Autostrazile maresc cu 20% profitabilitatea transportatorilor

Autor: Alexandru Anghel 06.01.2010

O retea de autostrazi interconectata la coridoarele europene de transport ar putea ridica eficienta trans portatorilor rutieri locali cu pana la 20%, in conditiile in care timpii de transport se reduc odata cu cheltuielile de exploatare ale autocamioanelor si numarul de kilometri parcursi.

"Facem o comparatie cu ce se intampla in vestul Europei. Diferenta de productivitate intre operatorii lor si transportatorii nostri este de pana la 20%. Este diferenta data numai de numarul de kilometri parcursi", a explicat Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Transportatorilor Rutieri (UNTRR).

Referitor la autostrada Transilvania, care urmeaza sa lege centrul de vestul tarii, transportatorii locali apreciaza ca timpul necesar tranzitului s-ar reduce cu aproximativ patru ore.

"Scaderea cheltuielilor ar fi substantiala, mai mare de doua cifre. Exista clar o reducere datorita timpului. Sunt 800 km pe care ii poti parcurge in 8-10 ore pe autostrada, in loc de 12-14 ore", a declarat Leonard Negrea, directorul transportatorului Ro-Holland.

El a adaugat ca pentru transportatorii locali care realizeaza curse internationale existenta unei autostrazi care sa lege centrul tarii de vest ar aduce o scadere a cheltuielilor de 10-12%. In acelasi timp, pentru cei care fac distributie pe plan local beneficiul ar fi mai mare daca ar utiliza rutele ce presupun un traseu pe autostrada.

Prioritatea identificata de transportatori o constituie cel putin o austostrada care sa conecteze capitala si centrul tarii de Arad, Timisoara sau Oradea, mult mai folositoare fata de proiectul de finalizare a autostrazii A2, care ar lega Bucurestiul de Constanta.

"Avem nevoie de autostrazi care sa ne lege de vest. Spre exemplu, noi avem tot mai multe cereri de transport de la portul Coper din Slovenia decat avem de la portul din Constanta. Oricum in 5-6 ani s-au construit 40 de kilometri, ceea ce este chiar rusinos. In Germania ar fi lucrat 1.000 de kilometri in sase ani", a spus Negrea.

Pe langa rutele directe care sa lege Romania de autostrazile din vestul Europei, reprezentantii Uniunii Transportatorilor au mai identificat o necesitate imediata, care se poate aplica si drumurilor nationale.

"Cred ca toti vrem mai multe autostrazi, dar avem nevoie si de parcari pentru camioane. Cum exista spre Constanta. Avem si vom avea nevoie de parcari si la Timisoara, si la Arad sau Valcea. Cu 15 parcari bine amplasate, la nivel national, ar fi rezolvata problema", a spus Dinescu.

El a adaugat ca ritmul in care se construieste insa in prezent este foarte slab, iar finalizarea tronsoanelor de auto strada este irelevanta cat timp nu sunt legate la un coridor international.

"Un impact real se vede la interconectare, dar si apoi, din felul in care sunt gestionate autostrazile. Daca nu vor fi taxate, transportatorii vecini vor folosi infrastructura gratis, ceea ce duce la depreciere", a adaugat Dinescu.