Unde sunt 20.000 de masini vandute, dar neinmatriculate
Pe piata locala s-au inmatriculat in acest an cu 20.000 de
masini mai putin decat s-au raportat ca vandute catre Asociatia
Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), diferenta
explicata de jucatorii din piata ca reprezentand "reexporturi" -
masini vandute de catre dealerii auto catre alte piete decat cea
interna.
Situatia din acest an este diametral opusa de cea din 2008, atunci
cand s-au inmatriculat mai multe masini decat s-au vandut.
Explicatia acestui lucru consta in faptul ca la nivelul lunii
decembrie a anului trecut guvernul Tariceanu a decis triplarea
taxei de poluare pentru masinile second-hand, dar si pentru cele
noi cu motoare mai mari de 2,0 litri si eliminarea taxei pentru
automobilele noi cu motoare sub 2,0 litri. Aceasta decizie a
determinat la acea vreme dealerii sa-si inmatriculeze stocurile de
masini care nu se incadrau in noile reglementari. Astfel, numai in
decembrie 2008 au fost inmatriculate 5.800 de autoturisme in plus
fata de cele raportate ca fiind vandute.
Potrivit estimarilor lui Alin Tapalaga, directorul general al
Porsche Inter Auto, divizia de retail auto a Porsche Romania, cel
mai mare jucator de pe piata de profil, anul acesta s-au exportat
in medie 2.000 de automobile pe luna.
"Romania face parte dintre tarile cu cele mai mari discounturi din
Europa, iar succesul inregistrat de programele "Rabla" din alte
state ii determina pe dealerii europeni care au ramas fara stocuri
sa cumpere masini si de pe piata romaneasca. Dealerilor locali le
convine acest lucru pentru ca de cele mai multe ori stocurile
livrate se achita imediat", a spus Nicolae Sorescu, directorul
general al Radacini Motors, dealer Opel si Chevrolet.
In acest an primele semne ale reexporturilor au aparut in luna
aprilie, atunci cand potrivit statisticilor cu privire la vanzarile
si inmatricularile din martie in cazul unor marci precum Hyundai
sau Kia, vanzarile raportate erau de aproape patru ori mai mari
decat inmatricularile raportate de politie.
La acea data repezentantii APIA anuntau faptul ca exista indicii in
piata conform carora dealerii auto au apelat la exporturi in Europa
de Vest, unde vanzarile cresteau datorita programelor
"Rabla".
"Este stiut faptul ca intre vanzari si inmatriculari exista
intotdeauna o diferenta datorita ecartului de timp in care se
inregistreaza masina. Acesta este de 30 de zile, dar poate fi si
mai mare. Sigur, este adevarat insa ca o diferenta atat de mare nu
este datorata numai acestui fapt", a spus Marius Tudor, secretarul
general al APIA, citat de Mediafax.