu i-au descurajat sa se imprumute pentru a-si face cadouri de sarbatori: companiile de credite practica dobanzi anuale efective de 30-40% la imprumuturile in lei, cu mult peste dobanda-cheie a BNR de 8%.
Luna decembrie le-a adus companiilor de credite de consum de pe piata locala cresteri de pana la 25% a volumului de imprumuturi acordate, deoarece in aceasta perioada mai multi romani cumpara electrocasnice si mobila, luand finantari direct din magazine.
Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum, care acorda imprumuturi in magazinele Elvila, Dedeman, Bricostore, Flanco, Flamingo, Vodafone, Depozitul de Calculatoare sau Praktiker, a acordat luna aceasta un volum de credite in magazine cu 14% mai mare decat in noiembrie.
"A fost o luna foarte buna pe partea de credit in magazin, dar si pentru cardurile de credit. Imprumuturile de nevoi personale nu prea functioneaza in decembrie, deoarece oamenii care cumpara bunuri de folosinta indelungata prefera modalitatile de plata imediate, cum sunt cardul si creditul in magazin", afirma Daniel Boaje, directorul general al Cetelem.
De altfel, la sfarsitul lui noiembrie Boaje spunea intr-un interviu acordat ZF ca se asteapta ca in decembrie creditele acordate in magazinele partenere sa urce cu aproximativ 10%. Aceasta este cea mai importanta linie de business pentru Cetelem, care mai acorda imprumuturi de nevoi personale si pentru achizitia de autovehicule.
"Anul trecut in decembrie creditarea a scazut foarte mult, a fost prima luna de recul violent din cauza crizei", mai spune Boaje. Pentru tot anul 2009 compania estimeaza o scadere a soldului creditelor cu circa 10% comparativ cu 2008.

Americanii de la GE Money dau credite in magazine de 4 milioane de euro
Si in cazul GE Money, divizia de finantari de retail a gigantului american General Electric, luna decembrie a adus o crestere semnificativa a imprumuturilor acordate in magazine.
"Credem ca volumul creditelor in magazin acordate de GE Money in luna decembrie va depasi 4 milioane de euro, nivel asemanator cu cel din luna decembrie a anului trecut, si apreciem ca este un rezultat foarte bun in contextul economic actual. Este, asa cum de altfel ne si asteptam, cea mai buna luna din an, in crestere cu 20-25% fata de luna noiembrie", a declarat Bogdan Dobre, directorul general al diviziei de credite de consum a GE Money (brandul sub care opereaza companiile Ralfi, Domenia Credit si Motoractive Leasing).
"Ca in fiecare an, si anul acesta derulam promotii impreuna cu partenerii nostri retaileri, in functie de specificul fiecaruia", mai spune Dobre.
GE Money vinde credite de consum in magazinele Mobexpert, Domo, Interhome, Praktiker, Euranis, Husqvarna si altele.
Creditele in magazin pot fi accesate destul de usor, pentru ca nu sunt cerute garantii imobiliare, in schimb finantatorii percep dobanzi mai ridicate, pentru ca si riscurile asumate sunt mai mari. De exemplu, la GE Money creditele de consum in lei au o dobanda anuala efectiva (DAE) de 45,28% pentru scadenta de cinci ani. Valoarea creditului poate fi intre 300 si 10.000 de lei. Pentru a face o comparatie, in cazul unui credit de nevoi personale de 10.000 de lei pentru cinci ani, cu ipoteca, DAE variaza intre 16% si 28% in ofertele bancilor.
Pe de alta parte, Cetelem nu publica pe site informatii cu privire la DAE, ci rata lunara pe care ar trebui sa o plateasca clientul pentru o anumita suma. De exemplu, in cazul unui credit de 10.000 de lei cu scadenta peste cinci ani, destinat achizitiei de mobilier, rata lunara este de 361 de lei. Toate creditele acordate de Cetelem au rate lunare fixe.