Cum sa va asigurati ca nu pierdeti bani din contul de pensie
Putini din cei peste 4,8 milioane de clienti ai fondurilor de
pensii private obligatorii (pilonul II) stiu ca exista o metoda
prin care se pot asigura ca nu vor pierde niciodata bani din contul
lor de pensie privata, chiar si in conditii de criza, cand
fondurile ar putea avea randamente negative.
Mai exact, o norma emisa anul acesta de Comisia de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private (CSSPP) spune ca, in cazul in care un
client al unui fond se transfera la alt fond, vechiul administrator
este obligat sa ii transfere in noul cont intreaga valoare a
contributiilor platite, din care se deduc anumite comisioane si
penalizarea de transfer (de 5% din valoarea activului in primii 2
ani de la aderarea la fond si zero dupa aceasta perioada). Astfel,
chiar daca un fond de pensii are un randament negativ, prin mutarea
la alt fond clientul poate recupera aceasta pierdere. Totusi,
problema randamentelor negative nu exista pe piata locala, toate
fondurile fiind pe plus, cu un randament mediu de 16,3% in primele
11 luni din 2009.
"Aceasta norma (nr. 12/2009 -n.r.) nu respecta prevederile legale,
pentru ca legea pensiilor obligatorii spune ca administratorul
trebuie sa garanteze valoarea contributiilor la maturitate (cand
incepe plata pensiei - n.r.), nu la transfer. Pentru noi inseamna
ca trebuie sa ne facem provizioane, ceea ce ne costa foarte multi
bani, dar este si in defavoarea participantului, pentru ca una este
sa iti faci o strategie de investitii pe termen lung si alta este
sa actionezi pe termen scurt si sa fii atent ca nu cumva sa scada
unitatea de fond si sa trebuiasca sa scoti bani din buzunar. In
ultimul caz investitiile sunt conservatoare si randamentele mult
mai mici", afirma Mihai Coca-Cozma, directorul general al ALICO
Pensii (fosta AIG Pensii).