Preturile asigurarilor de bunuri de-abia mai acopera costurile

Autor: Angela Placinta 17.01.2010

Multi asiguratori au intrat puternic anul trecut pe piata asigurarilor de bunuri si raspunderi civile pentru companii, astfel incat competitia s-a intetit, iar preturile au coborat cu 20-30%, la limita profitabilitatii, afirma Aurel Badea, directorul executiv de asigurari generale al Allianz-Tiriac, cea mai mare companie de pe piata locala a asigurarilor.
"Anul trecut a existat un exces de capacitate pe aceasta piata, multi asiguratori s-au indreptat spre acest segment, iar preturile au scazut cu 20-30% la asigurarile de bunuri si de raspunderi. Am subscris mai multe polite, dar primele sunt mai mici. Daca va fi la fel si in 2010, vom avea o problema de profitabilitate", explica Badea.
Asiguratorii s-au indreptat catre aceste segmente de piata, mai profitabile, pentru a compensa pierderile din vanzarea de asigurari auto. In ultimii ani piata asigurarilor a fost pe pierdere, una dintre cele mai importante cauze fiind despagubirile platite clientilor cu polite auto.
"Asigurarile de bunuri si raspunderi aduc profit, dar s-a ajuns la limita de supravietuire, produsele se vand la pretul de cost. Competitia agresiva a dus preturile mult mai jos decat au cerut clientii care au vrut sa isi renegocieze contractele. In Romania gasesti acum asigurari de cutremur si inundatii mai ieftine decat in Vest."
Pricipala problema, spune Badea, este ca au inceput sa apara daune semnificative in asigurari de bunuri (property). "Riscul este tot mai aglomerat (din punct de vedere teritorial - n.r.), au fost multe investitii in ultimii ani. Daca ai o inundatie intr-o zona, afecteaza mai multi asigurati, e o dauna semnificativa."
Anul trecut preturile din piata asigurarilor au fost puse sub presiune de clientii companii, care, in incercarea de a-si limita cheltuielile, au renegociat contractele de asigurare.

Daunele mari pe RCA, tot mai dese
Directorul de asigurari generale al Allianz-Tiriac spune ca tot mai dese sunt si daunele mari din polite RCA (raspundere civila auto obligatorie), in special din cauza cresterii rapide a despagubibirilor pentru vatamari corporale. In timp ce in tarile dezvoltate acestea reprezinta jumatate din despagubirile platite de asiguratori pentru polite RCA, pe plan local ponderea lor nu depaseste 4%.
"In general, daunele mari pe RCA sunt cauzate de masinile transportatorilor. In Romania daunele de cateva sute de mii de euro sunt tot mai dese, la fel ca si cele de 1-2 milioane de euro produse de romani in urma unor accidente din strainatate."

200-300 de daune totale pe Casco in fiecare luna
Asiguratorii s-au confruntat anul trecut cu o crestere a numarului de daune totale la politele Casco. O parte din acestea sunt fraude puse la cale in special de proprietarii de masini in leasing care nu si-au mai putut plati ratele si au inscenat furturi, incendii sau accidente.
"S-au mai imputinat ca frecventa daunele totale la Casco, avem 200-300 pe luna. Problema este ca aveau loc la masini scumpe. Daca masina este supraasigurata (este asigurata pentru o valoare mai mare decat cea reala - n.r.), riscul moral creste, adica asiguratul are un interes mai mare de a primi despagubirea de la asigurator. Din acest motiv am introdus recent un catalog electronic, actualizat permanent cu preturile din piata pentru masini, dar am implementat si un sistem electronic de subscriere a politelor, astfel incat agentii nu mai pot lua decizii subiective (unele fraude din asigurari se fac cu participarea agentilor - n.r.)", mai spune Badea.