Pariul lui Basescu: Comarnic-Brasov va fi gata la finalul mandatului

Autor: Catalin Lupoaie 19.01.2010

Lucrarile la autostrada Comarnic-Brasov, primul contract de concesiune de autostrazi din Romania, vor incepe abia dupa ce consortiul castigator Vinci-Aktor va face rost de finantare, termen prevazut in contract la sase luni. Astfel, autostrada va fi gata in toamna lui 2014, in caz contrar constructorii vor plati penalitati. Aceasta autostrada devine astfel cel mai important obiectiv din al doilea mandat al presedintelui Traian Basescu, pentru care guvernul numit de el trebuie sa raspunda.



Semnarea contractului pentru autostrada Comarnic-Brasov, care va costa statul roman 4,8 mld. euro, de trei ori suma care va fi alocata pentru constructie si proiectare (estimata la 1,5-1,7 mld. euro), nu inseamna ca va si incepe constructia imediat. Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a declarat ca acesta este primul pas pentru acest proiect, urmatorul fiind ca joint-venture-ul francezo-elen Vinci-Aktor sa faca rost de bani.

"Pe noi ne intereseaza doar daca ei nu pot sa faca inchiderea financiara. Ei ar putea sa spuna ca renunta daca nu gasesc bani. Noi credem insa ca fiind un consortiu atat de puternic va gasi posibilitati de finantare, iar BEI (Banca Europeana de Investitii, n.r.) mie personal mi-a spus ca sunt interesati sa participe la finantare", a declarat Berceanu.

In aceste conditii, ce trebuie facut inainte sa inceapa constructia? "Contractul are niste clauze suspensive de ambele parti. Consortiul castigator trebuie sa faca inchiderea financiara a proiectului (sa semneze obtinerea finantarii de la banci - n.r.), termen estimat la circa sase luni, iar statul trebuie sa finalizeze exproprierile si sa devieze utilitatile", afirma surse din Ministerul Finantelor Publice.

Daca termenul de realizare a autostrazii va depasi patru ani, firmele vor plati penalitati, iar daca vor realiza mai devreme autostrada vor primi banii mai devreme. Autostrada nu putea fi construita cu bani de la bugetul de stat, pentru ca cel putin pana in 2020 nu erau bani prevazuti pentru acest proiect si singura alternativa a fost realizarea unui parteneriat public privat. "Pana in 2020, nu aveam nicio alta varianta de a face rost de bani pentru aceasta autostrada in afara concesiunii. Parteneriatul public-privat ofera avantaje de necontestat, avand in vedere ca cei care o vor construi vor trebui sa tina aceasta autostrada 30 de ani si nu vor putea da vina unii pe ceilalti, asa cum se intampla in alte contracte normale", a spus Berceanu.

De ce este asa scumpa?

"Toata lumea se intreaba daca pretul pentru aceasta bucatica de autostrada nu este prea mare. Daca incepea in 2004, cand a fost organizata licitatia, costul de constructie ar fi fost de 17 milioane de euro pe kilometru, iar acum este de 28 de milioane de euro", afirma Alexandru Dobre, presedintele de onoare al Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).

Totusi, de ce trebuie sa plateasca statul atat de mult daca autostrada este in concesiune si nu se recupereaza banii din taxe? Initial proiectele de concesiune au fost gandite astfel incat constructorul sa recupereze banii investiti in totalitate din taxele de concesiune (chirii si taxe de autostrada). Ulterior, odata cu declansarea crizei financiare, bancile au inceput sa fie reticente la finantarea unor astfel de proiecte, pentru ca a scazut traficul rutier, atat la cel de persoane, cat si la cel de marfa. In aceste conditii, contractele in parteneriat public-privat semnate in ultimii ani au fost cu plata mixta - de la bugetul de stat si din taxele de autostrada.

Statul va plati 4,8 mld. euro pe perioada celor 30 de ani pe care se deruleaza contractul, insa numai dupa ce se va termina constructia. Din suma totala, 3,108 mld. euro reprezinta cheltuieli cu imprumutul principal, 670 mil. euro - cheltuieli cu creditul subordonat, 323 mil. euro - cheltuieli legate de operare si intretinere, 584 mil. euro - taxe, impozite si alte costuri financiare, 146 mil. euro - inflatia, potrivit Ministerului Transporturilor. "In total costurile de operare si intretinere de circa un miliard de euro, care vor fi acoperite in cea mai mare parte din taxele de autostrada. In cazul in care taxele vor depasi un anumit nivel specificat in contract, ce este in plus se va imparti in procente egale cu statul roman, daca vor depasi si al doilea nivel, restul va fi incasat integral de Ministerul Transporturilor", a declarat Adrian Ionescu, directorul de Infrastructura in cadrul ministerului.

Proiectul va crea 3.000 de locuri de munca

Autostrada Comarnic-Brasov (55 km) va produce circa 3.000 de locuri de munca in perioada celor patru ani de constructie, potrivit estimarilor Ministerului Transporturilor. Aceasta este cel mai complicat proiect de infrastructura construit vreodata in Romania, avand tuneluri pe o lungime de 30 de kilometri si poduri si viaducte pe o distanta de 8 km. Cu alte cuvinte 70% din lungimea autostrazii vor fi lucrari de arta.

Francezii au intarziat la semnarea unui contract de 4,8 mld. euro

Primii care au ajuns luni la Ministerul Transporturilor, chiar cu cateva ore inainte, pentru semnarea contractului - care era programata pentru ora 17:00 - au fost grecii de la Aktor, care au luat pulsul "Salii Hartilor" in care au loc conferintele organizate de Berceanu.

Premierul Emil Boc a ajuns ca de obicei in cazul unor astfel de evenimente mai devreme, insa a trebuit sa astepte o jumatate de ora, pentru ca Christophe Pelissie du Raussas, senior vicepresident al Vinci, a intarziat.

Motivul a fost faptul ca avionul de linie Tarom cu care venea reprezentantul grupului francez, cu afaceri de 34 mld. euro, a plecat cu o intarziere de jumatate de ora de la Paris din cauza ninsorii.

Odata inceputa conferinta, au inceput si primele probleme. Invitat sa spuna cateva cuvinte, Raussas a declarat ca "este foarte bucuros ca Vinci este implicat cu doua companii in acest proiect, Vinci Concession si Vinci Construction Grand Projets si ca se materializeaza ceea ce a fost inceput inca din 2008", insa traducatoarea nu a facut fata si a fost ajutata pe alocuri de Berceanu cand se impotmolea.

Ulterior, la microfon a urmat Petros Katsias, directorul general al Aktor Romania, sucursala locala a grupului elen Aktor, cu afaceri anuale de 1,9 mld. euro, care a vorbit in engleza, dar nici asa traducerea n-a fost reusita. Berceanu a preferat sa vorbeasca in romana, pentru ca a vazut ca "stam prost cu traducerea".

Desi contractul este unul dintre cele mai mari semnate vreodata de statul roman, organizarea evenimentului a fost precara, nu doar prin traducerea gresita, cat si prin faptul ca informatiile nu au fost clare, iar mapa de presa a constat in patru foi, care aveau in principal date despre istoricul licitatiei.

Avantajele sistemului de concesiune pentru autostrazi

Plata de la bugetul de stat se va face numai dupa finalizarea si darea in folosinta a autostrazii.

Platile vor fi esalonate pe perioade indelungate, in cazul autostrazii Comarnic-Brasov fiind vorba de o perioada de 26 de ani.

Concesionarul este obligat sa mentina autostrada la un nivel calitativ foarte inalt pe durata concesiunii. O data la opt ani trebuie sa faca reparatii capitale.

Orice deficiente rezultand din proiectarea si constructia autostrazii vor fi remediate de catre concesionar, pe riscul si cheltuiala sa.

Din sumele incasate din concesiune (taxele de autostrada, chirii etc.) o parte va reveni statului roman (inca nu se stie cat), ceea ce va conduce la scaderea platilor de disponibilitate efectuate de la bugetul de stat.

Doua treimi sunt tuneluri

TUNELURI: Lungimea totala - 30 km, cel mai lung avand 3,8 km

Poduri Si viaducte: 16, avand o lungime totala de 8 km, cu structuri care au deschideri de pana la 175 m si inaltimi de pana la 25 m

Noduri rutiere: 5 (Comarnic, Sinaia, Busteni, Predeal, Rasnov)

Lungimea traseului: 55 km

Viteza de proiectare (viteza de deplasare luata in calcul) 120 km/h