Proiectele PPP, o enigma pentru autoritati: autostrazi de 4 miliarde de euro sunt blocate in nesfarsite negocieri

Autor: Catalin Lupoaie 14.01.2010

Trei proiecte de autostrazi cu o valoare de peste 4 mld. euro care urmeaza sa fie realizate in parteneriat public-privat (PPP) si cu o lungime de 280 km asteapta sa fie incepute de ani de zile, insa sunt blocate fie in faza de pregatire a proiectului, fie in etapa de semnare a contractului.

Autostrada Comarnic-Brasov (58 km), Pitesti-Sibiu (120 km) si centura autostrada a Capitalei (101 km) nu pot fi realizate cu fonduri de la buget, pentru ca sunt prea scumpe, dar nici din fonduri de la UE, care finanteaza alte tronsoane. In aceste conditii, de ce nu sunt incepute aceste proiecte in sistem PPP- in care constructorul trebuie sa asigure si finantarea lucrarilor, dupa care recupereaza banii dupa finalizarea lucrarilor prin taxe si alocari de bani de la bugetul de stat?

"Cat timp in Romania nu va exista o practica constanta privind implementarea de parteneriate public-private (...), amendarea legislatiei va determina instabilitate legislativa si nu va putea crea un plus real de valoare in practica autoritatilor concedente si a investitorilor interesati", explica Matei Florea, partener al casei de avocatura Schoenherr si Asociatii.

Polonia a construit inca de la inceputul anilor 2000 circa 230 km de autostrada prin contracte PPP, in valoare de peste 1,1 mld. euro, si are in constructie sau pregatire alti 350 km - proiecte in valoare de peste 4 mld. euro. Primul contract PPP din infrastructura, autostrada Comarnic-Brasov, in valoare de 1,5 mld. euro, ar putea fi semnat luna aceasta intre Ministerul Transporturilor si consortul francezo-elen Vinci-Aktor, desi licitatia a fost castigata inca din mai 2009.

"Noi vrem sa semnam acest contract si probabil in urmatoarele saptamani vom face acest lucru. Oricum vrem ca in luna ianuarie sa stim sigur daca vom semna sau nu contractul, pentru ca nu mai vrem sa asteptam", a declarat Adrian Ionescu, directorul Directiei de Infrastructura din cadrul Ministerului Transporturilor.

Gata de semnare

Sectorul de drum Comarnic-Brasov este unul dintre cele mai aglomerate din tara, mai ales in week-end. Contractul pentru constructia autostrazii Comarnic-Brasov ar putea fi semnat luna aceasta, dupa mai mult de o jumatate de an de la anuntarea castigatorului. Proiectul are o valoare de 1,5 mld. euro si se intinde pe o perioada de 30 de ani, din care 4 ani va fi derularea lucrarilor de constructie. Consortiul Vinci-Aktor va primi 180 mil. euro/an de la buget timp de 26 de ani, dupa finalizarea constructiei.

Inca neclara

Tronsonul Pitesti-Sibiu este unul dintre cele mai periculoase din tara, pentru ca are doar o banda de circulatie pe sens si este tranzitat de multe masini de marfa. Licitatia pentru constructia autostrazii (120 km) ar putea fi organizata pana in luna martie. Ministerul Transporturilor vrea sa imparta autostrada in doua tronsoane Pitesti-Curtea de Arges si Curtea de Arges-Sibiu, iar lucrarile de constructie se vor intinde pe cinci ani, studiul de fezabilitate fiind deja realizat.

Cea mai asteptata

Actuala centura a Capitalei este tranzitata de peste 30.000 de masini/zi, fiind create numeroase ambuteiaje la orele de varf. Licitatia pentru centura autostrada a Capitalei (101 km) ar putea fi demarata in primul trimestru al acestui an. Pentru aceasta lucrare a fost semnat contractul de consultanta inca din iunie 2008, urmand ca autostrada sa aiba doua tronsoane - autostrada de centura nord (52,9 km) si autostrada de centura sud (48 km).