Piata auto va reveni pe plus din vara, dar nu inainte sa mai scada, spune seful Mazda

Autor: Bogdan Alecu 26.01.2010

Cristian Rigu, country manager al Mazda pentru Romania, se asteapta ca scaderea vanzarilor de masini de pe piata locala sa continue in prima jumatate a anului, dar trendul ascendent ar putea sa revina in al doilea semestru.



Ponderea service-ului din cifra de afaceri a dealerilor Mazda a urcat in 2009 chiar si aproape de 75%, fata de aproximativ 50% in 2008, potrivit oficialilor companiei, pe fondul scaderii pietei auto.

"Service-ul este foarte important pe timp de criza. In cazul unui dealer, anul trecut 70-75% din venituri au fost din service, iar restul din vanzarea de masini noi. Afacerea fara service nu poate exista", a subliniat Cristian Rigu, country manager pentru Romania in cadrul Mazda Austria.

Anul trecut cifra de afaceri generata de piata locala pentru Mazda a fost de aproximativ 12 milioane de euro din vanzarea de masini, la care se adauga aproximativ 1,8 milioane de euro, importuri de piese de schimb si accesorii.

"In 2010 ne asteptam la o crestere in ceea ce priveste vanzarile de componente, de la aproximativ 1,8 milioane de euro in 2009 la 2,2 mil. euro", a spus Rigu.

Reteaua Mazda pe piata locala este alcatuita din 12 dealeri, care detin 15 showroomuri. Vanzarile Mazda pe piata locala au inregistrat in 2009 o scadere de aproximativ 70%, de la aproximativ 2.500 de masini, la putin peste 750, declin mai accentuat decat piata autoturismelor de import, care a scazut cu aproximativ 55%.

Interesati de profit

"Spre deosebire de alte marci de pe piata, noi nu am avut stocuri mari, asadar nu am avut campanii de lichidari de stocuri cu reduceri de 40%, ci am mers pe strategia ca dealerii nostri sa inregistreze in continuare profit, iar discounturile au fost mai mici", a subliniat Cristian Rigu.

Pentru 2010 Mazda Romania pariaza pe o crestere cu aproape 50% a vanzarilor, ritm comparabil cu cel realizat de constructorul nipon inaintea crizei financiare. "Anul trecut am vandut 752 de masini. In 2010 estimam o crestere la aproximativ 1.000 de unitati, echivalentul a 1,2% cota de piata din inmatriculari autoturisme de import."

Clientii Mazda prefera in continuare modele de top, cu motorizari diesel, din segmentul superior de pret. "In cazul SUV-ului CX7, acum aproape toate masinile care se vand dispun de motorizarea diesel si in general clientii opteaza pentru versiunea de top. Nu cred ca am vandut mai mult de cateva unitati din modelul de baza", a subliniat Cristian Rigu.

In primele sase luni ale acestui an oficialii Mazda estimeaza o scadere a pietei autoturismelor de import de 17% comparativ cu perioada similara a anului trecut, la aproximativ 37.000 de unitati.

"Incepand cu luna iulie a acestui an estimam o revenire pe plus a pietei auto locale, la peste 46.000 de masini in a doua jumatate a anului, in crestere cu 24% fata de a doua jumatate a anului trecut", a declarat directorul Mazda pentru Romania.

Principalul motor de crestere in 2010 va fi programul "Rabla", dar si "dezghetarea" creditarii, care in ultimul trimestru din 2008 a si determinat declinul pietei auto locale.

"Atunci cand am realizat aceste estimari am luat in calcul mediul economic actual, neclaritatile legate de taxa de poluare, dar si mediul politic. Pana cand aceste lucruri nu se asaza pe fagasul normal, nici oamenii nu vor dori sa realizeze o achizitie pe termen lung", a subliniat Rigu. Directorul Mazda a subliniat ca in prezent din piata bancara sunt semne care indica o dezghetare a creditarii, numai ca efectele se vor resimti peste trei-patru luni, pe masura ce si clientii vor contracta credite pentru achizitia unei masini.

Promovare pe TV si online

Ca promovare a marcii, la fel ca si Honda, in 2010 si Mazda va investi mai mult pentru prezenta pe TV, dar in acelasi timp va continua si dezvoltarea pe online.

"Din studii de piata reiese ca romanul petrece mult timp in fata televizorului. In campaniile care le vom avea in primul trimestru vom avea si expunere la TV, dar si in presa de specialitate si pe internet", a spus Cristian Rigu.

In ceea ce priveste bugetul Mazda pentru Romania, oficialii companiei nu au oferit cifre exacte, dar au subliniat ca in anul fiscal 2009 bugetul a fost similar cu cel din anul anterior.

Anul acesta Mazda va lansa pe piata locala noua Mazda6 facelift, dar si motorizarile Euro5 pentru modelele Mazda2 si Mazda3.

Reteaua de dealeri a constructorului nipon a fost extinsa anul trecut cu un centru in partea de sud a Capitalei ,dar si in Brasov, investitii care apartin dealerului Arian, parte a grupului Radacini, in timp ce anul acesta va fi deschisa un nou magazin la Focsani si un showroom in centrul Bucurestiului, alaturi de noi centre la Iasi si Oradea.

Compania nationala de vanzari nu este printre prioritati

Pe fondul scaderii pietei auto locale, planul Mazda Europa cu privire la infiintarea unei companii nationale de vanzari in Romania care sa gestioneze importurile a fost amanat pe termen nedeterminat. Inainte de criza, era in plan infiintarea companiei in intervalul 2008-2009. "Tot ce tine de deschiderea companiei nationale de vanzari si dezvoltare este pus la punct, dar la momentul actual aceasta nu este pe lista de prioritati", a subliniat directorul Mazda pentru Romania.

In prezent in cadrul filialei locale a Mazda Austria, care gestioneaza vanzarile companiei in regiunea de est si sud-est a Europei, lucreaza patru angajati, inclusiv directorul responsabil de Romania, in timp ce dealerii marcii importa direct masinile din Austria.