Miliardarii francezi Mulliez aduc a patra companie in Romania, dupa Auchan, Decathlon si Kiabi

Autor: Mihaela Popescu 04.01.2010

La inceputul unui an care anunta continuarea scaderilor in retailul de bricolaj, reteaua franceza Leroy Merlin testeaza piata pentru a dezvolta strategia de marketing pentru Romania, iar directorul de expansiune, recrutat de la Praktiker, cauta primele locatii in Bucuresti.



In ciuda declinului pietei pentru prima data in era marilor retele de magazine, retailul de bricolaj va avea si in acest an o intrare in scena a unui jucator de talie internationala. Cristian Petrescu, omul-cheie al retelei Leroy Merlin in Romania si fostul director de expansiune al Praktiker, spune ca pregateste terenul pentru lansarea locala a retailerului francez in 2010. Cel mai probabil, reteaua va avea o singura inaugurare in acest an in Bucuresti, urmatoarele locatii fiind vizate tot in Capitala, potrivit managerului.

Compania, al doilea mare jucator din sectorul do-it-yourself (retailul de bricolaj) din Europa, dupa englezii de la Kingfisher, devine astfel al doilea retailer de profil care intra in Romania in ciuda perspectivelor de scadere a cererii pe termen scurt. Prima lansare curajoasa a fost cea a retelei OBI, care a deschis primele doua magazine din Romania la finele lui 2008.

Distributia de materiale de constructii (care include si bricolajul), estimata la peste 2 miliarde de euro, a dat semne de declin incepand cu al doilea semestru din 2008, pentru ca la finele anului trecut scaderea vanzarilor la nivel local sa ajunga la 20-30%, potrivit estimarilor din piata.

In retailul modern, doar segmentul alimentar si cel de bricolaj au avut intrari de jucatori noi de la declansarea crizei. In bricolaj sunt peste 70 de magazine in prezent.

In sectorul alimentar insa, miza au fost achizitiile de magazine. Operatorul Mega Image si Enterprise Investors - cei doi jucatori noi din segmentul discounterelor din 2009 - s-au luptat pentru reteaua Profi, preluata intr-un final de fondul Enterprise Investors.

Cu toate ca a intrat pe piata de profil prin proiecte noi, nu este exclus ca operatorul supermarketurilor Mega Image sa realizeze achizitii in urmatorii ani, pentru a grabi dezvoltarea retelei cu discount Red Market in Romania.

Dupa modelul din comertul alimentar, si in bricolaj am putea vedea in acest an achizitia unor retele romanesti sau straine de catre retaileri de talie internationala sau fonduri de investitii.

Tintele ar putea fi companiile romanesti Ambient Sibiu sau Dedeman Bacau, dar si retele straine operate de antreprenori, precum Bricostore (detinuta de familia Bresson din Franta) sau Mr. Bricolage, retailerul controlat de familia Rapotan, proprietarii Arabesque.

A patra companie

Leroy Merlin este reteaua de magazine de bricolaj de dimensiuni mari a grupului Adeo, controlat de familia franceza Mulliez. Pe pietele pe care activeaza deja, retailerul opereaza unitati cu suprafete intre 6.000 si 19.000 de metri patrati.

La nivel local, magazinele Leroy Merlin vor avea dimensiuni similare celor operate de companiile Praktiker, Bricostore sau Dedeman, cele mai extinse retele de pe piata in acest moment.

Cu vanzari anuale de peste 9 miliarde de euro, Adeo Groupe este al doilea mare jucator din retailul de bricolaj din Europa, dupa englezii de la Kingfisher.

Cel mai mare business detinut de familia Mulliez in Romania este in acest moment reteaua de hipermarketuri Auchan, cu vanzari de 278 mil. euro in 2008, al carui control l-a preluat in urma cu aproximativ un an prin achizitia a 70% din actiuni de la mai multi oameni de afaceri straini.

In ultimul an, alte doua companii ale familiei Mulliez si-au facut intrarea pe piata din Romania: reteaua de hipermarketuri cu produse sport Decathlon si magazinele de imbracaminte Kiabi. Leroy Merlin este astfel a patra companie adusa pe piata locala de francezi intr-un interval de patru ani.

Primul contract

Primul anunt oficial privind intrarea Leroy Merlin in Romania a fost facut de catre dezvoltatorul mall-ului Colosseum din Chitila, in apropiere de Bucuresti. Compania britanica Modus a anuntat ca a inchiriat un spatiu de 19.000 de metri patrati retailerului de bricolaj Leroy Merlin, fara a da insa mai multe detalii.

Colosseum Shopping Center este unul dintre cele mai mari proiecte comerciale anuntate pana acum in Romania. Acesta va avea o suprafata totala de 169.000 de metri patrati, iar planurile initiale vizau inaugurarea mallului in 2010.

Tinand cont ca lucrarile de constructie inca nu au fost demarate, este posibil ca inaugurarea Colosseum sa fie amanata pentru 2011.

Cum am importat conceptul de bricolaj