Bancile si asiguratorii ar putea dezmorti piata de PR

Autor: Adriana Rosoga 07.01.2010

Agentiile de Relatii Publice (PR) estimeaza ca piata va inregistra in 2010 o usoara crestere, insa pentru a putea rezista vor trebui sa ofere servicii personalizate, sa fie flexibile, sa munceasca mai mult pentru aceleasi sume sau chiar pentru bani mai putini, avand in vedere numarul mare de jucatori.



Piata de PR a fost mai putin lovita in 2009 de criza economica cu o scadere medie estimata la 10-15%, comparativ cu piata media sau cea de publicitate, unde scaderile merg pana la 40-50%. Valoarea pietei de PR nu a fost inca stabilita prin studii de specialitate, insa principalii jucatori spun ca se invarteau in 2008 intre 20 si 30 de milioane de euro.

"Bugetele mai mici le-au obligat (pe agentiile de PR - n.red.) sa fie mai creative, sa gaseasca canale alternative de comunicare cu publicul, sa fie mai atente la cerintele clientilor. Pe de alta parte, pentru a-si mentine clientii, agentiile au fost nevoite sa reduca tarifele, chiar daca volumul de munca a ramas acelasi sau poate a crescut in anumite perioade", spune Rares Petrisor, presedintele Asociatiei Romane de Relatii Publice (ARRP), care estimeaza ca pe piata locala activeaza intre cateva sute si o mie de agentii de PR. Practic, primele 20 de agentii realizeaza circa 80% din valoarea pietei.

El considera ca in acest an pentru a ramane pe piata, agentiile vor continua sa se perfectioneze, sa ofere servicii personalizate, sa fie flexibile, creative si atente la semnele de pe piata pe care actioneaza clientii lor. "Per ansamblu, cred ca in 2010, piata de PR va inregistra o usoara crestere fata de anul acesta, pentru ca, in ultimele luni, lucrurile au mai inceput sa se miste. In primul semestru pasii vor fi mai timizi, companiile vor fi atente la semnele de pe pietele internationale, dar si la schimbarile aduse de noul Guvern. De asemenea, unele companii isi fac bugetele abia la inceputul anului si vor fi mai reticente sa aloce dintr-o data o suma consistenta catre serviciile de relatii publice", spune Rares Petrisor.

Salariile in PR nu mai cresc artificial

Agentiile care ofera doar servicii media relations si organizare de evenimente au avut cel mai mult de suferit in 2009, considera Alina Stanciu, managing director al Ogilvy PR, in conditiile in care cererea pentru aceste servicii a fost in scadere.

"Anul 2009 a incetinit brusc ritmul de crestere accelerat pe care PR-ul l-a avut in ultimii ani. Cererea de servicii specializate nu a scazut, insa ea a fost orientata mai mult catre consultanta si strategie si mai putin catre implementare sau organizare de evenimente. Agentiile care ofera servicii complexe de corporate communication sau consumer marketing au avut, cel mai probabil, o crestere de pana la 10%, in timp ce agentiile care ofera doar media relations si organizare de evenimente au ramas la acelasi nivel sau chiar au scazut." Ea spune ca in 2009 piata de PR se va pastra la nivelul anului anterior sau va inregistra o usoara crestere daca luam in calcul agentiile implicate in campaniile electorale, tendinta care se va pastra si in acest an. "Privesc anul 2010 cu optimism, avand in vedere ca avem deja experienta unui an dificil pe care am reusit sa-l trecem cu bine. Desi presiunea top managerilor va fi foarte mare in acest an, data atat de lupta pentru market share, cat si de asteptarile companiilor-mama, cred ca suntem cu totii mult mai pregatiti sa facem fata provocarilor. Sfarsitul anului 2009 a fost o perioada foarte intensa in zona relatiilor publice, activitate care va continua si in 2010 intr-un ritm la fel de alert."

Agentia pe care o conduce a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de peste 4,4 mil. euro si are printre clienti companii precum British American Tobacco, Eureko, Diageo, ING Bank, Heineken Romania, Petrom, LG Electronics.

Spre deosebire de anii trecuti, Alina Stanciu considera ca "ceea ce nu s-a mai intamplat in acest an a fost acea crestere fortata a pozitiei sau salariilor specialistilor pentru a-i atrage sau pentru a-i pastra." Pe de alta parte, Ioana Manoiu, managing partner al GMP PR, agentie care anul trecut a rulat afaceri de circa 1,5 mil. euro, spune ca in 2009 a avut loc o triere a angajatilor.

"Pe termen lung, criza financiara este un lucru bun pentru piata de PR din Romania. Ce s-a intamplat in ultimii ani a fost o situatie nefireasca. Oameni cu doi ani experienta aveau pe cartea de vizita functia de PR Manager. Salariile au crescut de nu stiu cate ori, iar agentiile se bateau intre ele pe angajati. Cred ca a avut loc o triere atat in ceea ce priveste agentiile, cat si oamenii care lucreaza in domeniu. A fost un moment de bilant. In momente de criza nu este suficient sa stii sa organizezi conferinte de presa sau sa scrii comunicate. Intram mai adanc in zona de consultanta, ne confruntam cu probleme de comunicare mult mai serioase, rolul nostru devine mult mai important. Iar aici se vede diferenta."

In primele sase luni ale anului trecut GMP PR a castigat cinci clienti noi, intre care Pepsi Americas, Ericsson si Ursus Breweries, si a inregistrat o cifra de afaceri cu 5% mai mica fata de perioada similara din 2008, fara ca fee-urile sa se modifice.

"Combinatia online si offline va fi mai frecventa, ceea ce va produce transformari si in structura specializarilor din industria de comunicare si noi directii de dezvoltare potentiala", spune Crenguta Rosu, managing partner al DC Communication, companie care a inregistrat o cifra de afaceri de 4 mil. lei (circa 0,95 mil. euro la un curs de 4,2 lei) in primele noua luni din 2009, in scadere cu 10% fata de perioada similara din 2008.

Telefonia mobila si clientii din FMCG au mobilizat sume importante in PR

Imola Zoltan, managing partner al McCann PR, agentie care in 2008 a inregistrat afaceri de peste 1,6 mil. euro considera ca 2010 va fi mai dificil decat 2009 pentru care estimeaza o scadere a pietei de 30-40%. "Ma astept la un recul in prima jumatate a acestui an, poate chiar in primele noua luni, pentru ca bugetele sunt facute pe baza rezultatelor de anul trecut, dar pe masura ce efectele crizei se vor diminua, cererea se va relansa."

Ea spune ca in 2010 vor investi in PR clientii din FMCG, operatorii de telefonie mobila, utilitatile, clientii care au mobilizat sume importante si anul trecut catre acest segment. "Este posibil sa revina bancile si asiguratorii care au fost primii care si-au eficientizat activitatea la debutul crizei, iar acum vor raporta cifre bune."

Focus pe online

Specialistii considera ca online-ul este mediul in care agentiile de PR trebuie sa-si dezvolte servicii specializate in 2010, deoarece o mare parte din public s-a mutat pe internet. "2009 a adus mai multa atentie si mai multe investitii in proiecte de online. Si noi am lucrat mult pe acest segment, atat de mult incat de curand am infiintat o pozitie dedicata pentru comunicarea online", spune Bogdan Theodor Olteanu, head of PR division a Millenium Communications, una din cele mai mari agentii de PR locale cu afaceri de 3,8 mil. euro in 2008.

Cele mai solicitate servicii de PR au fost in 2009 managementul reputatiei, gestionarea crizelor sau comunicarea interna, preferate evenimentelor de mare amploare si platformelor de responsabilitate sociala.

"Am remarcat ca mai multe companii au venit la noi anul trecut si ne-au cerut sa le oferim suport pentru pozitionare corporatista, comunicare interna, gestionarea reputatiei, training-uri media, gestionarea relatiilor cu institutiile publice si managementul situatiilor de criza", precizeaza Jan Simunek, directorul regional al Mmd pentru Europa Centrala si de Est, care estimeaza afaceri similare in 2009 pentru Mmd cu cele din 2008, respectiv de 1,31 mil. euro.

Atenti la randamentul investitiei

Anul trecut, agentiile de PR au fost mult mai atente la costurile clientilor si au lucrat la formule astfel incat sa se obtina cel mai bun ROI (return on investment), aspect care va fi monitorizat indeaproape si in 2010. "Cand a fost nevoie, am facut chiar si zece propuneri pentru acelasi proiect, pana am ajuns la formula cea mai buna din punct de vedere al randamentului. La onorariile de consultanta nu am umblat foarte mult, caci diminuarea lor sub o limita minima a profitabilitatii nu este posibila", spune Hortensia Nastase, managing director al Lowe PR, care anul trecut a rulat afaceri de peste 940.000 de euro si 15 angajati si care asteapta pentru 2009 afaceri similare cu cele inregistrate in 2008.