DOSARE DECLASIFICATE/ Afaceri cu tramvaiele bucurestene (V)
Autor:
Catalin Fudulu
20.01.2010
Raportul primarului V. Bratianu, cu nr. 9147/4
martie 1909, a precizat necesitatea infiintarii de noi lini de
tramvai, fiind determinat "de traficul considerabil de
calatori" si de faptul ca cele doua concesii ale liniilor de
tramvai - una de 19.484 km, iar cealalta de 30.195 km - expirau la
1 iulie 1916 si la 1 decembrie 1916. Urma sa se infiinteze o
Societate a Tramvaielor Comunale care trebuia sa construiasca linii
noi, sa le imbunatateasca pe cele vechi si sa exploateze intreaga
retea. Singura doleanta a lui V. Bratianu a fost ca legea
referitoare la noua societate de tramvaie sa nu stabileasca si
statutele acesteia: "Cerem sa se fixeze prin lege numai punctele
principale, ramânând ca statutele aprobate de Consiliul Comunal,
Consiliul Tehnic Superior sa fie supuse si Consiliului de Ministri.
Aceste conditiuni nu se pot bine hotari decât dupa ce solutiile de
detaliu vor fi bine stabilite". Statutele Societatii aveau sa
genereze ulterior puternice dezbateri in Parlamentul României si sa
ofere presei prilejul de a ironiza clasa politica.
Consilierul comunal N. G. Ioaniu a propus sa se acorde o
concesiune pe o perioada de 40 de ani, iar Comuna sa aiba un sfert
din capital. In aceste conditii, Consiliul l-a imputernicit pe
Vintila Bratianu sa intervina la Ministerul de Interne "pentru
alcatuirea proiectului de lege necesar, care sa fie cât mai repede
adus in discutiunea Inaltelor Corpuri Legiuitoare si a starui ca el
sa fie chiar aprobat chiar in sesiunea curenta".
Proiectul de lege a ajuns in regim de urgenta la Camera Deputatilor
(14 aprilie 1909), fiind votat intre doua credite si trei bugete.
Nicolae Fleva a fost singurul parlamentar care l-a contestat. La
scurt timp dupa raportul lui Vintila Bratianu, Regele Carol I
promulga, la 18 aprilie1909, Legea pentru infiintarea unei
societati comunale pentru constructia si exploatarea tramvaielor
din orasul Bucuresti, cu scopul electrificarii liniilor unde se
mai folosea tractiunea animala.
Articolul I al Legii autoriza Comuna Bucuresti sa constituie o
Societate comunala "pentru constructiunea, exploatarea de noi
linii de tramvaie si pentru transformarea si exploatarea liniilor
existente astazi dupa expirarea concesiunilor actuale". Ceea ce
nu s-a stiut initial a fost faptul ca primarul Vintila Bratianu era
si actionarul societatii careia ii concesionase exploatarea
liniilor de tramvai!
CATALIN PETRUT FUDULU (n. 15.09.1973). Doctor in istorie al Universitatii din Bucuresti (2006). A colaborat sau colaboreaza la revistele Angvustia, Acta Moldaviae Meridionalis, Document, Magazin Istoric, Historia (redactor in perioada 2002-2004), Dosarele Historia (redactor-sef in perioada 2002-2004), Dosarele Istoriei, Monumentul, Sangidava si Valahica, Ziarul de Duminica, insumand peste 250 de articole, publicate in periodice si volume colective, si peste 20 de comunicari la sesiuni de comunicari stiintifice.