Roxana Avramescu, HR Manager al Teamnet International: Salariul mediu net in companie este de 1.000 de euro

Autor: Adelina Mihai 17.01.2010

In cadrul furnizorului de solutii IT pentru companii TeamNet International, parte a grupului Asesoft, recrutarile se fac mai mult intern, iar candidatii pentru o pozitie de junior primesc un salariu net cuprins intre 300 si 400 de euro.



"Politica noastra este sa angajam juniori cu experienta de lucru. Ii apreciem pe cei care au avut macar un job studentesc, o scurta experienta de lucru care a presupus asumarea responsabilitatii pentru sarcinile primite, indiferent de domeniul in care au lucrat", sustine Roxana Avramescu, HR Manager al Teamnet International, care are 230 de angajati in prezent.
In opinia lui Avramescu, tinerii care vin direct de pe bancile facultatilor si nu au experienta de lucru fie au o atitudine pozitiva, cautata de angajatori, fie se sperie de responsabilitatile pe care le implica un loc de munca.
Salariile pe care le primesc angajatii de pe o pozitie de junior au o valoare de aproape trei ori mai mica decat cea a salariului mediu net din companie.
"Salariul unui junior este de 300 - 400 de euro, insa in anii trecuti au existat candidati care solicitau un salariu de 1.000 de euro la angajare, doar pentru ca au terminat facultatea. De altfel, salariul mediu net la nivelul intregii companii este de 1.000 de euro."

Aproape 30 de noi angajari in 2009
Anul trecut, compania a facut aproximativ 30 de angajari, mai ales pentru pozitii de senior, project manageri sau programatori, insa angajatii nu au mai avut parte de cresterile salariale din anii precedenti.
"Anul trecut, am cautat sa atragem din piata seniori, iar acelasi lucru il vom face si anul acesta. Nu ne-am propus sa avem o crestere foarte mare a numarului de angajati, dar ne straduim sa atragem seniori si pentru alte pozitii, pentru ca intotdeauna am avut loc in firma pentru specialisti."
Desi initial s-au gandit ca vor reusi sa atraga candidati performanti pentru pozitiile de senior, profitand cumva de instabilitatea unor companii de pe piata, asteptarile nu le-au fost confirmate, intrucat fiecare companie s-a straduit sa isi pastreze angajatii buni.
"Totusi, anul trecut a fost nemaipomenit daca ne uitam la oamenii pe care i-am angajat, dar nu au fost atat de multi candidati pe cat ne-am asteptat. M-as fi bucurat sa ma gasesc din nou in postura de acum opt ani, cand aveam pe short-list cinci candidati, nu maximum doi, ca acum."
Multe dintre CV-urile primite anul acesta de departamentul de resurse umane al companiei au provenit de la candidati care nu aveau pregatirea necesara pentru a aplica la posturile disponibile.
"Este o incercare foarte nefericita pentru acesti candidati, pentru ca, desi sunt foarte putine joburi disponibile, trebuie sa aplici exact acolo unde se potriveste experienta anterioara."
Pentru un job de project manager, de exemplu, este nevoie de experienta in domeniul IT, studii tehnice sau un minimum de experienta in proiecte din domeniu.
"Nu chemam la interviu candidati care au fost project manageri in industrii total diferite de cea in care activam noi. Desi se spune ca project managementul reprezinta aceeasi teorie care se aplica in orice domeniu, noi cautam oameni cu experienta, pentru ca IT-ul este un domeniu dificil, cu limbaj specific si greoi."

De la cresteri salariale anuale de 20% la inghetarea salariilor
In cadrul companiei nu s-au facut disponibilizari anul acesta, insa salariile, negociate in euro, au fost calculate la un curs euro inghetat la o valoare cuprinsa intre cea de dinainte de criza si cea la care urcase moneda.
"In momentul in care am intrat in 2009, ne-am propus sa traversam anul cu toata echipa. Una dintre principalele valori ale companiei este loialitatea, si in acest sens am considerat firesc sa facem orice efort pentru a pastra toata echipa."
Cei mai multi angajati din cadrul companiei sunt dezvoltatori, consultanti sau programatori, iar echipele care au incheiat proiectele anul trecut si care asteptau sa inceapa noi proiecte au fost orientate spre alte directii de business. "La nivel de companie, in anii anteriori cresterile salariale anuale erau intre 15 si 20%." Sistemul de bonusuri a ramas acelasi si anul trecut, intrucat angajatii care s-au implicat activ in derularea activitatii au fost rasplatiti pentru performanta.
"Am incercat sa orientam spre alte zone oamenii care nu aveau incarcare, pentru a nu exista perioade in care sa nu dea randament. Insa faptul ca au ramas pentru o perioada fara activitate nu tine de criza, ci de specificul proiectelor din industria in care lucram."

Cand recruteaza, prefera candidatii cu care au mai avut interviuri
Recrutarile se fac intern, iar candidatii sunt alesi dintr-o baza de date care cuprinde CV-urile candidatilor care au aplicat la un moment dat pentru joburile disponibile.
"Baza de date e sursa unde ne uitam in primul rand cand recrutam. De regula, alegem candidatii care erau pe short-list sau ofertati, dar care, din diverse motive, au declinat oferta noastra. Pastram legatura cu acesti candidati si uneori raspund soilicitarii noastre chiar si dupa un an."
TeamNet International are in componenta un departament de resurse umane format din cinci angajati, iar majoritatea au studii in domeniul psihologiei. Compania a lucrat cu firme de recrutare foarte rar si in cazuri punctuale. "Folosim teste psihologice la angajare. Sunt candidati cu care ne-am intalnit dupa un an sau dupa doi ani si care au devenit oameni-cheie in companie, desi recrutarea lor s-a facut pe un ciclu de doi ani." Pentru pozitiile din top management, se aplica in primul rand politica de promovare interna, si exista cazuri in care un angajat de pe pozitia de junior a ajuns in 4- 5 ani manager.
Anul acesta, compania intentioneaza sa isi majoreze cu 10% numarul total de angajati, ceea ce inseamna aproximativ 20 de noi angajari. Angajatii vor participa si la programe de formare specifice activitatii pe care o desfasoara, intrucat bugetul de training estimat pentru 2010 este de 350.000 de euro. Anul trecut, compania a avut o fluctuatie de personal de 9%, cu doua puncte procentuale mai mare decat in 2008.
"Fluctuatia este destul de mica, iar anul trecut nu am mai angajat un numar la fel de mare de oameni si de aceea a crescut putin procentul."
In opinia lui Avramescu, rolul managerului de resurse umane in perioada de criza este acela de traducator intre management si angajati si invers.
"A fost o perioada in care oamenii au resimtit destul de mult o stare de panica si stres, ingrijorati fiind de ce schimbari aduce 2009, iar departamentul de resurse umane a fost nevoit sa valideze intelesurile lucrurilor transmise de management catre angajati si de angajati catre management."

Despre Teamnet International