Kandia ar putea fi din nou in vizorul cumparatorilor, dupa o tranzactie de 100 mil. €

Autor: Mihaela Popescu 07.01.2010

Producatorul Kandia ar putea fi scos din nou la vanzare, la mai putin de trei ani de la achizitia sa de catre englezii de la Cadbury intr-o tranzactie de 100 mil. euro.

Comisia Europeana (CE) si-a dat acordul pentru o posibila achizitie a Cadbury de catre grupul american Kraft Foods, cu conditia ca entitatea nou-formata sa renunte la operatiunile de fabricare a produselor din ciocolata Cadbury din Romania si Polonia.

Decizia a fost motivata de cotele mari de piata detinute de cele doua companii in Romania si Polonia pe segmentul ciocolatei. Pe piata locala de profil, Kraft, care nu mai are nicio fabrica locala, detine in prezent o cota de peste 50%, cu produse precum Milka sau Poiana, iar achizitia producatorului Kandia i-ar aduce o pozitie dominanta, cu o cota de peste 70%, potrivit estimarilor ZF.

Kraf Foods a avut afaceri de 154 mil. euro in 2008 in Romania, de aproape cinci ori mai mari decat rulajele raportate de Cadbury Romania, de 33 mil. euro. Kraft a inchis anul trecut singura sa unitate de productie din Romania, fabrica de ciocolata din Brasov, in urma deciziei de a investi in dezvoltarea unei fabrici regionale in Bulgaria. Kraft a lansat o oferta publica de peste 10 miliarde de lire pentru cumpararea Cadbury, insa compania a respins oferta, iar americanii incearca acum sa gaseasca resurse pentru a imbunatati oferta de preluare.

"Anuntul Comisiei Europene privind aprobarea conditionata (a achizitiei Cadbury de catre Kraft - n. red.) nu schimba cu nimic pozitia noastra. Consiliul nostru de Administratie a respins oferta Kraft, considerand ca subevalueaza in mod fundamental compania si perspectivele acesteia si a recomandat actionarilor sa nu accepte aceasta oferta. Avem afaceri si branduri minunate in Polonia si Romania si suntem concentrati in asigurarea unui start castigator pentru 2010", se arata intr-un comunicat al Cadbury.

Cadbury a intrat pe piata romaneasca la jumatatea lui 2007, prin achizitia producatorului local Kandia-Excelent de la un vehicul de investitii controlat de Meinl Bank, in urma unei tranzactii de 100 mil. euro. Aceasta i-a adus o cota de piata de peste 30% pe segmentul bomboanelor, iar pe cel al ciocolatei a doua pozitie in top dupa Kraft Foods Romania, cu o cota estimata la peste 20%.

Cele mai mari branduri preluate de Cadbury in 2007 sunt Kandia, Magura, Sugus si Silvana. In ultimii doi ani, Cadbury nu a facut miscari importante pe piata locala a ciocolatei si nu a adus branduri noi in portofoliu, astfel incat Kraft a reusit sa ramana pe un trend ascendent al cotei de piata, raportand an de an majorari ale vanzarilor Milka si Poiana peste media dinamicii pietei de profil.