Proprietarul retelei Ethos vinde un sfert din magazine ca sa faca rost de lichiditati

Autor: Mihaela Popescu 19.01.2010

Reteaua de supermarketuri Ethos ar putea obtine o suma estimata de ZF la 2-5 milioane de euro din vanzarea a sase magazine catre un operator grec de outlet-uri, Vismonto Trading, care isi pregateste intrarea pe piata romaneasca.



Vanzarea de active este in acest moment solutia salvatoare pentru marii retaileri alimentari intrati in insolventa, dar putini antreprenori au gasit pana acum cumparatori.

Ethos se numara insa printre marii retaileri cu capital autohton care au reusit sa se reorganizeze fara a intra in insolventa, cu toate ca anul trecut compania a fost chemata in instanta de mai multi furnizori care au cerut declansarea procedurii insolventei retelei.

"Am vandut sase magazine catre Vismonto Trading, dintre care trei sunt localizate in Bucuresti, si am ramas astfel cu 15 unitati. O parte din aceste spatii erau in proprietatea operatorului Ethos", a declarat Ion Soloman, proprietarul companiei Ivet Logistic care opereaza supermarketurile Ethos. El a mai spus ca cedarea celor sase magazine va aduce lichiditati importante in companie, insa nu a dorit sa precizeze valoarea tranzactiei.

La Registrul Comertului nu sunt informatii despre Vismonto Trading, operatorul de outlet-uri nefiind inca inregistrat la nivel local. Soloman ar putea continua reorganizarea Ethos in acest an, dupa ce in 2009 a inchis cinci unitati si a ramas cu 488 din cei 730 de angajati ai retelei. Ethos este printre cele mai mari lanturi de supermarketuri cu capital autohton, dupa numarul de unitati operationale in acest moment, si este o afacere de familie care in 2008 a realizat vanzari de 33 mil. euro.

Anul trecut operatorul miza pe afaceri de 28 mil. euro, in scadere cu circa 10% fata de valoarea din 2008.

Proiectul de reorganizare a retailerului a adus si schimbari in politica comerciala a companiei, inclusiv in oferta de produse, iar interiorul magazinelor a fost reamenajat.

In plus, sotii Soloman au transferat reteaua de supermarketuri de pe firma Ivet Comprod pe o societate nou infiintata, Ivet Logistic, insa acest lucru nu a adus schimbari in structura actionariatulul.

Prima tranzactie a lui Soloman

Reteaua dezvoltata de sotii Soloman a fost in 2008 tinta preluarii de catre fondul elen de investitii Global Finance, fostul proprietar al magazinelor La Fourmi. Tranzactia nu s-a finalizat insa, deoarece Global Finance s-a razgandit si a decis sa iasa de pe piata de retail alimentar. Astfel, fondul de investitii anunta la finele primului trimestru din 2008 vanzarea retelei La Fourmi catre grupul belgian Delhaize le Lion pentru 18,6 mil. euro. Dupa ce negocierile cu Global Finance s-au incheiat fara rezultat, Soloman a decis sa nu mai ia in calcul varianta vanzarii retelei si sa continue investitiile in extindere.

Sotii Soloman au deschis primul lor magazin alimentar in 1992, iar reteaua de supermarketuri Ethos, care cuprinde magazine cu o suprafata medie de vanzare de 600 mp, a fost dezvoltata in Bucuresti incepand cu anul 2001. In 2006 au fost deschise primele unitati Ethos in afara Capitalei, iar proiectele de extindere din ultimii trei ani au vizat in special orase mai mici situate la o distanta maxima de 300 km de Bucuresti, unde se afla centrul logistic al retailerului.

La finele lui 2008 au aparut insa primele sincope in dezvoltarea Ethos, Soloman luand decizia de a renunta la doua magazine pentru ca nu erau profitabile.

Un an greu pentru retaileri

Mai multe retele locale de supermarketuri si hipermarketuri s-au confruntat in ultimul an cu probleme mari de lichiditati din cauza scaderii consumului si al supra-indatorarii retelelor.

Sub presiunea creditorilor, proprietarii retailerilor Trident, SPAR si PIC - cele mai mari trei retele alimentare romanesti de pe piata - au decis sa ceara singuri intrarea in insolventa.

Pana acum, SPAR si Trident au renuntat la aproximativ jumatate din locatiile detinute in 2008, iar PIC a iesit de pe piata prin inchiderea celor cinci hipermarketuri din retea.

De partea cealalta, marile retele internationale de supermarketuri si hipermarketuri din retailul alimentar au continuat sa se extinda in 2009, insa si-au redus ritmul la jumatate, potrivit calculelor ZF.