Transportatorul Ro-Holland: 2009 a fost un an bun. Am facut profit

Autor: Alexandru Anghel 10.01.2010

Reprezentantii transportatorului Ro-Holland din Medias, filiala locala a grupului olandez De Greef, spun ca 2009 a reprezentat un an bun pentru business, chiar si in conditiile in care piata locala de transport rutier de marfa s-a contractat cu mai mult de 30%.

Potrivit statisticilor Uniunii Transportatorilor Rutieri (UNTRR), valoarea pietei s-a redus la 1,9 miliarde de euro in 2009.

"A fost un an bun pentru Ro-Holland. Am realizat profit, la care a concurat un cumul de factori, in conditiile in care piata a fost foarte dereglata", a declarat Leonard Negrea, directorul comercial al companiei. Negrea nu a dorit sa precizeze valoarea profitului. Compania a inregistrat in 2009 o scadere de 15% a cifrei de afaceri, de la 8,2 milioane de euro in 2008 la aproximativ 7 milioane de euro. In 2008, transportatorul, cu 100 de angajati a raportat un profit de 140.000 de euro, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finante.

"Am inregistrat profit mai mare in 2009, pentru ca am utilizat o combinatie de decizii. Ne-am extins pe anumite rute pe care le consideram mai avantajoase si am renuntat la incarcarile din Romania", a declarat Negrea.

El a explicat ca in unele cazuri este mai rentabil sa renunte la un transport din Romania spre Germania, sa trimita autocamionul gol in Ungaria, de unde incarca aceeasi marfa si o transporta apoi in Germania, pentru ca poate obtine un pret mai bun, iar kilometri in plus pe care i-ar parcurge in Romania nu sunt rentabili.

Compania opereaza o flota de 40 de autocamioane frigorifice si are in special clienti din sectorul alimentar, hi-tech, farma sau de mobila. "Transportam si mobila cu ajutorul camioanelor frigorifice. Am transportat chiar si incaltaminte, la temperatura controlata, pentru ca adezivii sa se poata usca pana la livrare", a explicat Negrea.

In noiembrie 2009 jumatate din flota a fost inlocuita, investitia fiind de circa 1,2 milioane de euro. Pentru 2010 nu sunt previzonate investitii pentru inlocuirea flotei, insa reprezentantii Ro-Holland au mentionat ca este posibila constructia unui depozit frigorific la Medias, cu o capacitate de pana la 10.000 de tone, pe un teren achizitionat anterior.

"Acum trebuie insa sa socotim de 10 ori. Vom construi depozitul, dar trebuie sa vedem cand. Mai devreme sau mai tarziu insa se va vedea ca toate companiile de transport sau logistice vor migra spre centrul tarii datorita costurilor de transport pana la frontiera de vest", a spus Negrea.

Ce aduce 2010?

Pentru anul in curs reprezentantii Ro-Holland urmaresc vanzari asemanatoare cu cele din 2009, insa previzioneaza o reducere a profitabilitatii datorita schimbarii indicatorilor ce influenteaza activitatea de transport. "Am incheiat anul cu o crestere a barilului de petrol, in ianuarie este la fel si nu vad nimic care sa ne vina in ajutor." Negrea a amintit ca anul trecut tarifele de transport s-au redus in piata chiar si cu 20%, in conditiile in care costurile au continuat sa creasca.

In 2009 in piata transporturilor a aparut o presiune de dumping asupra pretului, venita din partea transportatorilor de talie mica care au cautat ca prin tarife mici sa isi asigure contracte si volume de transport.

"Pentru 2010 nu vad o situatie roz, dar nici foarte pesimista. Sper doar ca dezechilibrele din piata sa se reduca si sa putem traversa bine cea mai grea perioada a anului, lunile de vara", a spus Negrea. In lunile iulie si august, fiind luni de concediu, activitatea in unitatile de productie se reduce considerabil, ceea ce influenteaza si cererea de transport.

Este si cazul industriei auto, unde in luna august majoritatea fabricilor diminueaza sau opresc productia. In aceasta perioada, in statisticile auto se pot observa reduceri importante ale vanzarilor de automobile.