CONCERT/ Mici spectatori fericiti

Autor: Parau Oltea Serban 13.01.2010

Domeniu aflat in mare suferinta in anii '90, oferta din zona artelor spectacolului dedicata copiilor a marcat un reviriment in ultimii ani, dar fara a atinge acel nivel european la care ramâne deocamdata doar sa ne raportam cu speranta.



Daca mersul la teatru sau la opera al tinerelor generatii era privit pâna in 1989 doar ca o problema a unui viitor in care oricum "fericirea si bunastarea" erau asigurate, de douazeci de ani incoace simtim tot mai acut urmarile lipsei de educatie prin cultura in viata de zi cu zi. Iar daca la sfârsitul deceniului trecut ne bucurau de simpla existenta a unor initiative artistice profesioniste dedicate celor mici, astazi spectrul comentariilor pe marginea fenomenului s-a diversificat considerabil. Fara ca diversitatea sau nivelul tehnico-artistic al productiilor de opera dedicate copiilor sa aiba stralucirea sau rafinamentul productiilor de gen din vestul Europei, totusi nici prea departe nu mai sunt de acestea. Mai mult, putem semnala o imbucuratoare preocupare pentru imbunatatirea aspectului lor vizual.
Tendinta care a marcat estetica artelor spectacolului in ultimele decenii, cresterea motivatiei vizuale a constituit si preocuparea realizatorilor a doua dintre recentele productii lirice dedicate copiilor. Fie ca este vorba despre premiera Operei Nationale Bucuresti cu Hansel si Gretel in regia Andei Tabacaru-Hogea sau de Gianni Schicchi de Puccini, o productie din 2009 cu care Opera Comica pentru Copii s-a bucurat de un frumos succes si in cadrul unui recent turneu in Canada, putem vorbi despre mici spectatori fericiti.
Cu o oferta imbatabila, deocamdata, in ceea ce priveste spatiul scenic, Opera Nationala Bucuresti continua si prin premiera lunii decembrie (spectacolul se reia duminica, 17 ianuarie, de la ora 11.00) efortul de a face din aspectul vizual un element de succes. Cu o viziune unitara in care coregrafia Simonei Somacescu, scenografia Adrianei Hurmuzescu, costumele si iluminarea au colaborat cu adevarat, povestea lui Hansel si Gretel imaginata muzical Engelbert Humperdink a reusit sa evadeze din cotidian si sa fie acceptata de copilul de toate vârstele care se afla - mai mult sau mai putin ascuns - in fiecare dintre noi.
Regretul, evident pentru toti spectatorii, a fost acela ca initiativa de a titra textul cântat de altminteri tot in limba româna s-a dovedit a fi salutar pentru intelegerea actiunii. Fara a fi un "snobism tehnologic", supratitrarea - de altminteri necesara si asumata in cazul spectacolelor cântate in alte limbi - a fost in cazul lui Hansel si Gretel unica solutie de a intelege un text cântat ininteligibil in limba româna de catre interpreti. Concentrati asupra efortului de a intona, construi si sustine frazarea muzicala si dramatica, interpretii s-au situat din punctul de vedere al rostirii textului in urma colegilor lor din alte teatre de gen, unde intelegerea textului - mai ales in cazul productiilor pentru copii - este pusa pe primul plan.
Putem vorbi totusi de un pas inainte pe care il dorim continuat, potentialul titlurilor care sa atraga acel "public de toate vârstele" fiind unul evident in cazul publicului bucurestean, mai putin dus la opera. Daca nu ajungeti duminica la Hansel si Gretel, puteti incerca sa va duceti copilul la Sala Mica a Palatului Copiilor unde se joaca musicalul Domnul Conopida dupa muzica lui Offenbach, luni si marti de la orele 14.00 si 16.000 (in 18, 19, 25 si 26 ianuarie), in distributie aflându-se Eugen Voicu, Ioana Damian, Andrei Lazar, Valentino Tiron, Rodica Ocheseanu, Raluca Oprea si Roberta.

OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si Adevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.