Ce urmeaza la Craiova: 9 din 10 masini Ford merg la export si vin 100 mil. euro pentru trainingul angajatilor

Autor: Bogdan Alecu 21.01.2010

Ford Romania va investi peste 100 mil. euro in programe de training pentru angajatii de la Craiova in urmatorii trei ani, in timp ce targetul este ca 90% din productie sa mearga la export si in 2010, spune Wolfgang Schneider, vicepresedintele Ford Europa. La nivelul anului trecut, din cele 300 de vehicule comerciale, 96% dintre acestea au fost exportate catre piete europene precum Germania, Marea Britanie si Bulgaria.

"Si in 2010 exporturile Ford Romania vor reprezenta peste 90% din totalul productiei. Desigur, acest procent va depinde si de evolutia pietei romanesti, dar targetul este de a exporta peste 90% din ceea ce vom produce la Craiova", a spus vicepresedintele Ford Europa.

Jumatate din cei 100 mil. euro destinati trainingului sunt parte a ajutorului de stat. "Cele 57 de milioane de euro nu sunt singurele fonduri pe care le vom investi in programele de training. Cel mai probabil vom cheltui de doua ori pe atat", a subliniat vicepresedintele Ford. In 2009, Ford Romania a investit 12 mil. euro in instruirea celor 3.900 de angajati din cadrul uzinei de la Craiova. "Ne asteptam ca productivitatea fortei de munca din cadrul Ford Romania sa fie la acelasi nivel ca in orice alta uzina Ford din Europa. Avem mare incredere in acest lucru, deoarece fara o productivitate ridicata, nu vom ajunge la un nivel de 300.000 de masini pe an", a spus Schneider.

Banca Europeana pentru Investitii (BEI) a acordat un imprumut de 400 mil. euro catre Ford Europa destinat fabricii de la Craiova, din care 80% este garantat de stat.

"S-au purtat negocieri lungi pentru a acorda imprumutul. Din punctul de vedere al unei banci, proiectul Ford este unul extraordinar. Industria auto a fost puternic lovita de criza anul trecut, iar proiectele de investitii si finantarile au fost oprite in timpul crizei", a spus Matthias Kollatz-Ahnen, vicepresedintele BEI.

Ford nu va plati nimic timp de 5 ani

Imprumutul acordat de BEI va fi rambursat dupa o perioada de cinci ani, timp in care nu se va plati nicio rata. "Ceea ce este special la un astfel de imprumut este ca se poate acorda pe o perioada mai lunga de timp, deoarece este realizat pentru o investitie, iar compania nu il poate rambursa in termen de un an. Imprumutul va fi achitat dupa criza, si nu in timpul crizei", a spus vicepresedintele BEI, care a subliniat ca nu se poate divulga dobanda la care creditul a fost acordat.

Anul acesta, in cadrul uzinei de la Craiova va demara productia unui nou model de clasa mica al constructorului american, dar si a unui nou motor pe benzina supraalimentat EcoBoost de mic litraj, care va respecta normele Euro 5.

"Cand exact va demara productia modelului de clasa mica reprezinta o intrebare-cheie pe care si-o pun si concurentii nostri. De aceea nu putem spune cand va incepe. Putem spune doar ca va fi in viitorul apropiat. Lansarea noului model va reprezenta un element-surpriza, si nu ceva la care sa se astepte concurentii", a subliniat Schneider

Cui mai da bani BEI

Producatorul de energie Termoelectrica ar urma sa primeasca de la BEI un imprumut garantat de statul roman pentru reabilitarea centralei electrice de la Paroseni.

O notificare afisata in septembrie pe site-ul BEI indica faptul ca institutia ar putea cofinanta cu 40 mil. euro acest proiect. De asemenea, belgienii de la Warehouses DePauw (WDP) ar putea primi o finantare de pana la 80 mil. euro, cu scopul de a construi in Romania patru proiecte industriale pentru depozite de logistica, care vor costa 200 mil. euro in total.

Cum sa tii pe picioare un colos cand toti ceilalti se clatina

Strategia lui Alan Mulally, 64 de ani, cel care a reusit sa duca gigantul Ford de la pierderi de 12 mld. dolari in 2006 la singurul producator auto care a ramas in picioare dupa criza care a dus in faliment General Motors si Chrysler, este simpla: si-a ascultat oamenii, a vorbit putin, a facut reduceri dure de costuri si a readus Ford in centrul companiei Ford.

Mulally spune ca atunci cand l-a angajat, William Clay Ford, stranepotul lui Henry Ford (fondatorul imperiului auto), in 2006, nu i-a ascuns nimic cu privire la situatia companiei, scrie cotidianul francez Les Echos. Ford devenise o organizatie birocratica, ostila ideilor si oamenilor noi.

La patru luni de la instalarea sa la sefia Ford, Mulally a inchis exercitiul financiar al lui 2006 cu pierderi de aproape 12 mld. dolari. De aici si decizia sa, destul de neobisnuita pentru vremea respectiva, de a ipoteca activele companiei - cladiri, utilaje, masini, brevete, ba chiar si logo-ul firmei - pentru a strange peste 26 mld. $ in noiembrie 2006.

Tocmai aceasta injectie de capital i-a permis constructorului luxul de a nu apela la ajutorul statului in 2009, in plina criza a sectorului auto.

Pentru a-si intelege jobul, seful Ford a facut turul intregii companii, a ascultat mult, a vorbit putin si a umplut cinci agende cu ceea ce a auzit. Iar concluziile sale au fost similare cu cele ale angajatorului sau: compania era complet netransparenta, iar comunicarea era la pamant.

Executivul s-a concentrat in trei directii: costurile, cultura si produsul. In ceea ce priveste cheltuielile, a decis taierea la jumatate a numarului de angajati din America de Nord, inchiderea a numeroase unitati de productie si modernizarea altora pentru a le face profitabile. Mai mult decat atat, a vandut filialele de lux din strainatate: Jaguar, Land Rover, Aston Martin si mai apoi Volvo.

In termeni de cultura organizationala, Mulally a instituit o sedinta saptamanala, care are loc in fiecare marti la ora 8:00 dimineata, la etajul de sub biroul sau, si care reuneste sefii centrelor de profit ale Ford in lume, precum si reprezentanti ai departamentelor functionale (cercetare, financiar, resurse umane etc.). In timpul acestor intalniri, discutiile in particular si BlackBerry-ul sunt interzise. Fiecare dintre participantii la sedinta isi prezinta operatiunile prin intermediul unui cod de culoare: verde daca lucrurile merg conform planului si galben sau rosu daca exista probleme.

"Comunicati, comunicati, comunicati", le spune executivul angajatilor sai.

In ceea ce priveste produsele, ideea revolutionara a lui Mulally este sa construiasca o masina care sa poata fi comercializata in toata lumea, exact ca un avion. Inainte de Ford, Mullay a fost director executiv in cadrul Boeing Commercial Airplanes. Altfel spus, Ford va trebui sa traduca succesul european in SUA, primele experimente fiind Fiesta si noul Ford Focus. Alina Pahoncia