REPORTAJ/ Ciocnirea culturilor
Autor:
Stan Constantin
20.01.2010
Am participat, mai demult, la un colocviu, "Conştiinţa de sine
a noii literaturi", desfăşurat sub egida Uniunii Scriitorilor din
România. Nimeni nu a putut defini exact ce inseamnă noua
literatură, niciunul dintre participanţi nu ştia exact dacă
aparţine sau nu unei noi generaţii. In ciuda criticii care se
grăbise să-i instaureze ca nouă generaţie ("milenaristă",
"douamiistă", nu contează, generaţie să fie!), tinerii scriitori
erau ceva mai prudenţi in a se defini, singurul lor reper fiind, de
multe ori, generaţia "optzeci".
Chiar dacă acest reper era fie de natura managementului
cultural, fie de natură socială, politică sau chiar administrativă,
mai puţin de natură estetică, el exista in mintea şi pe buzele
tuturor ca negare, ceva de genul "nu ştim ce suntem, dar nu suntem
ca optzeciştii".
Abia intrezărit, pipăit doar, nu şi foarte
explicit, conştientizat, a apărut un argument de luat in seamă:
"Optzecismul se raporta la carte, iar noi, la televizor". Sigur,
spre a fi mai bine inţeles, ar trebui să scriu cu majuscule: Carte
şi Televizor.
Atunci mi-am spus că, intr-adevăr, lucrurile sunt mai profunde
decât par la prima vedere. Nu ştiu dacă şi mai grave, dar mult mai
serioase decât o simplă raportare: ne aflăm practic in faţa
ciocnirii a două civilizaţii, a două culturi: cea a cărţii şi cea a
televizorului. Fapt ce se petrece nu numai la noi, ci in intreaga
lume, după cum aveam să imi dau seama stând de vorbă intr-o
după-amiază cu câţiva scriitori belgieni (unii trăitori la Paris)
pe care ii primisem la Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti, dar şi
cu oameni ce trăiesc in Statele Unite sau in Australia.
Craig Czury, din SUA, imi spunea intr-un interviu că sunt
milioane de americani care trăiesc fericiţi fără să fi citit o
carte in viaţa lor, dar fiind consumatori de cultură populară, că
şi ei, scriitorii, dar, mai ales poeţii americani fac o netă
distincţie intre cultura şi publicul academic (scriitori şi
consumatori de cărţi) şi "pop culture", cultura străzii sau cultura
de televizor ("show").
Am citit multe studii despre rolul jucat de cuvânt in formarea
gândirii - unele seducătoare, altele riguroase, aplicate şi cu
dovezi irefutabile, ca să le zic aşa. Dovada insă cea mai puternică
a legăturilor indestructibile intre gândire şi cuvânt a fost adusă
de studiile ştiinţifice. Cercetându-se ce s-a intâmplat cu copiii
care au fost văduviţi de cuvânt (din varii motive, nu neapărat
medicale: pierduţi in pădure, abandonaţi la vârste fragede in
locuri fără prezenţă umană etc.), s-a constatat un fapt
extraordinar: ei au supravieţuit, au stabilit relaţii de comunicare
cu mediul inconjurător, dar partea stângă a creierului a rămas
netedă, neatinsă de nicio circumvoluţiune care să-i mai permită
gândirea şi comunicarea verbală. Avem a face, fără indoială, cu
cazuri extreme, pe care cu greu, deocamdată, le putem extrapola
spre a ne sluji drept argument in universul societăţii
contemporane, pentru că noi suntem asaltaţi, educaţi, leneviţi la
imagine, dar nicidecum văduviţi de cuvânt. Cu toate acestea, imi
reprim cu greu pornirea de a nu imagina ipoteza că in absenţa unei
solicitări din ce in ce mai reduse a părţii stângi a creierului
nostru el nu va avea tendinţa de a se catifela devenind din ce in
ce mai neted. Nu azi, nu mâine, nu peste cincizeci de ani, ci poate
in generaţiile generaţiilor următoare.
Mă intorc, inchizând această paranteză, la care probabil mă
voi mai intoarce, la ce vrea să insemne disocierea carte şi/sau
televizor pentru lumea culturii. Aş reţine mai intâi faptul ca
televizorul transformă aproape totul in spectacol. Fie că este
vorba de "Revoluţia in direct", de "Furtună in deşert", de crime,
şedinţe de Parlament, de Orwell (cu al său Big Brother), totul se
transformă după formatul "show"-ului care, prin natura sa, este
orchestrare, regizare, artificialitate pentru obţinerea relaxării,
divertismentului.
Ecranul are marele rol de a te pune la adăpost. Chiar atunci
când lucrurile se petrec după tiparul "live", când sunt la doi paşi
de tine, ele nu te ating, pentru că tu eşti doar spectator la ceva
de dincolo de tine, in alt spaţiu şi eventual in alt timp.
Condiţia de telespectator (de participant virtual la
evenimente reale) modifică percepţia asupra evenimentelor. Dacă, pe
stadioane, fanii echipelor sunt despărţiţi de garduri, forţe de
ordine etc., ca sa nu se incaiere, puşi in faţa unui ecran
gigantic, spre a urmări disputa echipelor favorite, ei
fraternizează, se bucură pe rând şi işi clamează denznădejdea sau
furia tot pe rând. Ecranul virtualizează lumea, ne duce in
spectacolul ce se desfăşoară doar pentru a ne relaxa. Lucru valabil
pentru orice imagine ce rămâne mereu in exteriorul nostru când ea
ne apare printr-un suport, mediată. Răspunzând criticilor ce-i
reproşau tonurile violente, cu tente naturaliste, ale patimilor lui
Hristos, Mel Gibson se apăra apelând la bunul-simţ al spectatorului
care ştie că respectivii sunt actori, iar sângele curgând in valuri
e nimic altceva decât kilograme bune de vopsea. De aceea, bătrânele
cu frica lui Dumnezeu se uită cu nesaţ la crimele şi violurile
(altor bătrânele ca ele) de la ora cinci, după care fără temere
deschid uşa in miez de noapte beţivului satului (care poate fi
chiar nepotul!), vorbesc, când li se ia un interviu, ca la
televizor (ştiind că vor fi date la televizor), dar gândesc şi se
poartă după cutumele şi propriul lor sistem de inţelegere a lumii.
Din acest punct de vedere, televizorul acţionează mai degrabă ca
factor de protecţie mentală: nimeni nu are spasme la vederea unui
cadavru, oricât de autentic şi "live" ar fi dat la ştiri, insă
poate fi marcat pe viaţă la vederea trupului unui necunoscut lovit
de o maşină la doi paşi de el.
Asumarea acestui mental vizavi de arta spectacolului
televizorist a condus spre ceea ce in mod obişnuit s-a numit
fiziologism, minimalism, derizorism, teribilism (elogiul
homosexualităţii sau lesbianism) sau autofiction - atribute care
insoţesc adesea noua orientare in literatură sau artă, Şi tot aici
ne confruntăm cu o primă mare contradicţie intre proiectul
teoretizat (viaţa nefardată) şi realizarea sa practică (spectacol
care intenţionează să ne dea iluzia vieţii nefardate) in această
nouă literatură. Ecranul protector in acest caz stă in convenţia
spectacolului la care cititorul trebuie să participe ca la o lume
virtuală, nu ca la una reală. Pusă in situaţia de a citi, in
absenţa acestui ecran protector, pagini despre plăcerea felaţiei
(scrise frust, fără "false pudibonderii", reale carevasăzică), o
tânără autoare s-a inroşit toată şi a presărat textul cu atâtea
bip-uri incât asistenţa a rămas siderată, pentru că niciun autor de
reportaje cu violouri şi crime nu işi imaginează că va fi pus
vreodată in situaţia reală de a fi atins de sângele de pe pereţi
ori de pe podea pe care il filmează cu nesaţ.
Pop culture işi reclamă forţa şi viabilitatea din numărul
spectatorilor, ambiţionând să fie un televizor in aer liber şi
chiar concurând cu el. Voi spune o banalitate ştiută şi de cei mai
puţin instruiţi in mass media: discursul de televiziune este
uniformizator, plat, comun şi simplu pentru ca la el să adere cât
mai mulţi oameni atenţi nu la ceea ce se spune ci la cel care il
spune. Să fim cinstiţi şi să recunoşteam că ţâţele unei vedete ne
atrag mai mult decât vocea ei la televizor. Condiţia primă la a
apărea pe ecran nu este nici cultura, nici inteligenţa şi nici
măcar talentul ci telegenia - dai sau nu dai bine "pe
sticlă".
Ce trebuie să faci şi cum trebuie să arăţi pentru a da bine la
televizor sunt primele lecţii pe care le ia oricine se pregăteşte
să se aşeze in faţa camerelor de luat vederi. Geaca ponosită şi
figura mereu obosită, vocea gravă cu tonuri de indignare sunt cele
care i-au făcut faimă lui Cristian Tudor Popescu şi nicidecum
ideile sale mai mult sau mai puţin sclipitoare. Din rolul de
zurbagiu simpatic, uneori cu alură de chefliu ce-şi prelungeşte un
pic petrecerea cu lăutari de la care tocmai a plecat spre a veni la
televizor, lui Mircea Dinescu i se permit acuzele fără argumente,
miştocăreala. După cum papionul lui Horia-Roman Patapievici va fi
mereu simbolul omului care, orice ar zice, este plin de rafinamente
şi subtilităţi, doldora de cultură şi superior oricărui alt muritor
nepurtător de papion. Robert Turcescu este un justiţiar care ar
prinde-o şi pe mamă-sa cu minciuna pe ecran, se incruntă, face
riduri gânditoare, la cât e de frumos contrazice toate
prejudecăţile privind frumuseţea şi deşteptăciunea, dă bile albe şi
negre, il pune pe Vanghelie să conjuge verbul "a fi" şi pe Bodu să
calculeze TVA din preţul de 50 de lei, dar nimeni nu se mai duce cu
gândul la faptul că nu Turcescu a aflat că Vanghelie nu ştie să
conjuge verbul "a fi" etc. El are marele merit de a face - aşa cum
cere televiziunea - din lucruri ştiute de toată lumea un spectacol.
Pentru a face audienţă trebuie să spui ceea ce toată lumea ştie sau
se aşteaptă să audă. Discursurile politice nu mai au la televizor -
mai ales in campaniile electorale - vreo nuanţă, de dreapta sau de
stânga, ci sunt de-a dreptul populiste tocmai pentru a atrage cât
mai mulţi spectatori. La televizor nu trebuie să vii cu ideile
tale, ci cu ale celor care stau in faţa televizorului. Uneori, şi
cu limbajul lui sau oricum cu unul cu care este extrem de
familiarizat.
Despre cum se exprima toate acestea in noua literatură vom
vedea in numărul viitor.
CONSTANTIN STAN (n. 28 iulie 1951) este
licentiat al Facultatii de Filologie (1974) a Universitatii
Bucuresti. Laureat al Academiei Române (2004) pentru romanul
"Gerda". Cartile de proza i-au fost premiate de ASPRO, Asociatia
Scriitorilor din Bucuresti, Festivalul "Poesis" Satu Mare, revista
"Luceafarul". Premiul APLER pentru jurnalism cultural.
Este prezent de la primul numar, saptamânal, cu rubrica
"Reportaj", in "Ziarul de Duminica".
Este presedintele sectiei Proza a Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti.