Bancile se muta pe un nou teren de lupta. Terminalele de plata la comercianti

Autor: Ciprian Botea 17.01.2010

Competitia pentru instalarea de terminale de acceptare a cardurilor la plata la comercianti s-a intensificat anul trecut, in conditiile in care numarul jucatorilor intrati pe aceasta piata a crescut, dar valoarea platilor a ramas de opt ori sub cea a operatiunilor de retragere de numerar, spun bancherii. Lupta dintre banci se deruleaza acum pe terenul comisioanelor.
"In 2009 concurenta s-a ascutit in acest sector. Am intalnit cazuri de banci care ofera preturi care sunt evident sub costuri doar pentru a-si trece in portofoliu un anume comerciant", spune Mihai Negulescu, seful departamentului de acceptare carduri si e-commerce din cadrul Raiffeisen Bank.
Bancile mici, cu strategii de extindere mai agresive, spun ca tranzactiile derulate prin terminalele proprii s-au multiplicat anul trecut comparativ cu 2008, in timp ce jucatorii mai mari raporteaza la randul lor cresteri de doua cifre.
"Avem 4.800 de POS-uri instalate la comercianti, iar volumul tranzactiilor efectuate prin intermediul acestora in 2009 a fost de 201 milioane de lei (47,5 mil. euro), cu 400% mai mare fata de 2008", a declarat Ilgaz Kaya, director de carduri la Garanti Bank.
La randul lor, reprezentantii OTP Bank spun ca tranzactiile efectuate prin terminalele de plata instalate de banca la comercianti s-au dublat pe parcursul anului trecut, pana la aproximativ 50 mil. euro.
Adrian Chichita, director adjunct retail in cadrul OTP, apreciaza ca numarul in crestere al jucatorilor de pe acest segment va genera o scadere treptata a comisioanelor percepute de banci.
Raiffeisen Bank, a patra mare banca de pe piata dupa valoarea activelor, a consemnat cu 25% mai multe tranzactii in 2009 comparativ cu anul precedent, pana la un numar de 17 milioane de operatiuni efectuate prin POS-urile bancii. Raiffeisen are 8.000 de terminale instalate la comercianti prin intermediul carora a derulat anul trecut circa un sfert din numarul total de tranzactii.
Comisionul mediu perceput de banca pentru platile la comercianti ajunge la 1,5%, dar poate varia in functie de rulajul fiecarui comerciant.
"Un mare lant de magazine care ruleaza un milion de euro pe luna are un comision semnificativ mai mic decat un mic retailer care ruleaza doar 1.000 de euro pe luna", noteaza Mihai Negulescu.
Doar BCR si BRD au un numar mai mare de terminale de plata, in conditiile in care impreuna cele doua institutii detineau la sfarsitului lunii septembrie peste 36.000 de POS-uri, reprezentand peste o treime din total.
Si olandezii de la ING Bank spun ca au crescut in 2009 cu 40% pe segmentul tran zactiilor derulate prin intermediul celor 1.350 de POS-uri instalate la comerciantii din tara, plecand insa de la o baza redusa. Comisionul perceput de ING pentru tranzactiile prin POS-urile proprii variaza intre 1,3% si 2,3%, fiind negociate in functie de cifra de afaceri a comerciantului.
Reprezentantii OTP spun ca valoarea comisionului perceput este aceeasi indiferent de banca emitenta a cardului, dar majoritatea bancilor percep un comision mai mare pentru cardurile altor banci care trec prin terminalele proprii. Justificarea o reprezinta comisionul de interschimb platit bancii emitente a cardului, potrivit oficialului Garanti Bank.
In 2010, Raiffeisen, Unicredit si ING spun ca se vor concentra pe extinderea portofoliului de clienti pe segmentul comerciantilor mici, in conditiile in care aceasta piata a ramas in mare parte neacoperita pana in prezent. Turcii de la Garanti intentioneaza sa ajunga la o retea de 8.000 de POS-uri pana la finalul anului si estimeaza tranzactii de 500 mil. lei in 2010.
Bancile ofera comerciantilor serviciile de POS atat individual, cat si la pachet cu alte produse si servicii, precum cash management, linii de credit sau produse de trezorerie. Garanti, de exemplu, ofera comerciantilor o linie de credit care poate ajunge pana la 80% din media rulajelor realizate prin POS in ultimele trei luni.
La sfarsitul trimestrului trei al anului trecut, in Romania existau 96.400 de POS-uri, in crestere cu aproape 15% fata de aceeasi perioada din 2008, potrivit datelor BNR. Valoarea platilor la comerciati era, de asemenea, in crestere, ajungand la 8,6 mld. lei in primele noua luni din 2009.
Numarul cardurilor active de pe piata era in acelasi timp de peste 11 milioane, 40% fiind emise de cele mai mari doua banci dupa valoarea activelor - BCR si BRD.