Transporturile promit sa ia de 10 ori mai multi bani de la UE

Autor: Catalin Lupoaie 26.01.2010

Ministerul Transporturilor si-a propus anul acesta sa atraga cateva sute de milioane de euro din fondurile nerambursabile de la Uniunea Europeana (prin Programul Operational Sectorial de Transport), dupa ce in 2009 nu a atras decat 32 mil. euro, echivalentul a 2,4% din totalul banilor pe care poate sa ii acceseze pana in 2013.

UE a aprobat pana la sfarsitul anului trecut proiecte de infrastructura si transport in valoare totala de 1,1 mld. euro prin programul POS-T, in care Romania are alocate 4,5 mld. euro pana in 2013. Astfel, in cel mai optimist scenariu ar putea fi absorbite in acest an fonduri europene de circa 300 - 400 mil. euro, potrivit estimarilor ZF pe baza datelor furnizate de Ministerul Transporturilor. Valoarea proiectelor aprobate cuprinde toate costurile eligibile (cost de constructie), din care UE cofinanteaza 85%, si cele neeligibile (exproprieri, avize, autorizatii, mutari de utilitati, TVA). "Prima data trebuie alocati banii de la buget pentru aceste proiecte. UE cofinanteaza doar 85% din costurile eligibile numai dupa ce noi platim facturile catre constructori. De exemplu, daca un proiect are o valoare de constructie de 100 mil. euro, UE aloca 85 mil. euro. Dar luand in calcul si cheltuielile neeligibile, proiectul ajunge la 170 mil. euro, deci statul trebuie sa aiba mai intai acesti bani si pe urma va primi banii de la UE", a declarat pentru ZF Constantin Dascalu, secretar de stat in MT.

Proiectele care vor absorbi bani de la Uniunea Europeana anul acesta vor fi autostrada Cernavoda-Constanta (51 km), centura ocolitoare Constanta (22 km), reabilitarea DN1H Zalau-Alesd (69,3 km), reabilitarea DN24 limita de judet Galati-Vaslui- Crasna si DN24B Crasna-Albesti (94,7 km).

"Acesta este primul an in care avem cu adevarat proiecte necesare care sa poata sa creeze o absorbtie ridicata a fondurilor europene. La cele 1,126 miliarde de euro aprobate deja se vor adauga si proiectele in valoare de 2,54 miliarde de euro care sunt deja depuse si urmeaza sa primeasca acceptul", afirma Constantin Dascalu, secretar de stat in cadrul Ministerului Transporturilor.

El nu a dorit sa precizeze la ce procent de absorbtie a fondurilor pentru infrastructura de transport vom ajunge la sfarsitul lui 2010, pentru ca acesta poate sa varieze in functie de proiectele care sunt depuse la Comisia Europeana anul acesta si sunt in curs de aprobare.

"Nu putem inca sa facem o prognoza exacta a absorbtiei pe care o vom face anul acesta, insa va fi una importanta, de ordinul sutelor de milioane de euro. Nu pot sa ma hazardez si sa dau o cifra exacta pentru ca totul depinde de un mecanism pe care nu pot sa-l controlez. Depinde de puterea constructorilor de a lucra, de termenul in care sunt finalizate licitatiile si de aprobarile de la Comisia Europeana", sustine Dascalu.

Pe langa proiectele aprobate deja, Ministerul Transporturilor mai asteapta acceptul pentru proiectele autostrada Timisoara-Arad

(32 de kilometri) si centura Arad (12 km), cu valoare totala de 400 mil. euro, Orastie-Sibiu (82 km), cu o valoare de 823 mil. euro, si Nadlac-Arad (38,8 km), care va atrage investitii de 147 de milioane de euro.

"Anul acesta vom depune toate proiectele de pe coridorul IV rutier de la Nadlac la Constanta, in afara de Sibiu-Pitesti, care va fi facut prin concesiune. UE finanteaza proiectele de pe coridorul IV rutier cu 1,5 miliarde de euro", spune Dascalu

De ce s-au luat doar 2,4% din banii de la UE

Ministerul Transporturilor nu a putut sa atraga finantari de la Uniunea Europeana in perioada 2007-2008 pentru ca Autoritatea de Management pentru POS-T din cadrul ministerului nu era auditata de Comisia Europeana. "Pana nu a fost acreditata Autoritatea de Management nici macar nu puteam sa pretindem sa ne aprobe un proiect cei de la Uniunea Europeana. In 2009 principala preocupare a noastra a fost sa facem pregatirile necesare pentru a putea trimite proiecte la Bruxelles care sa fie aprobate si ulterior sa trimitem cererile de rambursare de plati", explica Dascalu.

La 31 decembrie 2008 erau depuse la Comisia Europeana 16 proiecte cu o valoare de 1,137 de miliarde de euro, iar la sfarsitul anului 2009 erau depuse 41 de proiecte cu o valoare de 3,678 miliarde de euro.

Insa proiectele depuse pot fi refuzate de Comisia Europeana. La proiectele de sub 50 mil. euro aprobarea se face de catre Autoritatea de Management POS-T, iar cele de peste 50 mil. euro sunt aprobate direct de Comisia Europeana.