Cea mai optimista prognoza pentru 2010: „Va fi anul noilor fabrici si centre logistice pentru ca Romania a redevenit un pol de productie foarte atractiv, asa cum a fost in 2004”. Cum comentati?

Autor: Alexandru Anghel 21.12.2009

Stefano Albarosa, directorul general si actionar al importatorului de vehicule comerciale si al dezvoltatorului de spatii logistice Cefin, apreciaza ca anul viitor constructia spatiilor logistice si a halelor industriale ce au ca destinatie productia va fi reluata la un nivel similar cu cel din 2004.
In 2004 investitiile straine directe au trecut de 5 miliarde de euro, potrivit datelor Agentiei Romane pentru Investitii Straine, fiind anul in care producatorii din industria constructoare de masini au inceput sa isi consolideze businesurile locale prin integrarea productiei si extinderea portofoliului. Tot in aceasta perioada transportatori precum Edy Spedition, Dunca sau International Lazar au demarat majoritatea proiectelor prin care au construit platforme logistice, in principal in zona de vest a tarii.
"Va fi anul noilor fabrici si centre logistice pentru ca Romania a devenit, inca o data, un pol de productie foarte atractiv, asa cum a fost in 2004. Romania a recuperat anul acesta trei elemente esentiale de competitivitate: costul salariilor, leul s-a devalorizat cu 35%, iar valoarea proprietatilor imobiliare s-a redus foarte mult. Sunt motivele pentru care companiile straine veneau in 2004 sa investeasca aici", a declarat Albarosa.
Stocul de spatii logistice cumuleaza in Bucuresti 900.000 de metri patrati, in timp ce proiectele din tara insumeaza in prezent 500.000 de metri patrati.
Cefin a dezvoltat doua dintre cele mai mari proiecte logistice din Romania, in Bucuresti si Arad, vandute apoi catre fondul de investitii austriac Europolis.
Albarosa spune ca in acest an divizia imobiliara a construit si a vandut proiecte logistice in valoare de 30 de milioane de euro, iar pentru anul viitor urmareste un nivel similar.
"Cred ca vom avea foarte multe investitii straine in Romania. Vor fi cat mai multe si cat mai repede, cu cat sistemul local va fi mai stabil, iar datoria clasei politice este sa faca acest lucru. In doi ani am avut patru alegeri, iar faptul ca de trei luni nu avem guvern e foarte grav pentru ca toata lumea asteapta", a adaugat Albarosa.
In ceea ce priveste dezvoltarile imobiliare rezidentiale Cefin a inghetat orice proiect, cel mai mare fiind cel din Capitala, din zona Barbu Vacarescu. "Piata este total blocata, iar proiectul de pe bulevardul Vacarescu "sta" deocamdata pentru ca nu am avut finantare". Albarosa a apreciat ca sectorul rezidential va consemna o revenire inceata incepand cu ultimul trimestru al anului viitor sau chiar in prima parte din 2011.

2009, cel mai dificil an
Seful Cefin estimeaza ca anul viitor divizia Cefin Automotive, care comercializeaza marca Iveco, va aduce vanzari de 100 de milioane de euro in urma revenirii cererii de autovehicule comerciale. In primele 11 luni din 2009 vanzarile de autovehicule comerciale s-au contractat cu 67%, la 15.150 de unitati, cea mai mare parte a unitatilor livrate fiind vehicule comerciale usoare. Partea cea mai afectata a fost cea cu o masa de peste 3,5 tone, unde vanzarile au fost mai mici cu circa 75%.
"A fost cel mai dificil an din istoria noastra, cu o contractare neprevazuta a pietei, care a cauzat dezechilibre la toti actorii prezenti in distributia de vehicule comerciale si de automobile", a declarat Albarosa.
El a explicat ca stocurile detinute la inceputul anului de catre dealerii de autovehicule comerciale, gandite pentru circa patru luni, au fost suficiente de data aceasta pentru intreg anul. "Asta inseamna ca toata industria a intrat in panica, ceea ce a dus la coborari de pret foarte importante, cu marje zero sau vanzari in pierdere. A fost o contractie specifica zonei si in Bulgaria, Ungaria, Cehia sau Slovacia, tot sud-estul Europei".
In urma reducerii vanzarilor si a activitatilor conexe, Cefin estimeaza in acest an o cifra de afaceri de 70 de milioane de euro, cu mai mult de 50% sub nivelul anului trecut, potrivit reprezentantilor companiei.
Cea mai mare flota vanduta de Cefin in 2009, catre compania timisoreana Izometal, a numarat 50 de autocamioane
Divizia Cefin Automotive include compania Cefin Autovehicule Comerciale, Cefin Used Trucks, Euro Body (realizeaza carosari pentru vehiculele comerciale), 4 Bus si Premium Truck Parts.
"Norocul nostru a fost ca restul cercului (celelalte companii din cadrul diviziei auto - n.red.) s-a contractat mai putin decat vanzarile de autovehicule, ne-a permis sa supravietuim si a generat cash - flow pentru sustinerea restructurarii", a spus Albarosa.
Marca Iveco a vandut in Romania 1.203 autovehicule comerciale in perioada ianuarie - noiembrie, cu 79% sub volumul de 5.905 unitati comercializate in acelasi interval din 2008.

Au disponibilizat 500 de oameni
Restructurarea a redus numarul de puncte de vanzare Cefin de la 17 la 9, iar numarul de angajati a scazut de la 1.200 la 700 in prezent. Albarosa a specificat ca nu au fost insa inchise centrele de vanzari care includ showroom-uri si unitati de service. Potrivit reprezentantilor companiei, costurile operative au fost diminuate pe parcursul anului 2009 cu 12 milioane de euro. "Acum ne consideram, mental, in faza de post criza. Cheltuielile sunt sub marginile curente, dar 2009 per total a insemnat o pierdere importanta".
Pentru anul viitor directorul general al Cefin apreciaza ca cererea de autovehicule comerciale de pe piata locala va ajunge la jumatatea nivelului din 2008 (peste 24.000 de unitati).
Albarosa a apreciat ca dupa o prima jumatate de an impredictibila finalul verii a adus o tendinta clara a pietei si posibilitatea de a realiza planuri. Comparand volumul de marfuri transportate, care a scazut cu 26%, cu cel al autoutilitarelor noi vandute (-75%), a identificat o nevoie de echipare a transportatorilor, care se va manifesta anul viitor. "Nu poti muta acelasi volum de marfa cu de doua ori mai putine mijloace", a declarat Albarosa. "Distrugerea de valori a crizei este imensa. Trebuie insa sa te gandesti la oportunitati. Diferenta acum, fata de 2004, este ca stii ce se va intampla in continuare. Am facut o facultate foarte scumpa anul acesta", a adaugat Albarosa.
Planurile pentru 2010 ale Cefin includ si posibile preluari din sectorul retailului de autovehicule comerciale, insa reprezentantii companiei nu au dorit sa identifice posibile tinte. Totodata, Albarosa a identificat o alta oportunitate in cele 2.500 de autocamioane recuperate de catre firmele de leasing, urmand sa se implice in revanzarea acestora.