CRONICA LITERARA/ Pe teren cu Cristian Tudor Popescu
Autor:
Daniel Cristea Enache
06.01.2010
In ultimii ani, Cristian Tudor Popescu a intrat intr-un con de
umbră. Imprejurări biografice şi circumstanţe mai generale au
contribuit la această eclipsare. Infiinţarea ziarului "Gândul" nu a
putut compensa formidabila tribună de opinie şi expresie pierdută
odată cu "Adevărul", multă vreme, cel mai respectat cotidian
românesc.
Aici, ca şi la "Adevărul literar şi artistic", Cristian Tudor
Popescu se simţea in elementul lui, parte a unui joc cu reguli
clare şi cu miză mare, pe care il respecta inclusiv atunci când il
arbitra. Tin şi acum bine minte: in cei şapte ani de colaborare la
ALA, singura cronică pe care redactorul şef nu mi-a publicat-o a
fost una despre o carte a lui...
Acel Cristian Tudor Popescu scriind la "Adevărul" şi vorbind,
inclusiv in apariţiile de la televiziune, in numele (sub numele)
ziarului ultracunoscut, de tradiţie, de autoritate, pare in prezent
o voce izolată.
El se manifestă in continuare, dar pe o piaţă
complet diferită a publicaţiilor, intr-o presă ce se deplasează
inexorabil dinspre cuvântul tipărit inspre cel din mediul virtual
şi dinspre analiză aplicată, comentariu elaborat, reportaj ori
cursiv, spre informaţia oferită in timp real şi sfârtecată,
apoi, de o legiune de forumişti. Dacă in anii '90 gazetarul român
era un luminător al naţiei şi un profet in pustiu al economiei de
piaţă, acum termenii s-au inversat spectaculos: cititorul este mai
mobil şi mai sofisticat, subimpărţindu-şi aşteptările pe nişe,
cerând diferiţilor specialişti să-i ofere, fiecare, expertiza. La
aproape trei ani de la intrarea României in Uniunea Europeană - şi
nu fără legătură cu acest fapt -, epoca jurnalistului "generalist",
a editorialistului urmat de un popor de cititori, a apus.
Având el insuşi percepţia fenomenului, care in România
mimetică e mai rapid decât in Occidentul aşezat, Cristian Tudor
Popescu refuză să se adapteze prin ajustare. Intreg volumul
"Cuvinte rare"*, nu doar textul pus in deschidere, ce-i
oferă titlul, vizează desprinderea de trend-ul global şi
reintoarcerea la uneltele tradiţionale ale scriitorului. Comparaţia
este aceeaşi (intre anii '90 şi anii din urmă), insă din
perspectiva unui autor care a trăit din interior impactul mai intâi
uriaş, apoi mult diminuat, al presei noastre: "In presă am venit
dinspre cuvinte. La inceputul anilor '90, ziarele erau, in
percepţia publică, pe aproape acelaşi raft cu cărţile. Oamenii
voiau să citească rânduri, să citească gânduri, căci inainte de
cuvânt e gândul, şi cuvântul cu gând inainte naşte gânduri. In anii
din urmă, operaţia principală din presă a fost decimarea, apoi
hexarea, apoi castrarea cuvintelor, pentru ca astăzi ele să fie
omorâte din două in două. Plutind printre imense poze pastelcolor,
tot mai puţine şi mai umflate, cuvintele ziarului ideal de astăzi
dau peste tine ca inecaţii intr-o piscină cu ciorbă. Ele nu mai au
alt gând inainte decât banii şi atunci nasc senzaţii, impresii,
amăgiri colorate. Nu gânduri, căci gândul imbrăcat simplu in alb şi
negru nu vinde. Cu cât sunt banii mai mulţi, cu atât cuvintele sunt
mai puţine la număr şi mai impuţinate la trup. Andreea Esca mi-a
spus un lucru teribil, dat fiind că Andreea are 35 de ani, nu 51,
ca mine: «Am trăit când a trebuit. N-aş vrea să am acum 20 de ani.»
Mulţumesc şi eu Dumnezeului meu că mi-a hărăzit să trăiesc destul
când a trebuit. 17 ani am făcut presă. De astăzi mă intorc la
cuvânt. La cuvântul cu miros, cu carne, cald sau rece, la cuvântul
făcut din pix, care lasă sânge când e tăiat, nu făcut din pixeli,
ca să apară şi să dispară incinerat instantaneu pe display fără să
lase vreo urmă că a existat. Poate că n-ar fi trebuit să plec de
acolo niciodată." (pp. 5-7).
De observat, pe lângă plasticitatea greu confundabilă,
subtilitatea gazetarului de a acoperi intr-unul şi acelaşi enunţ
planuri diferite. Primul este cel al ziarului "Gândul", cu
cromatica lui iniţial austeră, alb-negru, şi in care preponderent
era textul (la antipodul tabloidelor). Autorul scrie deci in
coloanele "Gândului" de dinainte de rebranding cuvinte bine
potrivite despre valoarea gândului dinaintea cuvântului, făcând
astfel trecerea spre un plan simbolic in care realitatea continuă
să fie recunoscută, dar e comutată diferit. Falia nu este, cum ar
putea să pară, intre perisabilul gazetei şi rezistenţa in timp a
cărţii. Textele lui Cristian Tudor Popescu trec, cele mai multe,
fără probleme dintr-o parte in alta, datorită unei duble
focalizări: pe evenimentul zilei şi pe semnificaţia lui dincolo de
şirul cotidian. Prăpastia este aceea dintre scrisul strict
funcţional, pragmatic, fără personalitate şi un orizont mai larg,
şi scrisul cu adâncime, implicat-obiectivat, tensionat, reflexiv şi
expresiv. Pentru acesta din urmă caută C.T. Popescu un alt mediu
decât cel actual şi, nemaigăsindu-l in presa de succes imediat, il
reproiectează in pagini de carte, ca un halou al cuvintelor cu
gând, miez şi carne.
Varietatea subiectelor din tabletele strânse acum in volum
deconcertează, până in punctul in care lectorul sesizează că ele,
departe de a figura pe agenda zilei, sunt tot atâtea posibilităţi
de a o ignora. Există, intr-o clasă destul de precar reprezentată,
câteva texte scrise pe marginea politicii dâmboviţene. Domnul
Găunoiu e cel mai reuşit, prin imortalizarea omului de stat
predispus la compasiunea cu repetiţie. "Dacă se intâmplă să mori
sau să fii mutilat in mină, in explozia metanului aprins de
ticăloşie şi frică - i se adreseaza CTP direct cititorului generic
-, domnul Găunoiu se aruncă in avion, in elicopter, in Mercedes şi
vine degrabă să consufere la căpătâiul tău, nu cumva să se inchidă
rănile prea repede sau să-i ia altul faţa la ţuţuroiul lacrimilor."
(pp. 151-152). Accente surprinzătoare, swiftiene, apar şi in
Defilare la zi, unde autorul propune, de Ziua Naţională,
incropirea unui car alegoric "purtând o căpşună uriaşă, in jurul
căreia «spanioli» legaţi la cap cu baticuri se apleacă de şale şi
se ridică" (p. 15). Ora de tupeu (cu dedicaţie pentru Marian
Vanghelie) şi mai ales Butch Călin şi dansul politic arată
in schimb un C.T. Popescu neinspirat, cu o portretistică subţire,
fără har şi haz, derapând in simple vulgarităţi: "Există persoane
care işi ingrijesc drăgăstos o parte a corpului, unii mâinile,
alţii faţa, alţii podoaba capilară. Dl Călin Popescu Tăriceanu işi
intreţine, işi răsfaţă, işi dezmiardă aproape cu religiozitate
bucile. Dosul său de vier domestic sau rinocer fără corn (formula
aceasta nu-i rea, n.n.) e enorm, bombat, explodând de sub
coada sacoului, cere parcă intrarea cu spatele, in marşarier a
premierului incă in exerciţiu la conferinţele de presă sau in
palatul Victoria, bucile anticipându-i şi rezumându-i astfel
personalitatea. Cei care nu vor să priceapă asta se miră ca
proştii. Ei zic că e greu de inţeles cum poate fi atât de
neruşinat, de nesimţit un ins vârât in fruntea Guvernului României
printr-o manoperă politică de colţul mesei ş.a.m.d." (pp.
156-157).
Scriitorul veritabil, de nerecunoscut aici, se revanşează in
restul paginilor din Cuvinte rare, sistematizabile in alte
trei clase: false cronici cinematografice, false cronici sportive
şi, la nivelul cel mai inalt, câteva texte "gratuite", izbitoare.
Cronicile de film, scrise din unghiul unui spectator indrăgostit de
cinema, cu al său pierdut sense of wonder, descompun
tehnicile regizorilor (majoritatea români şi din noul val), pentru
a căuta şi a defini anume acel element de personalitate
ireductibilă la tipare, scheme şi formule compoziţionale. Nae
Caranfil, cu Restul e tăcere, primeşte de două ori
superlative de la acest cronicar impresionist şi greu de păcălit,
cu un gust impecabil in materie de artă cinematografică. De Sergiu
Nicolaescu se alege, evident, praful şi pulberea intr-o altă
tabletă, cu un sarcasm de foarte bună calitate descriptivă.
Corneliu Porumboiu, cu Poliţist, adjectiv, şi Bogdan Mustaţă
plus Cătălin Mitulescu, cu scurtmetrajul O zi bună de plajă,
ii oferă cinefilului nu doar momente de delectare la vizionare, ci
şi ocazia de a reproiecta, in termenii artei scrisului, emoţia
profundă, aproape dureroasă, resimţită iniţial. Cristian Tudor
Popescu, care in textele mai lungi (Cristal şi coral,
Cremă de mandarine. Oriental) e mai aplicat şi mai
şters-didactic, işi dă măsura pe spaţii mici, in care intuiţia
primă a valorii e prinsă intr-o exprimare la rândul ei intuitivă,
cvasi-lirică. Intr-adevăr, poeziar...
In mod analog, cronicile sportive sunt nişte false cronici
sportive, fiindcă gazetarul-prozator nu comentează ceea ce vede pe
teren, in arenă. El nu descrie realitatea diferitelor meciuri şi
partide, ci o evaluează in funcţie de propria idee asupra
competiţiei. Dacă lumea sportului e adesea dezolantă, infestată
fiind de doping, de excese extrasportive, de trucaje,
măsluiri şi imposturi, idealitatea se incorporează rarisim in câte
o partidă in care unul sau altul dintre jucători işi sfidează
condiţia. C.T. Popescu simpatizează cu cei care ilustrează in ochii
tuturor condiţia de victimă, dar care nu se lasă. "Târziu in
noapte", cumva in afara programului de viaţă obişnuită, măruntă, el
urmăreşte o partidă in care Fabrice Santoro, de ani 36, rezistă
eroic in faţa germanului de 25 Philipp Kohlschreiber. In timp ce
aici intoarcem o filă a Rezistenţei umane, in disputele dintre
"spartanul" Nadal (jucătorul preferat) şi "atenianul" Federer putem
urmări tenisul pur. Incleştarea teribilă şi, prin aceasta, atât de
frumoasă este sintetizată de autorul nostru intr-o frază
memorabilă: "In această atmosferă de competiţie sălbatică, de
teribilă sete de victorie, in liniştea in care Federer sau Nadal
băteau mingea de pământ ca să servească, se auzea desluşit absenţa
urâtului." (p. 66).
In tenis nu există remiză se intitulează, axiomatic,
cronica unei partide aşa zis amicale, intre Cristian Tudor Popescu
insuşi şi idolul copilăriei sale, Ion Ţiriac. Textul este delicios,
prin distorsiunile literare ale autorului niţel infricoşat ca
jucător (Ţiriac e ca un "păsăroi uriaş", blocându-l cu "linguroiul
Boeing"), şi curge imprevizibil... până la concluzia din titlu. In
viaţă există inţelegeri cu beneficii pentru ambele părţi,
reciprocităţi avantajoase, egaluri urât mirositoare. In tenis,
nu.
Tableta aceasta imi pare una de legătură cu cele mai puternice
pagini din carte: texte eliberate, practic, de orice context, chiar
şi de suportul unui moment sau cadrul unei situaţii date, pentru a
se legitima şi a se susţine prin ele insele, pe o spirală
uimitoare. Nu pot fi rezumate, trebuie citite. Dar Taxi
Instant, Eye contact, Decembrie, ultimul film şi
finalul ca o lovitură de cuţit de la Cuadratura cercului
compensează, in opinia mea, tot ceea ce a pierdut socialmente
Cristian Tudor Popescu in ultimii ani...
Şi meciul nu s-a incheiat.
*) Cristian Tudor Popescu, Cuvinte rare. Poeziar,
Editura Polirom, Iaşi, 2009, 208 p.
DANIEL CRISTEA-ENACHE (n. 19 februarie 1974) este
conferentiar universitar la Facultatea de Litere, Universitatea
Bucuresti si consilier editorial la Editura Polirom. A tinut
cronica literara in Adevarul literar si artistic
(1997-2005), apoi in Romania literara (2005-2009).
Colaborari la Cultura, Suplimentul de cultura,
Idei in dialog, Bucurestiul cultural,Caiete
critice, precum si la ziarele Evenimentul zilei si
Adevarul. Are o rubrica la Radio Romania Cultural si una pe
portalul LiterNet. Din 2005 este doctor in Filologie (summa cum
laude) al Universitatii Bucuresti, cu o teza despre Ion D.
Sirbu. Volume publicate: Concert de deschidere (Premiul de
Debut al Romaniei literare, Premiul pentru Debut al Uniunii
Scriitorilor din Romania si Premiul "Titu Maiorescu" al Academiei
Romane); Ileana Malancioiu, Recursul la memorie.
Convorbiri cu Daniel Cristea-Enache; Sertarul Scriitorului
Roman. Dialoguri pe hartie; Bucuresti Far West. Secvente de
literatura romana; Un om din Est (Premiul pentru Critica
si Istorie Literara al Asociatiei Scriitorilor Bucuresti);
Convorbiri cu Octavian Paler; Timpuri noi. Secvente de
literatura romana.