Statul va plati 4,7 mld. euro pentru 55 km de autostrada
Consortiul francezo-elen Vinci-Aktor va semna astazi cu
Ministerul Transporturilor contractul in valoare de 1,57 mld. euro
pentru constructia autostrazii Comarnic-Brasov (55 km), acesta
fiind primul contract de infrastructura realizat in concesiune de
catre statul roman. Chiar daca castigatorul licitatiei a fost
anuntat in mai 2009, a urmat o perioada de circa 8 luni de
negocieri privind conditiile contractuale.
"Negocierile s-au intins din iunie-iulie pana acum pentru ca, de
fapt, in realitate, cei de la Vinci au tot tergiversat situatia,
pentru a vedea cine va castiga alegerile. Se temeau probabil ca,
daca va veni un nou ministru, le va reprosa ca «au tinut» cu
Basescu sau cu PD-L. Asa au preferat sa stea in expectativa", au
afirmat pentru ZF surse din minister.
Yves Thibault de Silguy, presedintele grupului Vinci, cea mai mare
companie de constructii din lume, cu un business anual de 34 mld.
euro, va sosi in tara la ora 16:30 pentru a incheia formalitatile
cu statul roman. Contractul se va intinde pe o perioada de 30 de
ani, dintre care patru vor fi alocate pentru constructie, restul de
26 de ani fiind pentru intretinerea si administrarea
autostrazii.
Costul total al lucrarilor de proiectare si constructie se va
ridica la 1,57 mld. euro, urmand ca statul roman sa plateasca
incepand cu al cincilea an al concesiunii circa 180 mil. euro pe
an, suma care va acoperi dobanzile platite de consortiul castigator
catre bancile care au finantat lucrarea. Astfel, statul roman ar
putea plati in total pana la finalul contractului circa 4,7 mld.
euro pentru autostrada Comarnic-Brasov. "Suma pe care o va plati
statul acopera si dobanzile platite de constructorii care au adus
finantarea si costurile de administrare si intretinere timp de 26
de ani. Practic, statul va primi la sfarsitul celor 30 de ani o
autostrada impecabila, fara sa se implice in administrarea ei", au
afirmat reprezentantii Ministerului Transportului.
Taxa pe care utilizatorul o va plati incepand din al cincilea an al
concesiunii, dupa darea in folosinta a autostrazii, va fi de 1,75
euro/osie/100 kilometri, ceea ce inseamna ca un autoturism va plati
in primul an o taxa de circa doi euro pentru a strabate cei 55 de
kilometri ai tronsonului.