CONCERT / Anul muzical 2009 in sectiune (I)
Ce s-a schimbat de fapt in viata muzicala romaneasca in ultimii 20 de ani? Mult mai multe decat isi inchipuie generatiile foarte tinere, chiar daca ne referim exclusiv la muzica clasica, a carei pozitie privilegiata (de muzica fara text, asadar permisa chiar inainte de 1989) avea si ea destule restrictii.
Participam in urma cu cateva zile la indraznetul concert al
Corului de Copii Radio intitulat "Salut voios de pionier!" si
remarcam cat de usor uitam.
Este greu de crezut cand privim afisele anului 2009 ca multi dintre
muzicienii romani care au concertat in acest an in Romania, fiind
acum personalitati ale lumii muzicale internationale, nu ar fi
putut reveni in tara daca in 1989 Europa de Est nu ar fi pornit
intr-o alta directie istorica. Este vorba despre destine
profesionale modificate in sens pozitiv, cu traiectorii stralucite.
2009 nu este anul primei lor reveniri pe scenele de acasa, dar acum
putem vorbi despre un caracter simbolic al acestor reveniri.
Exista totusi cel putin doua situatii majore ce pot fi decodificate
in acest sens. Prima este reprezentata de muzicieni care, desi au
avut ocazia de a se perfectiona si a-si desavarsi studiile in
intreaga lume in acesti 20 de ani, au optat pentru a reveni in tara
si a contribui la dezvoltarea unei vieti muzicale care avea nevoie
de nume marcante si din randul tinerilor. Exemple sunt multe, iar
pomenirea a doar cateva nume, precum Alexandru Tomescu, Horia
Mihail, Razvan Suma, Radu Popa, Dan Dediu, care fac parte dintr-o
generatie de artisti afirmata in Romania si in lume in ultimele
doua decenii, poate fi nedreapta.
Daca incercam totusi sa-i legam printr-un generic imaginar "dupa 20
de ani", poate le putem aminti celor care sunt tentati sa uite (sau
celor care erau prea mici atunci) ca punctul istoric de cotitura
reprezentat pentru intreaga Europa de anul 1989 a generat intr-un
fel sau altul si evolutiile actuale ale vietii culturale.
Finalul anului 1989 a deplasat linia orizontului si pentru
muzicienii nascuti in Romania. Iar acesti artisti - acum tineri sau
aflati in plina maturitate - care au marcat viata culturala
romaneasca din perioada 1989-2009 au reusit sa demonstreze ca o
cariera muzicala de top are prin definitie o importanta componenta
internationala, aspect aflat intr-un blocaj real in urma cu 20 de
ani.
Reveniri
Daca ne referim la cei care au optat pentru o resedinta in afara
tarii, un exemplu stralucit este Cvartetul Belcea (fotografia 1,
realizata de Sheila Rock, EMI Classics), care si-a incheiat zilele
trecute printr-un amplu concert cei trei ani de rezidenta la
Ateneul Roman (serie organizata de Institutul Cultural Roman in
colaborare cu Filarmonica "George Enescu"). Corina Belcea Fischer
este cea care si-a adus partenerii de cvartet spre Romania, oferind
publicului bucurestean mostre din nivelul cel mai inalt al artei
cvartetului (Cvartetul Belcea este artist exclusiv EMI si are o
bogata discografie sub aceasta egida, in pofida tineretii membrilor
sai). Sonoritatea plina de delicatete a viorii Corinei
Belcea-Fischer, frazarea de un rafinament suveran, secondata
intotdeauna complementar de vioara Laurei Samuel, de violoncelul
plin de substanta al lui Antoine Lederlin sau de viola purtatoare a
unui cald mesaj intelectual a lui Krzysztof Chorzelski sunt
elemente care se regasesc - in cazul cvartetului Belcea - intr-un
intreg artistic unic. Concertul final a adus pe scena Ateneului
Roman, alaturi de cei patru membri ai Cvartetului Belcea, toti
tinerii muzicieni din Romania si Republica Moldova care au
participat la cursurile de maiestrie sustinute in cadrul
rezidentei, in fata unui public al carui entuziasm pentru muzica de
camera a crescut proportional cu intalnirile sale cu aceasta
remarcabila formatie.
Alt nume pe care toata lumea l-a asteptat cu nerabdare la Bucuresti
a fost Angela Gheorghiu (foto 3, Mihai Cosma). Aceasta revenire s-a
petrecut "in trepte". In luna martie se lansa la nivel
international "Madama Butterfly" de Puccini in versiune
discografica, avand-o ca protagonista pe Angela Gheorghiu. Cateva
luni mai tirziu, in iunie, artista revenea in contextul unui
spectacol de poezie si muzica la Teatrul National. In sfarsit, in
luna septembrie, Angela Gheorghiu putea fi ascultata intr-un
concert in aer liber sustinut in Piata Constitutiei de ziua
Bucurestiului, la care putea participa orice bucurestean.
Aparitiile ei au fost ca un magnet pentru spectatori, care au venit
sa o vada si altfel decat prin intermediul CD-ului sau al DVD-ului,
descoperind de fiecare data cu aceeasi uimire cum glasul ei oferea
ceva ce auzi rar la divele ultimelor decenii: o vibratie unica,
inconfundabila.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969)
este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al
postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7
ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in continuare
rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si Adevarul literar.
Activitatea ei publicistic" cuprinde peste 2.000 de articole
aparute in presa scrisa, majoritatea pe teme muzicale, sute de
emisiuni si programe de radio si numeroase emisiuni si aparitii TV.
Este semnatara traducerii si a articolelor privind compozitorii
romani pentru Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si
responsabila cu sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic.
Este membra a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania.
A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul pentru
Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National al
Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al Uniunii
Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.