Unde sunt 20.000 de masini vandute, dar neinmatriculate

Autor: Bogdan Alecu 21.12.2009

Pe piata locala s-au inmatriculat in acest an cu 20.000 de masini mai putin decat s-au raportat ca vandute catre Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), diferenta explicata de jucatorii din piata ca reprezentand "reexporturi" - masini vandute de catre dealerii auto catre alte piete decat cea interna.
Situatia din acest an este diametral opusa de cea din 2008, atunci cand s-au inmatriculat mai multe masini decat s-au vandut. Explicatia acestui lucru consta in faptul ca la nivelul lunii decembrie a anului trecut guvernul Tariceanu a decis triplarea taxei de poluare pentru masinile second-hand, dar si pentru cele noi cu motoare mai mari de 2,0 litri si eliminarea taxei pentru automobilele noi cu motoare sub 2,0 litri. Aceasta decizie a determinat la acea vreme dealerii sa-si inmatriculeze stocurile de masini care nu se incadrau in noile reglementari. Astfel, numai in decembrie 2008 au fost inmatriculate 5.800 de autoturisme in plus fata de cele raportate ca fiind vandute.
Potrivit estimarilor lui Alin Tapalaga, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail auto a Porsche Romania, cel mai mare jucator de pe piata de profil, anul acesta s-au exportat in medie 2.000 de automobile pe luna.
"Romania face parte dintre tarile cu cele mai mari discounturi din Europa, iar succesul inregistrat de programele "Rabla" din alte state ii determina pe dealerii europeni care au ramas fara stocuri sa cumpere masini si de pe piata romaneasca. Dealerilor locali le convine acest lucru pentru ca de cele mai multe ori stocurile livrate se achita imediat", a spus Nicolae Sorescu, directorul general al Radacini Motors, dealer Opel si Chevrolet.
In acest an primele semne ale reexporturilor au aparut in luna aprilie, atunci cand potrivit statisticilor cu privire la vanzarile si inmatricularile din martie in cazul unor marci precum Hyundai sau Kia, vanzarile raportate erau de aproape patru ori mai mari decat inmatricularile raportate de politie.
La acea data repezentantii APIA anuntau faptul ca exista indicii in piata conform carora dealerii auto au apelat la exporturi in Europa de Vest, unde vanzarile cresteau datorita programelor "Rabla".
"Este stiut faptul ca intre vanzari si inmatriculari exista intotdeauna o diferenta datorita ecartului de timp in care se inregistreaza masina. Acesta este de 30 de zile, dar poate fi si mai mare. Sigur, este adevarat insa ca o diferenta atat de mare nu este datorata numai acestui fapt", a spus Marius Tudor, secretarul general al APIA, citat de Mediafax.