Ruukki: Noroc ca au inceput sa se strice acoperisurile de acum 10-15 ani

Autor: Catalin Lupoaie 26.01.2010

Producatorul de materiale de constructii metalice Ruukki Romania, sucursala grupului finlandez Rautaruukki, a inregistrat anul trecut o crestere a vanzarilor de 10% in volum, datorita cererii de acoperisuri din partea celor care si-au renovat casele si a extinderii exportului de la fabrica din Bolintin Deal, judetul Giurgiu.



Compania nu a facut inca publice rezultatele financiare pe 2009, dar estimeaza o crestere si in valoare fata de 2008, cand a realizat un business de circa 30 mil. euro. Cum a reusit insa Ruukki sa creasca in 2009 cand piata constructiilor s-a redus cu 17%?

Finalizarea fabricii din Bolintin Deal in 2008, in care actionarii au investit circa 35 mil. euro, i-a permis companiei sa fie mai agresiva si sa livreze in patru zile comenzile pe care de obicei le indeplinea in doua saptamani. In plus, a fost avantajata de faptul ca cererile de tigla nu au scazut, iar sectoarele industrial si retail au continuat sa se dezvolte.

"Pentru ca nu au mai avut bani de constructii noi, romanii au ales sa investeasca in propria casa, in renovari si extinderi. Acoperisurile construite in urma cu 10-15 ani au ajuns la termenul de expirare si a trebuit sa fie schimbate. Noi ne asteptam in continuare la o cerere ridicata de acoperisuri, tocmai datorita renovarilor", afirma Madalina Dumitru, country marketing manager al Ruukki Romania si Bulgaria.

Vanzarile de tigle au fost generate in proportie de 40-50% de mansardarea caselor existente si de renovari, fata de circa 35% cat era procentul in 2008.

Anul trecut a adus numeroase schimbari in structura pietei de constructii, perioada de sezon de varf fiind mult mai scurta. "Daca pana in 2008 perioadele de varf erau aprilie-iunie si septembrie-noiembrie, in 2009 sezonul cu cele mai mari vanzari a fost aprilie-august, ulterior au scazut in septembrie-octombrie, noiembrie a fost foarte jos, iar ulterior in decembrie a fost o usoara crestere", explica Dumitru.

Jumatate din productie se va duce la export

Ruukki si-a extins in 2009 activitatea de export in Rusia, Bulgaria si Serbia, ajungand sa exporte 30% din productie. Pentru anul acesta, finlandezii si-au propus sa ajunga ca exportul sa genereze jumatate din cifra de afaceri.

"Avem deja preprogramari pentru export, mai ales din Rusia, care se dezvolta puternic in sectoarele industrial si de retail, iar fabrica Ruukki de acolo lucreaza la capacitate maxima", sustine Dumitru.

Vanzarile Ruukki pe piata romaneasca sunt realizate in mod egal, de circa 30%, de catre sistemele pentru acoperisuri, structurile metalice si project sales- proiecte unde compania furnizeaza un pachet de produse. Criza a afectat anul trecut in primul rand otelurile mari, apoi cele speciale, ulterior sectorul industrial si spre finalul anului sectorul rezidential. "Ne asteptam ca aceste sectoare sa revina in ordinea in care au fost lovite de criza, incepand din semestrul al doilea al anului curent".

In sectoarele industrial si de retail compania a livrat produse catre Era Shopping Center Oradea, Tassulo, Tiago Mall Oradea, centrul logistic Renault de pe autostrada Bucuresti-Pitesti, centrul expozitional Craiova, Pepsi (centrul logistic si birouri) si Fashion House din Bucuresti.

Modelul finlandez de reducere a costurilor, minus 60 mil. euro/an

Grupul Rautaruukki a implementat inca din 2008 un program special de gestionare a costurilor denumit Boost, pentru a genera anual economii de 50-60 mil. euro, dupa ce in perioada 2006-2008 s-a extins puternic prin achizitii si proiecte greenfield.

Prin acest program, finlandezii au redus numarul furnizorilor cu 40%, ajungand de la 26.600 cati erau in 2008 la 15.300 anul trecut. Cea mai mare reducere de costuri a fost facuta dupa ce au fost inchise unitatile de productie din Cehia si Ungaria, care au fost mutate in Romania, iar cateva linii de productie din Finlanda au fost relocate in Rusia.

"Capacitatea de productie din Romania a crescut cu 20% dupa ce au fost aduse doua unitati de profilare din Ungaria si in plus acum putem produce toate tipurile de structuri metalice din portofoliul grupului", afirma Dumitru. De la inceputul programului Boost au fost obtinute economii de 45% din eficientizarea productiei, 25% din eficientizarea lantului de distributie si 17% din ajustarea portofoliului.

Astfel, in 2006 au fost obtinute economii ale costurilor fixe de 60 mil. euro in 2009, echivalentul a 10% din profitul EBIT obtinut in 2008 de catre grup, care s-a cifrat la 568 mil. euro.