„In momentele grele te bucuri ca nu esti singur la conducere”, spun cei trei proprietari ai Fan Courier

Autor: Mirabela Tiron 21.01.2010

Cei trei antreprenori romani Felix Patrascanu, Adrian si Neculai Mihai, proprietarii Fan Courier, una dintre cele mai importante companii de curierat de pe piata, sustin ca si-au indeplinit obiectivele pe anul trecut si ca au reusit sa incheie cu rezultate financiare in scenariul optimist, respectiv cu o crestere a vanzarilor.



"In lei, cifra de afaceri a companiei a fost in crestere cu 9 - 10% fata de anul anterior, insa in euro nu putem spune acelasi lucru. Marja de profit s-a situat sub nivelul celei de anul trecut, de 17%", a declarat Adrian Mihai, unul dintre cei trei actionari ai companiei.

Potrivit ritmului de crestere anuntat de actionari, Fan Courier a finalizat anul trecut cu vanzari in jurul a 170 de milioane de lei (39 mil. euro).

Fan Courier detine o cota estimata la 20% pe o piata evaluata la 200 de milioane de euro, dominata de intrarea unor giganti precum UPS, Posta franceza sau cea germana in anul 2008.

De altfel, 2008 a fost anul in care tranzactiile s-au tinut lant pe piata de curierat odata cu intrarea Postei Franceze care a cumparat compania Pegasus, care se reorganizeaza sub brandul DPD, cu preluarea Trans Courier Service de catre americanii de la UPS si cu achizitia Cargus de catre DHL.

Pe piata de curierat au fost numeroase tranzactii in urma cu doi ani, dar in acelasi timp s-au inregistrat si esecuri in randul unor jucatori, cel mai rasunator fiind cel al companiei Curiero, care a intrat in insolventa.

Daca gigantii intrati pe piata se concentreaza pe expeditii internationale, Fan Courier castiga peste 90% din venituri din expeditiile pe piata domestica. Legat de concurenta, Felix Patrascanu, actionar al Fan Courier, spune ca pe o piata concurenta este foarte buna, pentru ca te stimuleaza si ca nu concurenta doboara o firma, ci administrarea defectuoasa.

Neculai Mihai are insa o alta parere, el se intreaba daca nu cumva atunci cand dispar concurenti de pe piata, compania are sanse mai mari de crestere.

Asteapta crestere si in acest an

Compania a inregistrat anul trecut 12 milioane de expeditii, mai mult decat in anul anterior, datorita atragerii de noi clienti. Pentru anul in curs, proprietarii estimeaza o crestere a expeditiilor si prin urmare a veniturilor incasate cu 5-10%, dar si o crestere a cotei de piata.

Dezvoltarea companiei Fan Courier, infiintata in 1998, este asigurata prin implicarea zilnica a celor trei proprietari, care ocupa si functii de executie. Felix Patrascanu este managing director, in timp ce Adrian Mihai ocupa pozitia de business development manager, iar Neculai Mihai pe cea de general manager. Cei trei au 2.200 de angajati in toata tara, din care jumatate in Capitala.

"Sunt momente grele in care te bucuri ca nu esti singur la conducere. Cred ca noi suntem un exemplu bun in afaceri. Ne-am completat unul pe celalalt. Un prieten, care ne asocia cu mancarea, spunea ca Adrian este friptura, Felix este piureul, iar eu sunt acritura", a declarat Neculai Mihai.

Romanii sunt consumatori de servicii foarte pretentiosi

Afacerea in curierat pe care o conduc cei trei antreprenori este descrisa ca fiind mai mult stufoasa decat grea. De exemplu, un plic trece prin cel putin sapte maini, iar orice greseala facuta nu se mai poate rectifica.

Neculai Mihai sustine ca romanii sunt niste consumatori de servicii foarte pretentiosi. "La mijlocul lui decembrie anul trecut, cand a dat zapada, 14 masini Fan Courier erau blocate la Urziceni. Un client insista sa ii dam despagubiri pentru intarzierea coletului, desi ne confruntam cu un caz de forta majora", a spus Adrian Mihai, care completeaza ca trebuie sa ai nervi tari ca sa conduci o astfel de afacere.

Cu toate acestea, proprietarii Fan Courier nu au luat in calcul vanzarea companiei, pentru ca afacerea din curierat este ca un drog si pentru ca isi doresc ca firma sa ajunga sa fie condusa de copiii lor.

Au de recuperat bani de la clientii in insolventa

Fan Courier furnizeaza servicii pentru companii de toate marimile de pe piata auto, farma, constructii, banci, industria cosmetica, dar si pentru firme care se ocupa cu comertul online. Unul dintre clientii companiei era si grupul Flamingo International, al treilea jucator din retailul de electronice si electrocasnice, care a intrat in insolventa.

"Avem debite de recuperat, multe firme mici, dar si mari au intrat in insolventa. De la Flamingo trebuie sa recuperam 100.000 de lei (23.000 de euro). De asemenea, ne confruntam cu intarzierea platilor, care poate duce la blocaj financiar, insa incercam sa reducem cat mai mult acest risc", a spus Neculai Mihai.

Nu renunta la vacantele in strainatate

Cu toate ca detin si pozitii executive in Fan Courier, cei trei proprietari nu renunta la vacantele in strainatate alaturi de familie, mai ales in perioada sarbatorilor de iarna.

Felix Patrascanu spune ca a fost doua saptamani in concediu in Statele Unite ale Americii, in Florida. Adrian Mihai a ales sa mearga la schi in Austria pentru 12 zile, iar fratele lui, Neculai Mihai, a fost in Thailanda intr-o vacanta de 10 zile.

"Cand noi suntem in vacanta, avem o echipa de manageri care administreaza afacerea. Daca in urma cu cinci-sase ani primeam telefoane toata ziua de la clienti, acum mai primesc doar 5 - 10 apeluri pe zi, dintre care trei sunt ale soacrei mele", declara zambind Felix Patrascanu.