Bancile se muta pe un nou teren de lupta. Terminalele de plata la comercianti
Competitia pentru instalarea de terminale de acceptare a
cardurilor la plata la comercianti s-a intensificat anul trecut, in
conditiile in care numarul jucatorilor intrati pe aceasta piata a
crescut, dar valoarea platilor a ramas de opt ori sub cea a
operatiunilor de retragere de numerar, spun bancherii. Lupta dintre
banci se deruleaza acum pe terenul comisioanelor.
"In 2009 concurenta s-a ascutit in acest sector. Am intalnit cazuri
de banci care ofera preturi care sunt evident sub costuri doar
pentru a-si trece in portofoliu un anume comerciant", spune Mihai
Negulescu, seful departamentului de acceptare carduri si e-commerce
din cadrul Raiffeisen Bank.
Bancile mici, cu strategii de extindere mai agresive, spun ca
tranzactiile derulate prin terminalele proprii s-au multiplicat
anul trecut comparativ cu 2008, in timp ce jucatorii mai mari
raporteaza la randul lor cresteri de doua cifre.
"Avem 4.800 de POS-uri instalate la comercianti, iar volumul
tranzactiilor efectuate prin intermediul acestora in 2009 a fost de
201 milioane de lei (47,5 mil. euro), cu 400% mai mare fata de
2008", a declarat Ilgaz Kaya, director de carduri la Garanti
Bank.
La randul lor, reprezentantii OTP Bank spun ca tranzactiile
efectuate prin terminalele de plata instalate de banca la
comercianti s-au dublat pe parcursul anului trecut, pana la
aproximativ 50 mil. euro.
Adrian Chichita, director adjunct retail in cadrul OTP, apreciaza
ca numarul in crestere al jucatorilor de pe acest segment va genera
o scadere treptata a comisioanelor percepute de banci.
Raiffeisen Bank, a patra mare banca de pe piata dupa valoarea
activelor, a consemnat cu 25% mai multe tranzactii in 2009
comparativ cu anul precedent, pana la un numar de 17 milioane de
operatiuni efectuate prin POS-urile bancii. Raiffeisen are 8.000 de
terminale instalate la comercianti prin intermediul carora a
derulat anul trecut circa un sfert din numarul total de
tranzactii.
Comisionul mediu perceput de banca pentru platile la comercianti
ajunge la 1,5%, dar poate varia in functie de rulajul fiecarui
comerciant.
"Un mare lant de magazine care ruleaza un milion de euro pe luna
are un comision semnificativ mai mic decat un mic retailer care
ruleaza doar 1.000 de euro pe luna", noteaza Mihai Negulescu.
Doar BCR si BRD au un numar mai mare de terminale de plata, in
conditiile in care impreuna cele doua institutii detineau la
sfarsitului lunii septembrie peste 36.000 de POS-uri, reprezentand
peste o treime din total.
Si olandezii de la ING Bank spun ca au crescut in 2009 cu 40% pe
segmentul tran zactiilor derulate prin intermediul celor 1.350 de
POS-uri instalate la comerciantii din tara, plecand insa de la o
baza redusa. Comisionul perceput de ING pentru tranzactiile prin
POS-urile proprii variaza intre 1,3% si 2,3%, fiind negociate in
functie de cifra de afaceri a comerciantului.
Reprezentantii OTP spun ca valoarea comisionului perceput este
aceeasi indiferent de banca emitenta a cardului, dar majoritatea
bancilor percep un comision mai mare pentru cardurile altor banci
care trec prin terminalele proprii. Justificarea o reprezinta
comisionul de interschimb platit bancii emitente a cardului,
potrivit oficialului Garanti Bank.
In 2010, Raiffeisen, Unicredit si ING spun ca se vor concentra pe
extinderea portofoliului de clienti pe segmentul comerciantilor
mici, in conditiile in care aceasta piata a ramas in mare parte
neacoperita pana in prezent. Turcii de la Garanti intentioneaza sa
ajunga la o retea de 8.000 de POS-uri pana la finalul anului si
estimeaza tranzactii de 500 mil. lei in 2010.
Bancile ofera comerciantilor serviciile de POS atat individual, cat
si la pachet cu alte produse si servicii, precum cash management,
linii de credit sau produse de trezorerie. Garanti, de exemplu,
ofera comerciantilor o linie de credit care poate ajunge pana la
80% din media rulajelor realizate prin POS in ultimele trei
luni.
La sfarsitul trimestrului trei al anului trecut, in Romania existau
96.400 de POS-uri, in crestere cu aproape 15% fata de aceeasi
perioada din 2008, potrivit datelor BNR. Valoarea platilor la
comerciati era, de asemenea, in crestere, ajungand la 8,6 mld. lei
in primele noua luni din 2009.
Numarul cardurilor active de pe piata era in acelasi timp de peste
11 milioane, 40% fiind emise de cele mai mari doua banci dupa
valoarea activelor - BCR si BRD.