Berceanu a semnat cu Vinci si Aktor contractul pentru Comarnic-Brasov. Ce reprezinta cei 4,8 mld. euro pe care ii va plati statul roman?

Ziarul Financiar 18.01.2010

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, presedintele grupului francez Vinci si un reprezentant al companiei elene Aktor au semnat, luni, contractul de concesiune pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, proiectul urmand sa fie finalizat pana in ianuarie 2014.

Proiectul este primul contract din Romania de constructie prin concesiune a unui tronson de autostrada. Presedintele grupului francez Vinci Yves-Thibault de Silguy a intarziat la semnarea contractului, deoarece cursa Tarom in care se afla nu a putut ateriza din cauza ninsorii.
Costul total al lucrarilor de proiectare si constructie se va ridica la 1,57 mld. euro, urmand ca statul roman sa plateasca timp de 25 de ani circa 4,8 mld. euro pentru autostrada Comarnic-Brasov.

Ce reprezinta cei 4,8 mld. euro pe care statul roman ii va plati pentru autostrada Comarnic-Brasov?

3,108 mld.euro - cheltuieli cu imprumutul principal (care va fi cel mai probabil luat de la banci precum BEI sau BERD - n.r.)
670 mil. euro - cheltuieli cu imprumutul subordonat (care va fi luat de la banci comerciale - n.r.)
323 mil. euro - cheltuieli legate de operare sI intretinere
584 mil. euro - taxe, impozite sI alte costuri financiare
146 mil. euro - inflatia
Suma de 323 de milioane de euro aferenta cheltuielilor legate de operare si intretiunere reprezinta doar o parte din costul total ala acestei activitati, restul fiind suportat din taxele de concesiune (taxa de autostrada, chirii, etc.)