Inca un Craciun pe credit: desi o duc mai rau, romanii tot se imprumuta. Cum comentati?
Romanii au pastrat si anul acesta traditia cumparaturilor pe credit de electrocasnice si mobila in perioada sarbatorilor, desi multi au salarii mai mici, iar locurile de munca nu mai sunt sigure.
Nici dobanzile mari nu i-au descurajat sa se imprumute pentru
a-si face cadouri de sarbatori: companiile de credite practica
dobanzi anuale efective de 30-40% la imprumuturile in lei, cu mult
peste dobanda-cheie a BNR de 8%.
Luna decembrie le-a adus companiilor de credite de consum de pe
piata locala cresteri de pana la 25% a volumului de imprumuturi
acordate, deoarece in aceasta perioada mai multi romani cumpara
electrocasnice si mobila, luand finantari direct din
magazine.
Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum, care acorda
imprumuturi in magazinele Elvila, Dedeman, Bricostore, Flanco,
Flamingo, Vodafone, Depozitul de Calculatoare sau Praktiker, a
acordat luna aceasta un volum de credite in magazine cu 14% mai
mare decat in noiembrie.
"A fost o luna foarte buna pe partea de credit in magazin, dar si
pentru cardurile de credit. Imprumuturile de nevoi personale nu
prea functioneaza in decembrie, deoarece oamenii care cumpara
bunuri de folosinta indelungata prefera modalitatile de plata
imediate, cum sunt cardul si creditul in magazin", afirma Daniel
Boaje, directorul general al Cetelem.
De altfel, la sfarsitul lui noiembrie Boaje spunea intr-un interviu
acordat ZF ca se asteapta ca in decembrie creditele acordate in
magazinele partenere sa urce cu aproximativ 10%. Aceasta este cea
mai importanta linie de business pentru Cetelem, care mai acorda
imprumuturi de nevoi personale si pentru achizitia de
autovehicule.
"Anul trecut in decembrie creditarea a scazut foarte mult, a fost
prima luna de recul violent din cauza crizei", mai spune Boaje.
Pentru tot anul 2009 compania estimeaza o scadere a soldului
creditelor cu circa 10% comparativ cu 2008.
Americanii de la GE Money dau credite in magazine de 4
milioane de euro
Si in cazul GE Money, divizia de finantari de retail a gigantului
american General Electric, luna decembrie a adus o crestere
semnificativa a imprumuturilor acordate in magazine.
"Credem ca volumul creditelor in magazin acordate de GE Money in
luna decembrie va depasi 4 milioane de euro, nivel asemanator cu
cel din luna decembrie a anului trecut, si apreciem ca este un
rezultat foarte bun in contextul economic actual. Este, asa cum de
altfel ne si asteptam, cea mai buna luna din an, in crestere cu
20-25% fata de luna noiembrie", a declarat Bogdan Dobre, directorul
general al diviziei de credite de consum a GE Money (brandul sub
care opereaza companiile Ralfi, Domenia Credit si Motoractive
Leasing).
"Ca in fiecare an, si anul acesta derulam promotii impreuna cu
partenerii nostri retaileri, in functie de specificul fiecaruia",
mai spune Dobre.
GE Money vinde credite de consum in magazinele Mobexpert, Domo,
Interhome, Praktiker, Euranis, Husqvarna si altele.
Creditele in magazin pot fi accesate destul de usor, pentru ca nu
sunt cerute garantii imobiliare, in schimb finantatorii percep
dobanzi mai ridicate, pentru ca si riscurile asumate sunt mai
mari. De exemplu, la GE Money creditele de consum in lei au o
dobanda anuala efectiva (DAE) de 45,28% pentru scadenta de cinci
ani. Valoarea creditului poate fi intre 300 si 10.000 de lei.
Pentru a face o comparatie, in cazul unui credit de nevoi personale
de 10.000 de lei pentru cinci ani, cu ipoteca, DAE variaza intre
16% si 28% in ofertele bancilor.
Pe de alta parte, Cetelem nu publica pe site informatii cu privire
la DAE, ci rata lunara pe care ar trebui sa o plateasca clientul
pentru o anumita suma. De exemplu, in cazul unui credit de 10.000
de lei cu scadenta peste cinci ani, destinat achizitiei de
mobilier, rata lunara este de 361 de lei. Toate creditele acordate
de Cetelem au rate lunare fixe.