CONCERT/ Mici spectatori fericiti
Autor:
Parau Oltea Serban
13.01.2010
Domeniu aflat in mare suferinta in anii '90,
oferta din zona artelor spectacolului dedicata copiilor a marcat un
reviriment in ultimii ani, dar fara a atinge acel nivel european la
care ramâne deocamdata doar sa ne raportam cu speranta.
Daca mersul la teatru sau la opera al tinerelor generatii era
privit pâna in 1989 doar ca o problema a unui viitor in care oricum
"fericirea si bunastarea" erau asigurate, de douazeci de ani
incoace simtim tot mai acut urmarile lipsei de educatie prin
cultura in viata de zi cu zi. Iar daca la sfârsitul deceniului
trecut ne bucurau de simpla existenta a unor initiative artistice
profesioniste dedicate celor mici, astazi spectrul comentariilor pe
marginea fenomenului s-a diversificat considerabil. Fara ca
diversitatea sau nivelul tehnico-artistic al productiilor de opera
dedicate copiilor sa aiba stralucirea sau rafinamentul productiilor
de gen din vestul Europei, totusi nici prea departe nu mai sunt de
acestea. Mai mult, putem semnala o imbucuratoare preocupare pentru
imbunatatirea aspectului lor vizual.
Tendinta care a marcat estetica artelor spectacolului in
ultimele decenii, cresterea motivatiei vizuale a constituit si
preocuparea realizatorilor a doua dintre recentele productii lirice
dedicate copiilor. Fie ca este vorba despre premiera Operei
Nationale Bucuresti cu Hansel si Gretel in regia Andei
Tabacaru-Hogea sau de Gianni Schicchi de Puccini, o
productie din 2009 cu care Opera Comica pentru Copii s-a bucurat de
un frumos succes si in cadrul unui recent turneu in Canada, putem
vorbi despre mici spectatori fericiti.
Cu o oferta imbatabila, deocamdata, in ceea ce priveste
spatiul scenic, Opera Nationala Bucuresti continua si prin premiera
lunii decembrie (spectacolul se reia duminica, 17 ianuarie, de la
ora 11.00) efortul de a face din aspectul vizual un element de
succes. Cu o viziune unitara in care coregrafia Simonei Somacescu,
scenografia Adrianei Hurmuzescu, costumele si iluminarea au
colaborat cu adevarat, povestea lui Hansel si Gretel
imaginata muzical Engelbert Humperdink a reusit sa evadeze din
cotidian si sa fie acceptata de copilul de toate vârstele care se
afla - mai mult sau mai putin ascuns - in fiecare dintre noi.
Regretul, evident pentru toti spectatorii, a fost acela ca
initiativa de a titra textul cântat de altminteri tot in limba
româna s-a dovedit a fi salutar pentru intelegerea actiunii. Fara a
fi un "snobism tehnologic", supratitrarea - de altminteri necesara
si asumata in cazul spectacolelor cântate in alte limbi - a fost in
cazul lui Hansel si Gretel unica solutie de a intelege un
text cântat ininteligibil in limba româna de catre interpreti.
Concentrati asupra efortului de a intona, construi si sustine
frazarea muzicala si dramatica, interpretii s-au situat din punctul
de vedere al rostirii textului in urma colegilor lor din alte
teatre de gen, unde intelegerea textului - mai ales in cazul
productiilor pentru copii - este pusa pe primul plan.
Putem vorbi totusi de un pas inainte pe care il dorim
continuat, potentialul titlurilor care sa atraga acel "public de
toate vârstele" fiind unul evident in cazul publicului bucurestean,
mai putin dus la opera. Daca nu ajungeti duminica la Hansel si
Gretel, puteti incerca sa va duceti copilul la Sala Mica a
Palatului Copiilor unde se joaca musicalul Domnul Conopida
dupa muzica lui Offenbach, luni si marti de la orele 14.00 si
16.000 (in 18, 19, 25 si 26 ianuarie), in distributie aflându-se
Eugen Voicu, Ioana Damian, Andrei Lazar, Valentino Tiron, Rodica
Ocheseanu, Raluca Oprea si Roberta.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969)
este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al
postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7
ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in
continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si
Adevarul literar. Activitatea ei publicistic"
cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa,
majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio
si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara
traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru
Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu
sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra
a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania.
A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul
pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National
al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al
Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.