Rapotan continua extinderea retelei Arabesque si investeste 20 de milioane de euro pentru inca doua magazine

Autor: Catalin Lupoaie 07.01.2010

Arabesque Galati, cel mai mare distribuitor de materiale de constructii de pe piata, si-a bugetat pentru anul acesta investitii de 20 de milioane de euro pentru constructia a doua noi depozite, dupa ce anul trecut a alocat 24 milioane de euro pentru deschiderea a trei unitati in Oradea, Baia Mare si Pitesti.



Compania nu a precizat viitoarele locatii, insa cu noile investitii numarul magazinelor Arabesque va ajunge la 20. Arabesque estimeaza pentru anul acesta aceeasi cifra de afaceri ca in 2009, cand businessul s-a redus cu 25%, pana la 412 mil. euro. Arabesque ajunge astfel din nou sub pragul de afaceri de jumatate de miliard de euro, pe care a reusit sa-l depaseasca in 2008, cand a realizat afaceri de 550 mil. euro.

"Pentru 2010 ne propunem aceeasi cifra de afaceri ca in 2009, cu o eventuala scadere in prima parte si o usoara revenire in partea a doua a anului. Evolutia din 2010 va depinde foarte mult de contextul economic european, de climatul de stabilitate politica din Romania, de relansarea creditarii bancare, de evolutia cursului de schimb, de masurile de relansare economica pe care guvernul le va lua", afirma Cezar Rapotan, proprietarul si directorul general al Arabesque. Compania va opri insa extinderea in strainatate, unde detine deja 22 de filiale in Moldova, Bulgaria, Ucraina si Serbia, care genereaza 18-20% din businessul total, echivalentul a circa 80 de milioane de euro.

Orice masura gen "Prima casa" este bine-venita

Rapotan considera ca statul trebuie sa intensifice programele de investitii si ca orice masura gen "Prima casa" este bine-venita atata vreme cat are ca efect un impuls de stimulare investitionala. "In cazul programului «Prima Casa» ar trebui ca aceasta masura sa se refere numai la constructiile noi cu data procesului- verbal de receptie 2009 - 2010".

Anul trecut, compania a resimtit din plin scaderea investitiilor de pe piata constructiilor si a fost nevoita sa reduca masiv cheltuielile.

"Inca din ultimul semestru al anului 2008, constatand declinul pietei, am luat masuri de ajustare a costurilor, adaptand nivelul acestora la noile valori ale vanzarilor. Astfel a fost redus proportional numarul de autocamioane pentru distributie, iar diferenta am utilizat-o ca o flota separata de transport, numarul de personal a fost de asemenea redus proportional, in primul rand prin neangajarea altor persoane in urma fluctuatiei normale din companie", explica Rapotan, care precizeaza ca au fost renegociate toate contractele de bunuri si servicii.

Vanzari mai mari la produse pentru renovari

Scaderea brusca a investitiilor noi si cresterea ponderii lucrarilor de renovare s-au regasit si in structura vanzarilor Arabesque.

Cele mai vandute tipuri de materiale de constructii vandute de Arabesque in 2009 au fost cele legate mai mult de renovare, cum ar fi vopsele, tencuieli, polistiren, instalatii termice si sanitare, instalatii electrice, gips-carton, vata minerala si mai putin cele referitoare la constructii noi: otel beton, ciment, caramizi, acoperisuri si BCA.

"In 2009 piata materialelor de constructii s-a contractat valoric cu aproximativ 40%, din cauza contextului general dat de criza economica. Principalii factori care au afectat consumul au fost diminuarea cererii pe fondul lipsei investitiilor private si publice, inghetarea pietei imobiliare, scaderea apetitului de risc si a creditarii din partea bancilor si instabilitatea politica manifestata in special pe final de an", sustine Rapotan.

Compania detine in prezent 18 centre comerciale si 22 de filiale externe in Serbia, Moldova, Bulgaria si Ucraina.

Arabesque s-a pozitionat drept principalul furnizor de materiale de constructii direct pe santier in 24 de ore pentru distante de 100 de kilometri, evitand astfel o competitie directa cu numeroasele companii straine de bricolaj care au intrat pe piata locala in ultimii ani.

Astfel, principalul competitor al companiei este compania Baduc din Bucuresti, care este activa in zona de sud a tarii.

Arabesque, infiintata de omul de afaceri Cezar Rapotan in 1994, are in prezent circa 4.800 de angajati, dintre care 1.500 de salariati sunt pe pietele externe, in Serbia, Ucraina, Bulgaria si Moldova.