Una din zece masini vandute nu a fost inmatriculata in Romania: „Au preferat sa le vanda la export, pentru ca in Romania nu le vindeau deloc”

Autor: Bogdan Alecu 20.01.2010

Peste 10% din vanzarile de masini raportate nu au fost si inmatriculate pe piata locala, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor preliminare din piata auto si a statisticilor Directiei Regim Permise si Inmatriculari a Vehiculelor.

Pe fondul crizei financiare si a scaderii pietei auto locale cu pana la 60%, dealerii si importatorii au preferat sa vanda chiar si in pierdere la export in Europa de Vest stocurile de masini pentru a obtine lichiditati.

"Au preferat sa le vanda la export, pentru ca in Romania nu le vindeau deloc. In Coreea de Sud anul trecut nu s-au produs masini timp de doua luni, fapt care a dus la o crestere a cererii in Europa pentru marcile coreene", a spus Nicolae Sorescu, directorul general al Radacini Motors, dealer Opel si Chevrolet.

Anul trecut la nivelul lunii aprilie apareau primele discutii cu privire la reexporturile anumitor marci, in conditiile in care vanzarile raportate erau de doua ori mai mari decat inmatricularile.

Diferenta prea mare in cazul unor marci intre vanzari si inmatriculari in cazul anumitor marci i-a facut si pe membrii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) sa se gandeasca la schimbarea modului de raportare in 2010.

"Daca se va schimba modul in care se va realiza statistica APIA in 2010 se va decide in cadrul sedintei APIA. Statistica nu va depinde de raportarile Registrului Auto Roman, dar se va tine seama si de acestea, nu numai de ceea ce comunica dealerii si importatorii, pentru ca statistica sa fie cat mai exacta", a subliniat Ernest Popovici, presedintele APIA.

Incepand cu luna septembrie, in cadrul buletinului statistic al APIA a aparut o noua rubrica, cea a "reexporturilor", dar in cadrul careia a aparut numai Subaru, cu sapte unitati din modelul Impreza.

Cea mai mare diferenta dintre vanzari si inmatriculari a fost inregistrata de marcile coreene Kia si Hyundai, peste 50% din vanzarile raportate neregasindu-se si in inmatricularile efective.

Diferente mai mici s-au inregistrat in cazul marcilor Dacia, Fiat si Ford, de sub 20%. In cazul Ford in 2008 s-au inmatriculat cu aproape 400 de masini mai mult decat s-au vandut, pe fondul taxei de poluare. Totodata, diferenta dintre inmatriculari si vanzari poate fi pusa si pe seama vanzarilor de flote catre companii, in cazul in care inmatricularea efectiva a acestora poate dura peste 30 de zile.

Strategia de reexporturi a fost utilizata si de Peugeot anul trecut. Jean-Philippe Collin, fostul director al Peugeot, spunea anul trecut ca o parte din stocurile importatorului Trust Motors au fost stornate si vandute pe alte piete europene precum Belgia, Franta sau Cehia, mai putin afectate de criza economica.

Potrivit sefului Radacini, la inceputul anului 2009 exista o criza reala a lichiditatilor pe piata auto, bancile refuzand in mare parte sa ofere credite dealerilor. "Principalul avantaj al celor care au vandut la export a fost ca au incasat direct euro pe masinile vandute si nu lei, in plus, s-au vandut la un volum ridicat si nu una cate una", a subliniat Sorescu.