Test auto ZF: Honda Insight – verde pentru hibridul japonez - galerie FOTO

Autor: Alexandru Anghel 19.01.2010

Ne aflam deja intr-o era automobilistica care se ghideaza de ceva ani dupa curentul eco-hibrid. Saloanele auto ale ultimilor ani au abundat in modele ce au introdus atat conceptele electrice si au dezvoltat in continuare solutia hibrida clasica formata dintr-un motor cu combustie interna si una sau doua unitati electrice. Multe dintre marci se afla la a doua generatie de propusor hibrid iar Toyota are un Prius aflat la a 3-a editie.
Al doilea constructor japonez, Honda, are insa o gama in care isi fac loc incet tot mai multe "inventii eco". Avem Civic hibrid iar de ceva timp si a doua generatie a modelului Insight.
Probabil nu va aduceti aminte de prima versiune, un coupe ce imbina artificii de design parca preluate de la mai multe marci auto, dar Honda Insight in versiunea 2009 putem spune ca este un concurent care se poate bate de la egal la egal cu Toyota Prius.
Designul Honda atrage in general privirile participantilor la trafic, dar in cazul Insight, colantat chiar si cu ideogramele care indica faptul ca avem de-a face cu un model "eco", curiozitatea vecinilor soferi ajunge la cote similare cu cea intalnita in cazul bolizilor de peste 400 CP. Dar sub capota Insight adunam doar 98 CP, din care 14 electrici.
In concluzie Insight aduce un aspect nou in industria auto, aspect derivat din linia generala de design Honda cu multe elemente prezente deja la Civic. Te poti situa fie in tabara celor care o iubesc fie a celor care o detesta.
Inainte de a lua o pozitie, sa explicam putin avantajele designului, care permit o suprafata vitrata mare, daca nu socotim dezavantajul designului lunetei, dar si un spatiu interior destul de mare.

Interior interactiv

Soferul dispune de o pozitie de condus lejera, asemanatoare celei dintr-un automobil de familie, usor de ajustat si de optimizat. In jurul soferului exista destul de multe spatii de depozitat dar si destule "jucarii".
Avem in fata un volan plin de comenzi dar si o consola centrala diferita de majoritatea exemplelor din industria auto. Conservatorii vor dezaproba in acest caz organizarea gandita de Honda, dar ergonomia si usurinta accesarii comenzilor le contrazice argumentele.
Cel mai distractiv este insa butonul Econ, care actioneaza precum un profesor in artele consumului economic si te va nota, in "frunzulite", in functie de performantele de consum obtinute.
Pentru a ajuta soferul in incursiunea in tainele mersului economic, Honda a introdus si functia care opreste motorul la semafor dar si iluminarea display-ului central doua culori: verde - atunci cand avem un rulaj ecologic, si albastru - pentru momentele cand rulam cu un consum mare de combustibil.
In spatele "artificiilor" se afla insa sistemul IMA - Integrated Motor Asist, care gestioneaza toate functiile legate de economia de combustibil si de reincarcarea bateriilor motorului electric.

Toate gadgeturile introduse de Honda, butonul econ si sistemul start - stop, plierea oglinzilor si interactivitatea display-ului principal, sunt pune insa partial in umbra de plasticul utilizat pentru constructia partii inferioare a bordului si a usilor. Un plastic destul de rigid, ce putea fi inlocuit cu un material mai prietenos.

Chiar daca mai lovim cu cotul in ceva ce "raspunde" cu aceeasi moneda, putem spune in ansamblu ca modelul eco al Honda ofera un grad ridicat de confort, atat pentru sofer cat si pentru pasageri, socotind aici atat ergonomia cat si materialele utilizate la constructia scaunelor.

Sub capota

Aici avem de-a face cu tehnologie Honda, care a pus la un loc un motor cu alimentare pe benzina de 1,3 litri - care dezvolta 98 CP, si un motor electric - 14 CP. Ambele propulsoare pot dezvolta conjugat maxim 98 CP, gestionati prin cutia de viteze CVT, cu variatie continua. Comutarea vitezelor poate fi realizata atat automat cat si prin padelele instalate pe volan.
Nu este insa un model unde performantele dinamice exceleaza, de aceea accelerarea pana la 100 km/h dureaza 12,5 secunde dar te poate ajuta sa obtii un consum mediu de 4,4 litri/100 km. Totul cu emisii de 101 gr CO2/km, potrivit datelor constructorului.
Intr-un regim de condus mai alert, pe o distanta de 400 km, atat urban cat si extraurban, am obtinut un consum mediu de aproape 6 litri/100 km.
Pretul pentru un model "ciudat" - in sensul bun al cuvantului, care va deveni un reper in peisajul viitor al industriei auto, se ridica la mai mult de 21.000 de euro, cu toate taxele incluse. Prin comparatie, se apropie de pretul unor automobile de clasa medie, cu motorizari diesel mai poluante. Nu este un pret mare pentru cei care inteleg utilitatea principala a automobilului, vor sa ruleze cu un consum cat mai mic si sa influenteze cat mai putin mediul.