Berceanu: Nu putem face mai nimic anul acesta. Tinta de 100 km de autostrada nu poate fi atinsa

Autor: Catalin Lupoaie 25.01.2010

Ministerul Transporturilor va avea anul acesta doar 380 mil. euro de la buget pentru autostrazi, dintr-un buget total de 10,6 miliarde de lei (2,5 mld. euro), suma insuficienta pentru a realiza propunerile de la inceputul anului ale lui Radu Berceanu - 101 km de autostrada finalizati si alti 508 km in constructie.

"Cu actualul buget pentru Ministerul Transporturilor nu putem face mai nimic. Planul pe care il aveam inaintea inceperii celui de-al doilea mandat era realizat in functie de ceea ce putem finaliza din punct de vedere tehnic intr-un an de zile. Daca cineva ne-ar fi cerut sa facem 150 km de exemplu, oricat de multi bani am fi avut nu am fi putut face mai mult", sustine Berceanu.

El nu a stabilit insa care vor fi tronsoanele de autostrada dintre cele anuntate la inceputul anului care vor primi bani anul acesta. In plan pentru anul acesta era constructia Turda-Gilau (9,4 km), Dolea-Sarsig, jud. Bihor -din sectorul 3C al Autostrazii Transilvania (18 km), centura ocolitoare Sibiu (17,56 km), Moara Vlasiei-Ploiesti (42,5 km), Bucuresti-Moara Vlasiei (12 km) si viaductul de 2 km de la Suplacu de Barcau. Berceanu afirma la inceputul anului ca ar avea nevoie de 19 miliarde de lei, echivalentul a 3,5% din PIB, pentru a aduce infrastructura la nivelul european.

"Sub 100 de kilometri de autostrada putem realiza in 2010 in functie de cati bani vom primi", spune ministrul.

N-ar fi inceput proiectele PPP cu Comarnic-Brasov

Berceanu afirma ca ar fi inceput derularea contractelor de infrastructura in parteneriat public-privat cu Pitesti-Sibiu si centura la nivel de autostrada in jurul Bucurestiului, pentru ca se aflau pe coridorul IV pan-european si erau singurele tronsoane care nu aveau finantare de la UE.

"Eu n-as fi inceput cu Comarnic-Brasov proiectele PPP. Chiar m-au intrebat cei de la Comisia Europeana de ce am inceput cu acest tronson si n-am avut ce sa le raspund pentru ca licitatia a fost inceputa de Ludovic Orban. As fi atacat mai intai Pitesti-Sibiu si ringul Bucurestiului, pentru ca oricum se aflau pe coridorul IV european", explica Berceanu.

El considera ca daca nu erau alegerile de la sfarsitul anului 2008, contractul ar fi fost semnat de atunci de Orban. "Ulterior dupa ce am venit eu in perioada ianuarie-mai am mai purtat niste discutii si in mai a fost anuntat castigatorul", spune ministrul, care afirma ca pretul este acelasi care a fost prezentat in oferta de la licitatie, cand ministru era Orban.

De ce spune ca Autostrada Zapezii nu este scumpa

Pentru autostrada Comarnic-Brasov statul va trebui sa plateasca 4,8 mld. euro, suma pe care atat constructorii, cat si unii dintre politicieni o considera ridicata.

Berceanu afirma ca Vinci, care este cel mai mare constructor din lume, nu ar fi putut sa iasa castigator daca avea pretul cel mai mare.

"La aceasta licitatie au participat 12 consortii formate din cele mai mari companii de constructii din lume. Nu aveau cum sa iasa castigatori dintr-o astfel de licitatie daca nu aveau cel mai bun pret. La nivelul asta nu merge cu «Hai domne' las-o asa»", afirma Berceanu, care a respins acuzatiile primite de la unii politicieni ca ar fi primit spaga pentru acest contract.

Care ar fi fost costurile daca era facuta cu bani de la buget sau daca se imprumuta statul direct de la banci? "Sa presupunem ca am fi putut sa luam de undeva 1,9 mld. euro pe o perioada de 30 de ani, cu o perioada de gratie de patru ani in care ar fi fost derulata constructia. In acest caz, sunt multi care ar avea raspunsul, pentru ca sunt multi care

si-au facut credite ipotecare. De exemplu in 30 de ani, daca iti iei un credit de 190.000 de euro dai inapoi de cel putin doua ori mai mult".

Astfel, daca ar fi luat direct statul imprumutul ar fi platit 3,8 mld. euro inapoi si ar fi trebuit sa acopere si costurile pentru reparatii capitale de 1 mld. euro. "In plus, intretinerea curenta a unei astfel de autostrazi ajunge la macar 10 milioane de euro pe an, ceea ce ar duce in 26 de ani la 260 de milioane de euro. Daca s-ar fi imprumutat statul ar fi avut toate riscurile asumate - cel de constructie, intretinere si finantare. In cazul concesionarii riscurile sunt impartite cu constructorul". Autostrada Comarnic-Brasov va avea tunele pe o lungime de 15 km de cale (duble), deci in total 30 km de tunele simple, cel mai lung avand 3,8 km si 16 viaducte si poduri, avand o lungime de 4 km/cale (duble), deci in total 8 km de poduri si viaducte.

Costul mediu de constructie al unui kilometru de viaduct sau tunel se ridica la circa 60-70 mil. euro/km, potrivit lui Berceanu, ceea ce a ridicat pretul mediu de constructie al autostrazii Comarnic-Brasov la 28 mil. euro/km.