CRONICA DE TEATRU/ Tennessee Williams, vedere de pe scena si din biblioteca (II)
Autor:
Cristina Modreanu
27.01.2010
Spectacolul. Despre piesa "A House not Meant to Stand"
(in româneste "Doamna noastra din Pascagoula") nu se pomeneste in
volumul de memorii ale lui Tennessee Williams fiindca el se opreste
la anul aparitiei, 1975, iar piesa e scrisa mai târziu, fiind
ultima creatie a autorului. Poarta insa amprenta la fel de
puternica a acestuia, fara sa fie o capodopera - nici prin
constructie, nici prin originalitate (trateaza aceleasi teme ce se
regasesc in universul dramaturgului - frica de boala si de moarte,
pierderea luciditatii, degradarea fizica si psihica, familia ca
inchisoare ce poate deveni fatala). Atmosfera incarcata de tensiuni
si de cuvinte nespuse aminteste si ea de marile creatii - "Pisica
pe acoperisul fierbinte", "Menajeria de sticla", "Un tramvai numit
dorinta".
Bella si Cornelius McCorkle se intorc de la inmormântarea
fiului lor, Chips, si reintra intr-o casa in pragul prabusirii
(tavanul trebuie inlocuit, ploaia intra in casa, mobila e veche,
tapetul curge de pe pereti) si intr-o viata despre care lesne se
poate spune acelasi lucru. Macinati de boli fizice (Cornelius) sau
psihice (Bella) cei doi isi gasesc evadarea fie in comportamentul
dusmanos fata de ceilalti, chiar cei din familie, care sunt mai
sanatosi (in cazul lui Cornelius), fie in amintiri, in tratarea
iluziei drept realitate (in cazul Bellei, mama a trei copii goniti
din casa de sotul ei, care nu admitea fragilitatea fiicei,
orientarea sexuala a unui baiat si neseriozitatea celui de al
doilea).
Premisele justei distribuiri in cele doua roluri principale a
unor actori cu experienta sunt ratate din cauza lipsei de idei
regizorale care sa elimine timpii morti ai piesei si sa dea
greutate momentelor de impact real ale acesteia - relatia Bellei cu
nevazutul ei fiu, Chops, cu care vorbeste de parca ar fi prezent
sau dialogurile despre Bella purtate de Cornelius fie cu vecinii,
fie cu fiul. Spectacolul e obositor de conventional: de la prima
imagine, când vezi realismul vag stilizat al decorului, in care
troneaza o canapea, fotolii, o scara interioara si toata recuzita
unei sufragerii mic-burgheze, senzatia e de scufundare in anodin
(scenografie Stefan Caragiuc, Liliana Cenean). Apoi, Mircea
Andreescu e deseori imposibil de auzit si inteles in rolul lui
Cornelius, mai ales ca tonul sau e constant acelasi - tâfna si
vociferare exagerata, fonfaneala greu de priceput. Se poate spune
ca mult mai bine isi joaca rolul Valeria Seciu, daca prin
comparatie cu anti-performanta colegului sau de scena acest "mult
mai bine" n-ar suna ca o jignire. Cunoscuta actrita isi foloseste,
totusi, cu sens tipologia care a consacrat-o, aceea de ingenua,
pentru a aduce in scena amalgamul de contradictii, spiritul de
femeie-copil al Bellei, plutind in lumea ei imaginara, care nu se
ciocneste cu cea reala decât atunci când un accident o scoate din
irealitatea ei (fara sa stie ce face, ea iese in calea unui camion
care o loveste, insa nu grav).
Dintre interpretii rolurilor secundare nu se vad decât Oana
Albu (Jessie Sykes) si Valentina Popa (Stacey), ultima având un
memorabil monolog in care isi marturiseste credinta si incearca
sa-i converteasca pe toti cei prezenti - una din putinele scene cu
umor ale spectacolului. Desi exista in caietul program mentiuni
speciale despre light design (Iulian Baltatescu) si muzica
originala (Rodica Fatulescu - aceeasi persoana care co-semneaza si
traducerea impreuna cu Ioana Ieronim), prima categorie se
incadreaza in limitele unei normalitati cerute de aprinderea
luminilor in scena ca sa-i vedem pe actori (cu exceptia momentului
in care piesa prevede o scurta pana de curent), iar cea de a doua
se dovedeste excesiv folosita (abia se termina o bucata muzicala ca
incepe o alta, totul cumva in paralel cu spectacolul si ritmurile
lui).
Cineva spunea ca problema cea mai mare cu clasicii este ca
atunci când ii montezi chiar trebuie sa ai ceva nou de spus cu ei.
In cazul de fata, oricât te-ai stradui, nu e deloc limpede ce anume
a vrut regizorul Florin Fatulescu sa spuna publicului de azi cu
montarea de la Teatrul Mic. Cât despre politica repertoriala a
acestui teatru, sau despre lipsa ei, poate ca ar fi nevoie de un
articol separat.
CRISTINA MODREANU este jurnalist si critic de teatru. Semnatura ei s-a regasit de-a lungul celor 13 ani de scris despre teatru in ziarele "Adevarul" si "Gandul", in revistele culturale "Rampa", "Adevarul literar si artistic", "Teatrul Azi" si "Dilema veche". A realizat o serie de emisiuni culturale pentru canalul TVR Cultural, sub titlul "Arta versus Arta". A publicat volumele Sah la Regizor, Mastile lui Alexander Hausvater si Casa dinauntru si a sustinut conferinte internationale despre teatrul romanesc de azi la Valladolid (2004), Berlin (2006) si Stockholm (2007). Este doctorand al Universitatii de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti. Din 2008, este director artistic al Festivalului National de Teatru de la Bucuresti.