„Vor fi discrepante si mai mari intre zonele economice ale Romaniei”

Autor: Cristina Stoian 12.01.2010

Oriflame Romania, filiala locala a producatorului suedez de cosmetice cu acelasi nume si-a creionat bugetul din acest an luand in calcul un curs leu/ euro de 4,25, insa reprezentantii companiei nu cred ca evolutia monedei nationale va afecta compania in aceeasi masura ca in 2009.

Prognozele de curs de schimb ale bancilor s-au rasturnat spectaculos de la inceputul anului, astfel ca leul s-ar putea intari chiar dincolo de pragul de 4 lei/euro, conform previziunilor revizuite in ultimele zile.

"Anul acesta evolutia cursului nu va avea acelasi impact ca anul trecut. Eliminarea accizelor la parfumuri - apa de toaleta si apa de parfum - va avea un impact pozitiv asupra volumului", a declarat Monica Tatoiu, directorul general al Oriflame Romania.

Pana anul acesta, acciza la parfumuri, ca si la produse precum blanurile, bijuteriile sau armele de vanatoare, era stabilita in cote procentuale. Pentru parfumuri era stabilita la 35% din valoarea de achizitie, pentru apa de toaleta la 10%, iar pentru apa de parfum la 25%. Cu toate acestea, companiile care comercializeaza cosmetice se vor confrunta in continuare cu o triere in preferintele consumatorilor. "Se va accentua cresterea nevoii de produse de baza in detrimentul celor destinate nevoilor specifice mai ales la nivelul categoriilor de clienti afectati de scaderea puterii de cumparare", spune Tatoiu, care crede ca desi economia a depasit punctul de criza maxima, reluarea cresterii conusumului va incepe abia la finalul lui 2010 sau la inceputul anului viitor.

Chiar daca in mod direct jucatorii de pe aceasta piata nu sunt afectati de inghetarea creditarii, intrucat valorile de achizitie nu depind de evolutia acesteia, Tatoiu este de parere ca Romania nu va iesi din criza prin accelerarea consumului, "deoarece investitiile necesare reluarii productiei si cresterii productivitatii nu s-au facut nici in 2009 si nici nu se regasesc in politicile guvernamentale cuantificate in bugetul pentru 2010".

Lipsa unei strategii guvernamentale va duce, potrivit conducerii Oriflame, la instabilitate fiscala, la cresterea in continuare a somajului, la scaderea puterii de cumparare si mai ales la discrepante mai mari intre zonele economice ale Romaniei. "Va fi un an de ajustari negative, dar neprognozate corespunzator, ceea ce va duce la cresterea vulnerabilitatii pietei locale la convulsiile economiei globale pe termen lung", afirma Tatoiu, care vede ca singur element pozitiv faptul ca anul acesta nu vor mai fi alegeri.

In ceea ce priveste piata cosmeticelor, aceasta se va mentine pe un trend de ajustare anul acesta, dupa ce in 2009 a avut o crestere de circa 10%, mai putin decat in anii anteriori. Comerciantii vor inregistra mai mult cresteri in volum mai ales ca "oamenii se asteapta la ce este mai rau, iar nivelul saraciei va atinge si paturi sociale care in 2009 nu au fost afectate", dupa parerea Monicai Tatoiu.

Oriflame Romania, care a raportat o cifra de afaceri pe 2008 de 33,3 mil. euro, in crestere cu 4% fata de 2007, concureaza direct cu Avon, companie care a rulat 113 mil. euro in 2008.