Catalin Popa, Euroclinic: Incepe un razboi al preturilor printre furnizorii de servicii medicale

Autor: Ioana David 06.01.2010

Catalin Popa, directorul executiv al operatorului de servicii medicale private Euroclinic Hospital & Medical Centers, spune ca va continua extinderea cu doua clinici anul acesta, va angaja 35-40 de oameni si intra mai agresiv pe piata corporate (a serviciilor catre companii).



Popa se poate numara printre managerii fericiti in aceasta perioada, in conditiile in care businessul pe care il conduce si care include un spital si trei clinici a finalizat anul 2009 cu un avans de 35% (in lei ) pana la 7,7 mil. euro, putin peste obiectivul stabilit initial.

"Vom continua extinderea cu clinici, un prim proiect urmand sa se deschida in prima jumatate a anului, iar un al doilea in cea de-a doua jumatate. Ambele vor fi in Bucuresti si vor necesita fonduri cumulate de circa un milion de euro. Pentru cele doua clinici vom angaja in jur de 35-40 de oameni", a spus Popa intr-un interviu acordat ZF.

Proiectele din acest an la care se adauga investitiile de anul trecut vor duce afacerile companiei anul acesta la circa 10 mil. euro, din care peste 80% vor fi generate de spital si restul de clinici. La calculul bugetului a fost folosit un curs de 4,25 lei pentru un euro.

Primul an cu profit operational

"2009 este primul an cu profit operational pozitiv. In 2010 clinicile noi ne vor da un pic planul peste cap, dar va fi o pierdere asteptata pentru primul an de activitate", a spus Popa.

Anul acesta spitalul va ramane pe profit operational, cand marja va trece de 20%. Cu toate acestea, la nivelul companiei care include atat spitalul, cat si clinicile nu va exista profit net.

"Au fost mariri salariale pe la inceputul verii, dar au fost si cresteri mari de personal. Am inceput anul cu circa 240 de angajati, iar acum suntem 316 oameni. Am angajat si pe partea medicala, si pe partea de personal mediu", afirma Popa.

In 2009, Euroclinic a revizuit bugetul o singura data, in lunile martie - aprilie, iar seful companiei spune ca a doua jumatate a fost mai buna decat prima parte. "Exista o sezonalitate in businessul de sanatate, care are de-a face cu obstetrica. Iarna si vara te poti astepta la o crestere semnificativa, doar ca vara trecuta a fost mai slabuta decat preconizam. Cumulat a fost insa o crestere progresiva pe parcursul anului", a continuat Popa.

Doua specialitati aduc 70% din venituri

In 2009, Euroclinic a avut peste 50.000 de pacienti unici, iar dintre acestia 35% au fost asigurati. In 2008, 28% dintre pacienti erau asigurati. Din punctul de vedere al veniturilor, persoanele asigurate genereaza circa 1%. Doua dintre specialitati genereaza cumulat 70% din venituri, obstetrica si chirurgia.

Anul acesta sunt prevazute si cresteri ale tarifelor practicate de companie, care pot atinge 7-8%.

"Cat timp ai o crestere de pret dintr-o parte a businessului tau, aceasta crestere se transforma fie intr-o pierdere, fie se transfera catre pacient", explica Popa.

In ceea ce priveste strategia de business din acest an, seful Euroclinic spune ca vrea sa intre mai agresiv in piata corporate.

Acest segment este disputat de jucatori precum MedLife si Centrul Medical Unirea (CMU), insa la prima vedere nu pare foarte atractiv in aceasta perioada, in conditiile in care tot mai multe companii isi reduc numarul de angajati sau se pregatesc sa renunte la beneficii. "In 2009 am dublat numarul de contracte corporate, dar suntem inca unul dintre furnizorii mici pe aceasta piata. Este o ramura in crestere la noi, dar cu investitiile mari pe care le-am avut anul trecut si le avem anul acesta planificam o intrare mai agresiva in piata de corporate, desi in momentul de fata aceasta sufera", mai spune Popa.

Cu toate acestea, Popa adauga faptul ca strategia Euroclinic nu se va concentra pe aceasta nisa.

"Nu ne asteptam sa avem noi companii care intra pe partea de beneficii de asigurari de sanatate sau de abonamente. Partea de abonamente este o tranzitie naturala. Devenim un furnizor de servicii medicale integrat si sunt cerinte pe care le avem din partea companiilor", mai spune el.

Anul trecut tendinta printre clinicile private a fost sa de mearga mai mult in retail, adica spre pacientii care platesc cash. "Piata corporate va avea de suferit pentru ca vor fi miscari de conturi intre jucatori. Este o presiune foarte mare pe pret. Probabil incepe sa se creeze un razboi al preturilor", spune Popa.

Un manager care se intreaba cat ar fi fost cresterea daca nu exista criza

Operatorii mari de servicii medicale private nu au fost loviti de scaderea economica generala, asa ca ritmul de crestere de doua cifre inregistrat in 2009 creeaza premisele pentru continuarea investitiilor si castigarea de clienti care migreaza de la stat.

"Daca ne uitam la cifre, criza nu s-a resimtit foarte puternic, dar stau si ma intreb daca nu ar fi fost, cum stateau lucrurile in 2009. Probabil ca situatia ar fi fost si mai buna. La prima vedere multi dintre jucatorii din piata serviciilor medicale private au avut un an pozitiv, deci este clar ca aceasta criza a sistemului public prin care am trecut ne-a ajutat pentru ca multi dintre pacienti au migrat la privat", este de parere Popa.

In 2009, Euroclinic a inaugurat doua clinici, in Piata Muncii si Pipera, bugetul total de investitii din 2009 fiind de 2,5 mil. euro. Pe piata serviciilor medicale private de peste 400 mil. euro, alti operatori sunt MedLife, Medicover, CMU, Sanador, Medsana, Medcenter.