Stagnarea, obiectiv ambitios pentru Zarea in acest an

Autor: Diana Tudor Stoica 06.01.2010

Zarea Bucuresti, unul dintre cei mai mari producatori locali de spumante, si-a propus mentinerea vanzarilor din acest an la nivelul celor realizate in 2009, in contextul in care reprezentantii companiei estimeaza ca piata de bauturi alcoolice va continua sa scada cu procente intre 5-10% in prima jumatate a anului.

"Am declarat ca avem ca obiectiv conservarea vanzarilor din 2008 pentru 2009 si acum ne bucuram ca am reusit. Multi au considerat acest obiectiv ca fiind nerealist, chiar si noi incepusem la un moment dat sa nu mai credem in el, dar am reusit sa ni-l atingem. Ne propunem ca in 2010 sa fim in nivelul de vanzari al acestui an, obiectiv pe care il consideram in continuare ambitios", a declarat Dumitru Tosa, vicepresedintele operational al Zarea Bucuresti.

Producatorul de bauturi alcoolice din Capitala a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 76 mil. lei (circa 18 mil. euro), in crestere cu aproximativ 20% fata de rezultatele inregistrate in 2008. De asemenea, reprezentantul companiei sustine ca Zarea a incheiat anul trecut cu profit, fata de o pierdere de 3,8 milioane de lei (0,9 mil. euro) realizata in 2008.

"Daca ne mentinem vanzarile in contextul scaderii usoare a pietii, ne propunem o crestere usoara a cotei de piata, diferita de la o categorie la alta", sustine vicepresedintele operational al companiei, adaugand ca investitiile vor fi si anul acesta la un nivel minim, de pana intr-un milion de euro.

Principala problema cu care producatorul de bauturi alcoolice s-a confruntat anul trecut a fost scaderea brusca a consumului, toate pietele pe care Zarea activeaza inregistrand anul trecut scaderi intre 5 si 10%. Cea mai afectata a fost insa piata de spumante, o parte importanta a businessului Zarea, urmata de ce a bauturilor spirtoase mai scumpe.

Afacerile companiei au fost afectate insa si de devalorizarea monedei nationale in raport cu euro, cat si de presiunea tot mai mare din partea clientilor si a consumatorilor pentru cresterea promotiilor.

"La nivel de FMCG (bunuri de larg consum) criza se manifesta prin tendinta consumatorilor de a-si reduce cheltuielile zilnice pentru a-si securiza eventualele probleme venite de la locul de munca. Noi credem ca si anul acesta consumul de bauturi va continua sa scada in aceleasi limite de 5-10%, cel putin in primul semestru al anului. Partea a doua a anului s-ar putea sa ramana la nivelul anului 2009, dar speram ca din 2011 piata va realiza o usoara crestere", estimeaza Tosa.

De aceea, principala provocare a acestui an a producatorului de bauturi alcoolice este gasirea de noi solutii pentru scaderea costurilor financiare si pentru mentinerea profitabilitatii.

Principalii competitori ai companiei sunt producatorii locali Scandic Distilleries, parte a grupului European Drinks, Prodal '94, controlata de grupul iranian ICB, care detine si compania cu activitati in industria agricola, Agricover, si Alexandrion Group Romania.

Doua fabrici in Bucurestii Noi

Zarea detine doua centre de productie in Bucurestii Noi, unde sunt fabricate majoritatea produselor din portofoliul companiei, si in Otopeni, unde sunt produse spumantele fermentate in sticla ale brandului Zarea. Principalele produse din portofoliul companiei sunt brandy-ul Milcov, bitterul Carpaten, vermutul Zarea, spumantele Zarea si Dorato, sangria Corrido, lichiorul Florentino si spumantul pentru copii Robby Bubble.

Pachetul majoritar de actiuni al Zarea Bucuresti apartine companiei poloneze Ambra, cu 51% din titluri, restul de actiuni fiind detinute de compania Karom Trading (41%) si de actionari persoane fizice (8%).