Retail alimentar in 2015: Cine va castiga lupta din comert, hipermarketul sau magazinul mic?

Autor: Mihaela Popescu 13.01.2010

La finalul celor cinci ani de expansiune agresiva care a triplat numarul de locatii detinute de retelele mari de magazine, retailerii vad cresteri temperate pana in 2015, ritmuri anuale de extindere de 10-15%, hipermarketuri mai mici si chioscuri moderne detinute tot de investitori straini. Noile vedete ale expansiunii vor fi discounterii, care si-ar putea dubla numarul de locatii in urmatorii cinci ani, iar segmentul comertului de proximitate se va contura si mai bine odata cu intrarea unor lanturi de magazine mici, cu un concept similar benzinariilor. Cresterile explozive ale afacerilor marilor retaileri vor fi istorie in 2015, ca si niveluri ale vanzarilor de 10.000 de euro pe metru patrat in hipermarketuri, cat s-a inregistrat in 2007, mai prognozeaza jucatorii din piata.



2009, primul an in care lanturile de hipermarketuri s-au confruntat cu scaderi de consum in Romania, a temperat apetitul de extindere al retelelor de magazine mari si a adus in prim-plan magazinele cu discount, care s-au dovedit a fi castigatorii crizei in comertul alimentar. Cresterile explozive de vanzari si expansiunea cu orice pret vor deveni istorie pe o piata care nici in acest an nu va da semne de revenire, prognozeaza jucatorii din comert.

"In urmatorii 5 ani va continua sa creasca ponderea retailului modern, chiar daca nu in acelasi ritm ca in anii dinaintea recesiunii. Estimam o crestere anuala a cotei de piata a marilor retele de 2-3 procente, ajungand in 2015 la o pondere de aproximativ 55-60% in sectorul bunurilor de larg consum", afirma Andi Dumitrescu, directorul general al GfK Romania, cea mai mare companie de cercetare a pietei la nivel local. Si Gunter Grieb, directorul executiv al retelei Profi si unul dintre cei mai vechi expati din retailul local, estimeaza majorarea cotei de piata a comertului modern la 60% sau chiar mai mult la orizontul anului 2015. El mai spune ca discounterii alimentari si-ar putea dubla numarul de locatii in urmatorii cinci ani, ceea ce ar duce segmentul de profil la peste 600 de unitati operationale.

"Discounterele si magazinele de proximitate vor avea cele mai mari rate de crestere ale vanzarilor in 2010 si in urmatorii cinci ani", afirma Grieb.

3-4 discounteri in fiecare oras cu 20.000 de locuitori

In urmatorii cinci ani se va da adevarata lupta pentru clienti intre marile lanturi de retail prezente pe piata, pentru ca raman foarte putine orase mari neacoperite de formatele de comert modern. Sunt operationale chiar in acest moment cateva parcuri de comert care adapostesc doi retaileri alimentari concurenti, cel mai bun exemplu fiind proiectul Shopping City Sibiu cu doua hipermarketuri Carrefour si Real la o distanta mai mica de 50 de metri. "Odata cu intensificarea competitiei in orasele mari, hipermarketurile au inceput deja sa-si indrepte atentia catre orasele mai mici, incercand sa le acopere si pe cele cu mai mult de 70.000 de locuitori", afirma Georgiana Andrei, Manager Retail Division al Colliers.

Competitia se va accentua si in orasele foarte mici, vizate de supermarketuri si discountere, prognozeaza Caius Crisan, fostul director al retelei de magazine cu discount Profi si actualul administrator al dezvoltatorului imobiliar Rip-Est din Timisoara. "Peste cinci ani estimez ca in orasele cu 20.000-30.000 de locuitori vor fi prezenti toti operatorii mari de magazine discounter", afirma el.

Vom vedea o ofensiva a discounterelor in zonele rurale in urmatorii cinci ani?

"Discounterii vor intra fara probleme si in localitatile cu mai putin de 10.000 de locuitori. In Germania, de exemplu, sunt orase de 8.000 de locuitori cu 2-3 discountere, un supermarket, o macelarie si o brutarie, lucru care este conditionat si impulsionat de puterea de cumparare, nu de numarul locuitorilor", spune Rainer Exel, directorul general si unul din actionarii retelei de magazine MiniMax Discount.

Caius Crisan vede insa pragul minim la localitatile cu 8.000 de locuitori.

Evenimentul anului 2010 pe piata de retail alimentar va fi intrarea discounterului german LIDL si este de asteptat ca si Aldi, un jucator gigant la nivel european, sa se lanseze in Romania pana in 2015, potrivit jucatorilor activi in segmentul cu discount.

In 2015 este posibil sa vedem inca retele de hipermarketuri in expansiune, insa competitia pe piata ii va forta pe operatori sa mizeze pe formate mai mici de magazine, estimeaza reprezentantul unui retailer strain. Unitatile Cora si Auchan din Bucuresti, care detin fiecare o suprafata de vanzare de peste 15.000 de metri patrati, ar putea ramane astfel cele mai mari hipermarketuri de pe piata locala.

Segmentul magazinelor cash & carry, care se adreseaza clientilor profesionisti precum revanzatori sau restaurante si baruri, ar putea finaliza expansiunea pana in 2015, prognozeaza reprezentantii retelei Selgros.

"Noi vrem sa mergem inainte cu planul nostru de expansiune care prevede un total 21 de magazine in urmatorii ani, iar in 2015 vom lucra in principal la consolidarea afacerii noastre", afirma Pia Krauss, directorul de marketing al Selgros Cash & Carry Romania.

Metro Cash & Carry, cel mai mare jucator din comert dupa valoarea vanzarilor, a pus expansiunea in plan secund inca din 2006, astfel incat in ultimii trei ani reteaua a deschis un singur magazin nou.

Peste 1.000 de magazine mici de proximitate in 2015

Comertul de proximitate se va transforma si el odata cu aparitia chioscurilor moderne, cu un concept similar magazinelor din benzinariilor, prognozeaza jucatorii din retail. In plus, doua mari lanturi de supermarketuri, Billa si Carrefour Express, au testat piata in ultimii doi ani cu formate mai mici, asemanatoare magazinelor de proximitate din vestul Europei in care oferta la raft se concentreaza pe produsele alimentare proaspete, iar sectorul nealimentar este limitat la produsele de stricta necesitate, precum detergentii.

"Conceptul de convenience store modern (magazin de proximitate ñ n. red.) exista acum doar in benzinarii. In 2015 ma astept sa vad pe piata locala peste 1.000 de magazine de acest tip si mai multi jucatori mari, de talie internationala. Va fi un segment dominat de investitori straini pentru ca micii comercianti nu au know-how si nici resursele financiare necesare pentru a dezvolta retele mari de magazine de proximitate", afirma Dan Vasile, directorul general al Rautakirja Romania, operatorul retelei de magazine de proximitate R-Kiosk.

Ca si segment de piata, GfK estimeaza ca magazinele de proximitate isi vor avea locul lor in comertul local in urmatorii 2-3 ani. "Magazinele mici de cartier nu vor disparea curand, ele reusind de altfel si in 2009 sa isi mentina o cota de piata onorabila (de 32%, la fel ca in 2008). Aceasta tendinta se va mentine cel putin in urmatorii 2 sau 3 ani", estimeaza Andi Dumitrescu.

"Nu ma astept sa vad o revenire a cresterii consumului mai devreme de 2011, iar in urmatorii cinci ani cresterile explozive ale afacerilor retailerilor alimentari vor fi istorie. Probabil ca un avans de 5% in retail va fi considerat ca fiind unul bun", afirma Gunter Grieb.

Astfel, vanzari de 10.000 de euro pe metru patrat, cat au inregistrat magazinele Metro, Carrefour si Cora in 2007, potrivit calculelor ZF, vor fi aproape imposibil de atins in urmatorii cinci ani pe piata romaneasca, in conditiile in care media vanzarilor pe unitate s-a redus in 2008 si 2009 din cauza intensificarii competitiei pe piata.

Estimari depasite

Ce se estima in 2004 pentru 2010 si ce s-a intamplat

In anuarul "Romania 2010" publicat de Ziarul Financiar in 2004 marii retaileri prognozau extinderea lanturilor de hipermarketuri pana la un total de 35-40 de unitati, o estimare care s-a dovedit a fi prea rezervata in raport cu ceea ce s-a intamplat de fapt. Pe piata sunt acum aproape 100 de hipermarketuri, jumatate fiind operate de Kaufland, un retailer care dezvolta un concept de hipermarketuri de dimensiuni mici (3.000-5.000 de metri patrati) cu politica de discount. Daca in 2004 erau active doar retelele Carrefour si Cora, venirea Real, Auchan si Kaufland incepand cu anul 2005 a impulsionat dezvoltarea segmentului de profil.

Hipermarketurile au fost vedetele retailului modern pana in 2009, iar expansiunea realizata prin investitii de peste 1-2 miliarde de euro nu a "iertat" niciun oras cu mai mult de 200.000 de locuitori.

Discounterii ar putea urma modelul hipermarketurilor din ultimii cinci ani datorita faptului ca pe acest segment de piata si-au facut intrarea doi jucatori noi in 2009, iar incepand cu 2010 sunt asteptate si lansarile LIDL si Aldi la nivel local.

"Cota discounterelor in anul 2010 va fi de 12%. Daca puterea de cumparare va creste ca pana acum, nu vor mai ramane orase cu 20.000-25.000 de locuitori fara discountere", spunea in 2004 Rainer Exel, directorul general si actionar la MiniMax Discount. In prezent, el estimeaza ca discounterele vor trece de cota de piata de 10% in acest an.

In urma cu sase ani, retailerii vedeau un comert modern de cateva miliarde de euro in 2010. Anul acesta, intr-un raport al Consiliului Concurentei pe piata alimentara comertul modern era estimat la 6 miliarde de euro in 2007. Luand in calcul ritmul expansiunii marilor retele din ultimii doi ani, se poate estima ca formatele moderne de comert au ajuns anul trecut la vanzari de 7-8 miliarde de euro pe piata romaneasca.

O prognoza care s-a materializat a fost cea avansata de reprezentantii GfK in 2004. Acestia vedeau comertul modern ajungand la o cota de piata in sectorul FMCG de peste 45% in 2010.

Supraindatorarea a facut victime

Modelul antreprenorial a esuat in 2009. Ce sanse de supravietuire au chioscurile?

In ultimul an, cand piata s-a contractat din cauza crizei care a temperat apetitul de consum al romanilor, pariul marilor retele romanesti pe extindere s-a dovedit a fi unul foarte riscant.

Dupa ce au investit zeci de milioane de euro in expansiune in perioada 2005-2007, operatorii SPAR, Trident si PIC au franat brusc investitiile odata cu aparitia primelor semnale de declin in consum la finele lui 2008. La jumatatea anului trecut au venit primele stiri negative de la cei mai mari trei retaileri cu capital autohton: SPAR din Arad a fost prima mare retea de supermarketuri intrata in insolventa, la cererea actionarilor, fiind urmata de operatorul Trident din Sibiu si de grupul PIC al fratilor Cornel si Ilie Penescu din Pitesti.

Dupa intrarea in insolventa, SPAR si Trident si-au redus drastic suprafetele de vanzare operate, iar PIC a iesit de pe piata la inceputul lui 2010.

Retailerii si consultantii spun ca modelul antreprenorial din comertul alimentar modern a esuat din cauza ca operatorii s-au indatorat prea mult pentru a investi in extindere si, in plus, nu toate locatiile alese s-au dovedit a fi profitabile.

"In anii de crestere a consumului s-a actionat ca in vestul salbatic, retelele s-au extins oriunde, iar o parte din locatii s-au dovedit a fi neprofitabile. Cu totii am invatat o lectie din ceea ce s-a intamplat in acest ultim an, astfel incat cred ca dupa redresarea economiei nu ne vom mai intoarce la ritmurile de expansiune din anii anteriori recesiunii", afirma un reprezentant al unui retailer strain care nu a dorit sa-i fie mentionat numele.

"Retelele de magazine cu capital romanesc vor esua daca nu vor gasi in viitor alte surse, in afara creditelor bancare, pentru finantarea extinderii", spune Dan Vasile, directorul general al Rautakirja Romania, operatorul retelei de magazine R-Kiosk.

In acest context, vom mai vedea mini-marketuri care functioneaza ca afaceri de familie in orasele mari in 2015?

"Vor ramane pe piata magazinele specializate, de exemplu cele de panificatie sau de bauturi, iar mini-marketurile de cartier vor disparea", prognozeaza Vasile.

Ce ii poate ajuta pe micii comercianti locali sa supravietuiasca?

"In primul rand, adaptarea la tendintele moderne si cu specificitate in comertul alimentar. In plus, profesionalizarea propriilor afaceri (la nivel de sortimentatie, layout al magazinelor, gestionare si eficientizare a stocurilor) si diversificarea surselor de aprovizionare sunt strategii care ii pot ajuta pe micii revanzatori sa supravietuiasca", subliniaza Dusan Wilms, directorul general al Metro Cash & Carry Romania.

"Credem ca ponderea micilor revanzatori in totalul clientilor magazinelor cash & carry nu se va modifica semnificativ in urmatorii cinci ani. Un motiv pentru aceasta presupunere este faptul ca aproximativ 50% din populatia Romaniei traieste in zonele rurale", afirma la randul sau Pia Krauss, directorul de marketing al Selgros Romania.