Optimism pe piata electroIT: Retailerii se asteapta la cresteri in 2010, dupa scaderi de peste 40% anul trecut si insolventele Ultra Pro, Rombiz si Flamingo

Autor: Alexandru Anghel 12.01.2010

Retailul de electronice si electrocasnice a consemnat o scadere de peste 40% anul trecut, valoarea pietei de profil reducandu-se la circa 800 mil. euro.



Dupa un an in care au restructurat businessurile din temelii, au redus mii de metri patrati de spatiu comercial si au concediat mai mult de 1.000 de angajati, actorii segmentului electroIT spun acum ca in 2010 vanzarile pot reveni chiar si cu 10%, dar numai in a doua jumatate a anului.

"Referitor la piata, estimarea noastra in momentul de fata este de plus 10-15%, realizabila in semestrul doi al anului. Deocamdata este prematur sa evaluam vanzarile inceputului de an, pentru ca au trecut doar cateva zile, dar inregistram nivelul lunii noiembrie", a declarat Cristian Moanta, directorul de marketing al Altex. Vanzarile lunii noiembrie corespund in piata cu o tendinta de revenire a consumului pentru bunurile electronice de folosinta indelungata, care a inceput sa se observe din luna septembrie 2009.

In primele trei trimestre ale anului trecut Altex a inregistrat vanzari de 124 de milioane de euro, cu 50% sub nivelul din aceeasi perioada din 2008. "Trimestrul doi a fost cel mai slab anul trecut, nu trimestrul 1. In primele trei luni se mai pastreaza un ritm latent, preluat din decembrie", a mentionat Moanta.

Dupa 10 ianuarie si pana la jumatatea lunii februarie in retailul electroIT se transfera achizitia unor produse pe care consumatorii nu au avut posibilitatea sa le achizitioneze inainte de sarbatorile de iarna, iar la acest lucru contribuie si ofertele generate de lichidarile de stoc.

Pentru intreg anul trecut previziunea anterioara a Altex indica vanzari de 180 de milioane de euro.

"Ianuarie si primul trimestru ma astept sa fie in linie cu 2009 (perioada in care vanzarile au scazut cu aprox. 50% - n. red) sau chiar sa scada cu 5%. Nu este tragic, pentru ca acum avem alte costuri. Vom avea in 2010 o fluctuatie de plus/minus 5-10%, ceea ce este suportabil", a declarat Adrian Olteanu, directorul general al Flamingo.

Flamingo a intrat in decembrie 2009 in reorganizare, sub protectia legii insolventei, pentru a se proteja de executarea silita a creditorului ING Bank, care detine creante de 17,5 milioane de euro. Flamingo este al doilea retailer, dupa Rombiz, care intra in insolventa pentru a-si restructura activitatea.

Decembrie, luna cadourilor putine

Finalul de an, perioada in care retailerii electroIT realizeaza cea mai mare parte a profitului si cele mai mari volume de vanzari, nu a adus varfuri similare celor din anii anteriori, dar a diminuat scaderea generala.

Astfel, Altex apreciaza ca in locul unei scaderi de 50%, cum a fost pe parcursul intregului an, in decembrie vanzarile au fost cu 35% mai jos fata de decembrie 2008, perioada in care consumul local era deja afectat.

Reprezentantii Flamingo mentioneaza o scadere similara. "Ultima luna a fost cu 30% sub decembrie 2008 in cazul vanzarilor, dar in decembrie 2008 vanzarile erau deja jos.

In anii anteriori retailerii specializati de electronice si electrocasnice inregistrau vanzari duble in decembrie fata de luna anterioara, si ajungeau chiar la mai mult de 20% din cifra de afaceri.

Potrivit estimarilor anterioare de buget ale Altex, Domo si Flamingo si afacerilor cumulate de 300 de milioane de euro in primele noua luni din 2009, in intervalul octombrie - decembrie cele trei retele de magazine trebuia sa realizeze vanzari cumulate de 140 de milioane de euro.

Promotii si reduceri periodice pentru tot anul

Perioadele de promotii sau pachetele de oferte apareau la raft sau pe paginile web ale retailerilor trimestrial in urma cu 2-3 ani, insa de aproximativ 12 luni fiecare luna aduce cate un produs promovat pentru fiecare gama de electronice.

In 2010 Altex, liderul pietei de profil, urmeaza aceeasi strategie, care anunta promotii la fiecare trei saptamani.

"Ramane o politica a companiei, de a aduce promotii noi la fiecare trei saptamani. Mizam pe produsele sezoniere, care fac volum intr-o anumita perioada, pentru ca daca scoatem din calcul accesoriile si electrocasnicele mici, care au o cerere constanta, restul produselor au cereri sezoniere", a declarat Moanta.

Reprezentantii Flamingo apreciaza ca in acest an in continuare cel mai vandut produs va fi unul din categoria IT, la fel ca in 2009, cand sistemul desktop Flamingo Diablo a adus vanzari de un milion de euro.

In termeni de volum cele mai multe unitati au fost comercializate pentru un sistem audio de tipul 5.1 (un subwoofer plus cinci sateliti).

"Anul acesta nu ma astept totusi sa mai fie vorba de un desktop. Cred ca cel mai cerut va fi ori un notebook ori, un LCD din segmentul de pret entry level", a spus Olteanu.

Topul celor mai vandute electrocasnice in 2009

In Romania, la finalul anului 2008 erau 130 de televizoare la 100 de gospodarii, potrivit datelor Institutului National de Statistica. In cazul frigiderelor, daca in 2005 exista o proportie de 94,6 frigidere la 100 de gospodarii, in 2008 raportul a scazut la 83,1 frigidere la 100 de gospodarii. In cazul masinilor de spalat, piata poate cunoaste insa in continuare o crestere constanta, avand in vedere ca in urma cu doi ani nivelul de inzestrare ajungea la 70,8 masini raportat la 100 de locuinte.