Vladescu: Modernizarea Romaniei inseamna si un nou sistem de taxe si impozite

Autor: Razvan Voican 17.01.2010

Daca vrem sa modernizam Romania, asa cum spune presedintele Traian Basescu, sistemul de taxe si impozite trebuie schimbat din temelii, de la taxele locale pana la contributiile sociale, afirma Sebastian Vladescu, ministrul finantelor.

"Cand presedintele Basescu vorbeste de modernizarea Romaniei, in mintea mea avem nevoie si de un nou sistem de taxe si impozite care sa fie echitabil si functional si sa ne ajute sa ne desprindem de pragul veniturilor de 30% din PIB. Unul dintre proiectele mele este sa incepem sa gandim acest nou sistem. Nu stiu daca va fi tot cu cota unica sau cu impozitare progresiva, dar Ministerul Finantelor va lucra la un pachet legislativ care sa fie dezbatut public si apoi, pe baza unui consens politic, sa fie adoptat si implementat", a declarat Vladescu intr-un interviu acordat ZF.



Ministrul finantelor admite ca decizia politica este foarte importanta pentru un proiect de reforma a sistemului de impozitare. Desi a fost cooptat in noul guvern Boc drept un tehnocrat, Vladescu sustine ca nu sesizeaza constrangeri de natura politica in privinta deciziilor sale.
"Colaborarea mea cu partidele a fost mereu si foarte buna, si foarte rea. Cu liderii politici am avut o relatie pozitiva, pentru ca am venit cu propuneri concrete pe care le-am explicat si au fost intelese. Partea rea a fost din cauza ca am spus si spun ca Romania este o singura tara, iar distribuirea resurselor dupa principii de partid este si imorala, si ineficienta."
Pentru anul acesta, Vladescu afirma ca singura schimbare semnificativa in structura impozitelor va fi inlocuirea impozitului minim cu un impozit forfetar pe domenii de activitate, care sa intre in vigoare de la 1 iulie. El isi propune ca pana la sfarsitul lui februarie - inceputul lui martie sa fie definitivat proiectul noului impozit cu lista de domenii vizate, asteptandu-se la dezbateri aprinse.
"La impozitul forfetar nu lista domeniilor este problema principala, ci parametrul de care legam impozitul - numar de angajati, scaune, camere, metri patrati. Apoi, valoarea de impozitare difera de la o regiune la alta, de la o zona a orasului la alta, iar pentru a tine cont de aceste diferente va trebui sa definim notiunea de vad comercial cu sprijinul autoritatilor locale."
Cat priveste disparitia taxarii preferentiale a microintreprinderilor, Vladescu o considera normala atat timp cat aceasta era o exceptie de la cota unica de 16%, iar calendarul de atingere a impozitului standard era cunoscut. O alta intentie a lui Vladescu este taxarea proprietatilor imobiliare la valoarea reala, pe baza unor reevaluari, ceea ce ar duce la cresterea impozitelor "in zona miilor de euro", dar nu si pentru cetatenii cu venituri reduse.

Turneu in Europa pentru vanzarea eurobondurilor
Vladescu nu se asteapta sa apara vreo chestiune "delicata" in discutiile cu FMI, UE si Banca Mondiala care incep in aceasta saptamana pentru eliberarea urmatoarelor transe din imprumutul extern. Miercuri, el va participa la Viena alaturi de Jeffrey Franks, seful misiunii Fondului pentru Ro-mania, la o conferinta in care va raspunde intrebarilor investitorilor si analistilor, dupa care la Bucuresti vor continua discutiile de evaluare.
Pentru a profita de conditiile favorabile de pe piata, Vladescu se gandeste sa lanseze emisiunea de euroobligatiuni de circa 1 mld. euro chiar inainte sa vina banii de la FMI si UE. Astfel, el va face in perioada urmatoare un turneu de prezentare in 7 centre financiare europene intre care Londra, Frankfurt, Atena si Roma, considerand ca Romania a neglijat prea mult contactul cu investitorii si analistii.

Locuintele ANL, incluse in programul "Prima casa"
"Locuintele construite de ANL ar putea fi incluse in programul Prima casa pentru a fi asigurata o sursa de finantare pentru case noi si a da un imbold pietei constructiilor. Nu cred ca aceasta formula ar fi susceptibila a fi considerata ajutor de stat", spune Vladescu.
Autoritatile cauta o solutie pentru a incuraja achizitiile de locuinte noi prin acest program fara a intra in disputa cu Comisia Europeana pe tema ajutorului de stat.
"Trebuie sa gasim un parametru in functie de care sa includem locuintele noi in program. Certificatul energetic, de exemplu, insa analiza este destul de complicata." Ministrul afirma ca Prima casa va avea o componenta care va continua in formula actuala.

La majorarea capitalului Petrom ma intereseaza un potential de antrenare in economie
Petrom nu a trimis pana acum o cerere oficiala privind participarea statului la majorarea capitalului social al companiei, insa ministrul finantelor considera ca "pozitia corecta" ar fi ca atat Ministerul Economiei, cat si Fondul Proprietatea sa se implice "in limite rezonabile". "La aceasta majorare de capital ma intereseaza efectul potential de antrenare in economie atat timp cat Petrom spune ca are nevoie de bani pentru investitii. Daca macar 50% din achizitiile necesare proiectelor ar fi facute din Romania, numai din TVA am avea un castig semnificativ. Petrom va investi in continuare in productia de petrol pentru a-si indeplini angajamentele de a-si mentine capacitatile la un anumit nivel." Vladescu spune ca majorarea capitalului ar putea fi realizata si prin includerea valorii terenurilor.

Negocieri cu Bruxellesul pentru scheme de ajutor de stat
Pana la sfarsitul trimestrului I, Ministerul Finantelor va pregati documentatia pentru noi scheme de ajutor de stat care sa fie trimise Consiliului Concurentei si Comisiei Europene astfel incat sa poata fi aprobate pana la sfarsitul anului sau la inceputul lui 2011.
"Pentru Ministerul Agriculturii vom folosi toate schemele de ajutor de stat posibile. Apoi vreau sa venim cu o schema pentru Prima casa, pentru a putea incuraja constructia de locuinte si cu o alta prin care sa sustinem raporturile dintre sectorul bancar si dezvoltatorii imobiliari. Nu in ultimul rand, vreau sa avem la Ministerul Finantelor o noua schema unitara cu trepte de ajutor de stat in functie de valoarea proiectelor", spune Vladescu.
Ministrul considera ca mai intai trebuie creat si aprobat cadrul de reglementare al ajutoarelor, iar apoi se poate discuta pe baza de argumente concrete si cu FMI, si cu Comisia Europeana cum se poate crea spatiul bugetar necesar finantarii schemelor respective.
"Nu pot sa cer bani inainte de a stabili foarte clar ce vrem sa facem cu ei. Este normal ca noi sa fim cat putem de creativi, iar Consiliul Concurentei sa fie mai prudent", spune Vladescu, comentand asupra rezervelor exprimate de Consiliu in privinta stimularii achizitiei de locuinte noi prin programul Prima casa.
In acelasi timp, ministrul finantelor a inceput discutiile cu Banca Nationala si Asociatia Romana a Bancilor pentru gasirea unor formule de sustinere a cofinantarilor si prefinantarilor de fonduri europene.
"Vom veni in cateva saptamani cu niste solutii functionale astfel incat sa nu intram in zona ajutorului de stat. Ne concentram pe asigurarea finantarilor de care au nevoie autoritatile locale si companiile pentru proiecte cu fonduri europene, dar discutam si solutii de garantare pentru IMM-urile care au probleme cu colateralul cerut de banci pentru prelungirea liniilor de credit."

Nu voi intarzia nici cu o secunda listarea Fondului Proprietatea
"Vreau sa se stie ca Vladescu nu va pune nicio piedica listarii Fondului Proprietatea si odata ce documentele vor ajunge la Finante nu vor sta mai mult de o saptamana pentru analizele necesare", spune ministrul.
In primul sau mandat de sef al finantelor, Vladescu a fost perceput pe piata drept un oponent al proiectului Fondului Proprietatea.
Acum el afirma ca este important sa fie semnat cat mai repede contractul de administrare cu Franklin Templeton. "Semnarea este foarte importanta pentru imaginea Romaniei, mai ales ca ne pregatim sa revenim pe piata cu eurobonduri. Sa dam un mesaj ca suntem seriosi si ducem la capat ceea ce ne-am angajat. Sa angajam Templeton si apoi sa se faca listarea. Eu n-o sa o intarzii nici cu o secunda."

CEC are nevoie de capital suplimentar
Ministerul Finantelor va relua demersurile pentru majorarea capitalului social al CEC, unde este actionar unic, pentru a se evita blocarea activitatii de creditare a bancii.
"Este cert ca banca are nevoie de o majorare a capitalului, fara de care nu-si va putea mari nivelul activitatii. Am mai majorat o data capitalul CEC cand am fost ministru de finante si o voi face din nou, pentru ca altfel banca se blocheaza. Vom face testul investitorului privat prudent pentru a arata Comisiei Europene si Consiliului Concurentei ca majorarea de capital este intemeiata", afirma Sebastian Vladescu.
In 2009, autoritatile nu au reusit sa convinga Bruxellesul ca majorarea capitalului CEC sa nu fie incadrata drept ajutor de stat, cu toate ca inca de la inceputul anului banca de stat a fost invocata ca principal instrument de sustinere a creditarii in economie.


CV de ministru: "Boemul" de la Finante

Daca privesti la ministrii de finante din ultimii cinci ani, la jurnalistul Ionut Popescu, caruia i se mai spune in cercuri intime si "hedonistul", sau la Varujan Vosganian, care ghiceste in palma si scrie poezii, un spirit boem ca al lui Sebastian Vladescu era optiunea optima pentru a completa galeria.
Vladescu, 52 de ani, are reputatia de cuceritor si multi prieteni celebri, pe unii dintre ei aducandu-i sa lucreze la Finante. Iese des in oras, la Caru' cu bere, la Marriott sau la cafenelele din Dorobanti si Herastrau. Cu Dan Bittman, noul sau consilier pe probleme de feed-back cu populatia, cu care este prieten de patru ani, se vede des in Jack's unde solistul canta live.
In urma cu 10 ani, cand era secretar de stat la minister, colinda localurile de noapte cu cel mai bun prieten al sau Calin Popescu-Tariceanu. Acum fac impreuna "curse" cu motorul, ministrul fiind proprietarul unui Harley-Davidson, marca pe care o importa fostul premier.
Vladescu a fost secretar de stat la Ministerul Industriilor, unde ministru a fost
Calin Popescu-Tariceanu intre 1996 si 1998, si a demisionat primul dupa scandalul marilor disponibilizari anuntate de premierul Victor Ciorbea. S-a intors un an mai tarziu ca secretar de stat la Finante, in mandatul lui Decebal Traian Remes. Si in timpul guvernarii CDR si in cea liberala, cand a fost pentru prima data ministru la Finante, a mentinut o buna relatie cu guvernatorul BNR Mugur Isarescu.
Vladescu a semnat in timpul mandatului sau de ministru doua contracte de privatizare extrem de importante: BCR, pentru care Erste a platit in 2006 3,75 de miliarde de euro, o suma care pare acum utopica, si Automobile Craiova care a fost cumparata de Ford cu 57,2 milioane de euro.
In cercurile inalte, se vorbeste ca numirea sa surprinzatoare de acum se datoreaza mai degraba unei intelegeri dintre Tariceanu si presedintele Traian Basescu decat votului pe care l-a dat in 2006 in Consiliul Suprem de Aparare a Tarii impotriva propunerii liberalilor de a retrage trupele romanesti din Irak. Cert este ca Basescu l-a impus pe Vladescu in guvernul Boc III, el fiiind una dintre cele doua solicitari exprese ale sefului statului: fostul ministru liberal la Finante si Teodor Baconschi la externe.
Apartenenta lui Vladescu la formatiunea liberala a fost lung discutata nu numai acum, dar si in 2005, cand a ajuns pentru prima data in fotoliul de ministru. Atunci liberalii se intreceau sa-l revendice, acum spun ca nu mai este membru din 2001.
In politica este insa la fel de prieten si cu ei, si cu social-democratii si cu democrat-liberalii. Are un stil care-l avantajeaza de a nu spune niciodata un "nu" prea radical, indiferent de ce propunere este vorba, in principal oamenii cerandu-i bani pentru diverse proiecte, pentru salarii mari, pentru ajutoare de stat. "Mai vedem, cand avem bani." "Acum nu se poate, dar vom lua in considerare." "Nu mai dam ajutoare, dar ne gandim la o schema de sprijin."
Nici amenintarea sa cu demisia din debutul discutiilor despre buget nu a fost luata prea in serios, pentru ca era limpede pentru toata lumea ca majoritatea pe care se sprijina guvernul sau nu va permite majorarea deficitului bugetar.
Pe de alta parte, discutiile despre bani il plictisesc. Asta s-a vazut limpede la dezbaterile pe buget de saptamana trecuta, cand a stat in sala de plen cam o zecime din timp, restul discutiilor petrecandu-le pe hol, in plimbari cu telefonul la ureche sau discutii interminabile cu jurnalistii despre Andrei Gheorghe, Dan Bittman, consilierii sai pe comunicare, despre muzica, mancare si societate, fiscalitate, FMI, sau in dialoguri discrete si prietenoase cu politicienii din toate ramurile politicii.
Are un aer mult mai relaxat decat majoritatea politicienilor, dar asta pentru ca si are mult mai multi bani decat ei. Detine cinci locuinte in capitala si una in Sinaia. Are doua autoturisme, doua motociclete si o remorca. Are ceasuri, tablouri si obiecte de arta de peste 60.000 de euro, in conturi mai are peste 100.000 de euro. Are un credit de peste 310.000 de euro si ipoteci in valoare de 493.000 de euro. El a incasat de la CEC, unde a fost membru in CA aproximativ 50.000 de euro, de la Fondul Proprietatea peste 30.000 de euro, iar de la Romavia aproape 8.000 de euro. Este actionar la mai multe companii din domeniul consultantei financiare. A absolvit Facultatea de Comert de la ASE Bucuresti. Vorbeste engleza, franceza si italiana. (Doina Anghel)

Ne putem trezi din nou actionari la Rompetrol

Exista riscul ca statul roman sa redevina actionar al Rompetrol daca kazahii de la KazMunaiGaz nu vor rascumpara integral obligatiunile de aproape 600 mil. euro scadente in septembrie, pe seama unei slabiciuni a contractului de conversie a datoriilor semnat in 2003, afirma Sebastian Vladescu, ministrul finantelor.
"Este o potentiala slabiciune in contract: pot rascumpara obligatiunile integral sau partial."
Dupa preluarea pachetului majoritar al grupului Rompetrol, in august 2007, kazahii de la KazMunaiGaz au declarat in mai multe randuri ca vor rascumpara de la statul roman obligatiunile de 571 de milioane de euro ale Rompetrol Rafinare.
Cu toate acestea, ei nu au venit pana acum cu un plan concret privind rascumpararea obligatiunilor, mentinand astfel incertitudinea in piata, in conditiile in care Petromidia nu are de unde sa plateasca singura aproape 600 mil. euro. Kazahii pot fie sa imprumute Rompetrol Rafinare cu 571 mil. euro, fie sa deruleze o majorare de capital cu aceeasi suma, operatiune care nu este posibila insa din cauza ca grupul nu a derulat inca o oferta publica de preluare pentru participatiile minoritare ale RRC.
Pe de alta parte, kazahii au imprumutat pana acum Rompetrol Rafinare cu peste 400 mil. euro, prin intermediul grupului Rompetrol, dupa cum o arata rapoartele transmise Bursei, si ar putea recurge la aceeasi solutie. Pana acum, Rompetrol Rafinare a platit statului la timp dobanzile aferente imprumutului obligatar, in valoare de circa 30 mil. euro pe an.
Subiectul obligatiunilor Petromidia a fost o tema permanenta de speculatii pentru investitorii la Bursa, inca de la listarea companiei in aprilie 2004, facand destul de dificila evaluarea actiunilor RRC. Obligatiunile au fost un "cadou" primit de Dinu Patriciu de la guvernul condus de Adrian Nastase, care a decis in septembrie 2003 sa transforme datoriile istorice ale Petromidia in obligatiuni pe sapte ani, pentru a curata bilantul companiei si a-i permite sa ia credite si sa faca investitii. Patriciu cumparase Petromidia in 2001.
In 2007, el le-a vandut kazahilor pachetul majoritar al grupului Rompetrol si a pierdut astfel si controlul rafinariei, iar in iunie 2009 a iesit de tot din actionariat, incasand in total peste 1 mld. euro, iar acum statul spera sa-si recupereze banii de la KazMunaiKaz, companie de stat din Kazahstan. In caz contrar, statul ar redeveni actionar majoritar al Petromidia si ar dilua participatiile celorlalti actionari. (Andrei Chirileasa)