Preturile asigurarilor de bunuri de-abia mai acopera costurile
Multi asiguratori au intrat puternic anul trecut pe piata
asigurarilor de bunuri si raspunderi civile pentru companii, astfel
incat competitia s-a intetit, iar preturile au coborat cu 20-30%,
la limita profitabilitatii, afirma Aurel Badea, directorul executiv
de asigurari generale al Allianz-Tiriac, cea mai mare companie de
pe piata locala a asigurarilor.
"Anul trecut a existat un exces de capacitate pe aceasta piata,
multi asiguratori s-au indreptat spre acest segment, iar preturile
au scazut cu 20-30% la asigurarile de bunuri si de raspunderi. Am
subscris mai multe polite, dar primele sunt mai mici. Daca va fi la
fel si in 2010, vom avea o problema de profitabilitate", explica
Badea.
Asiguratorii s-au indreptat catre aceste segmente de piata, mai
profitabile, pentru a compensa pierderile din vanzarea de asigurari
auto. In ultimii ani piata asigurarilor a fost pe pierdere, una
dintre cele mai importante cauze fiind despagubirile platite
clientilor cu polite auto.
"Asigurarile de bunuri si raspunderi aduc profit, dar s-a ajuns la
limita de supravietuire, produsele se vand la pretul de cost.
Competitia agresiva a dus preturile mult mai jos decat au cerut
clientii care au vrut sa isi renegocieze contractele. In Romania
gasesti acum asigurari de cutremur si inundatii mai ieftine decat
in Vest."
Pricipala problema, spune Badea, este ca au inceput sa apara daune
semnificative in asigurari de bunuri (property). "Riscul este tot
mai aglomerat (din punct de vedere teritorial - n.r.), au fost
multe investitii in ultimii ani. Daca ai o inundatie intr-o zona,
afecteaza mai multi asigurati, e o dauna semnificativa."
Anul trecut preturile din piata asigurarilor au fost puse sub
presiune de clientii companii, care, in incercarea de a-si limita
cheltuielile, au renegociat contractele de asigurare.
Daunele mari pe RCA, tot mai dese
Directorul de asigurari generale al Allianz-Tiriac spune ca tot mai
dese sunt si daunele mari din polite RCA (raspundere civila auto
obligatorie), in special din cauza cresterii rapide a
despagubibirilor pentru vatamari corporale. In timp ce in tarile
dezvoltate acestea reprezinta jumatate din despagubirile platite de
asiguratori pentru polite RCA, pe plan local ponderea lor nu
depaseste 4%.
"In general, daunele mari pe RCA sunt cauzate de masinile
transportatorilor. In Romania daunele de cateva sute de mii de euro
sunt tot mai dese, la fel ca si cele de 1-2 milioane de euro
produse de romani in urma unor accidente din strainatate."
200-300 de daune totale pe Casco in fiecare
luna
Asiguratorii s-au confruntat anul trecut cu o crestere a numarului
de daune totale la politele Casco. O parte din acestea sunt fraude
puse la cale in special de proprietarii de masini in leasing care
nu si-au mai putut plati ratele si au inscenat furturi, incendii
sau accidente.
"S-au mai imputinat ca frecventa daunele totale la Casco, avem
200-300 pe luna. Problema este ca aveau loc la masini scumpe. Daca
masina este supraasigurata (este asigurata pentru o valoare mai
mare decat cea reala - n.r.), riscul moral creste, adica asiguratul
are un interes mai mare de a primi despagubirea de la asigurator.
Din acest motiv am introdus recent un catalog electronic,
actualizat permanent cu preturile din piata pentru masini, dar am
implementat si un sistem electronic de subscriere a politelor,
astfel incat agentii nu mai pot lua decizii subiective (unele
fraude din asigurari se fac cu participarea agentilor - n.r.)", mai
spune Badea.