CARTEA DE POEZIE/ Poetul se ingroapa in el insusi
Autor:
Felix Nicolau
27.01.2010
Dumitru Bǎdiţa din "Poeme prerafaelite" (Pontica, 2008)
nu mai este cel din "Unghii foarte lungi şi cumsecade".
Forma poemelor s-a mai ajustat, atmosfera e mai aerisitǎ. Poate cǎ
aici ar fi de gǎsit explicaţia cuvântului din titlu.
Cum se ştie, la origine, termenul "prerafaelitism" desemna
ceea ce a fost inainte de moda lansatǎ de Madonele graţios-vânjoase
şi de copiii bucǎlaţi ai lui Rafael Sanzio. Bineinţeles, curentul
nǎscându-se in secolul al XIX-lea, sǎgeţile erau aruncate impotriva
manierei şi a execuţiei incǎrcate, stufoase. Dar Dumitru Bǎdiţa nu
e prerafaelit pe urmele lui Dante Gabriel Rossetti, ci in felul lui
propriu.
Mai intâi, este de remarcat fluenţa unei poezii incǎ
grele: "e şi o bucurie a pielii când spaimele se resorb in
corp/ incep serbǎri ale capilarelor susţinute cu nerv/ pǎrul e
replica filiformǎ a unui surâs pǎstrat/ inapoia buzelor/ mestecat
uşor dezgustat apoi il inghit puţin câte puţin/ ca pe substanţa
unui drops topit in salivǎ".
Nimic aspru in acumularea aceasta de
cuvinte cu iz când expresionist, când absurd.
Urmeazǎ distihuri şi tristihuri inspirate, dinamice: "inving
fǎrǎ sǎ fiu un ins puternic/ şi plǎcerea succesului/ dispare
imediat", "ringul nostru: umbra capului/ unui al treilea adversar".
Apoi alunecarea, uneori chiar prǎbuşirea, intr-un univers
contemporan, tehnicizat şi mediatizat. Versurile incep sǎ penduleze
intre Pǎunescu şi V. Leac: "videoclipuri... unul tare", "oare ce
viseazǎ/ condoleezza rice?". Urmeazǎ descrieri contrapunctate de
meditaţii senzoriale. Una este o petrecere a motocicliştilor,
vizionǎri de spoturi, amintiri despre lecturi din Cioran. Multe
dintre aceste spoturi par imaginate pe muzica melancolic-cinicǎ a
lui Leonard Cohen.
Noua imagisticǎ a lui Dumitru Bǎdiţa este infuzatǎ de media şi
de minireportaje, videoclipuri, scene de viaţǎ casnicǎ. Ceea ce nu
poate decât sǎ fie imbucurǎtor, pentru cǎ a dispǎrut infatuarea
artisticǎ. Dezabuzarea şi minimalismul sunt la ordinea zilei aici.
Un decupaj revelator: "stau picior peste picior şi-l ascult pe un/
parapsiholog american care susţine/ cǎ munţii noştri au fost
curbaţi spre vest in/urma acţiunii pneumatice/ a unor sclebţi de
prin pǎrţile buzǎului// port ghete inalte şi blugii imi atârnǎ
peste tǎlpi". Singura problemǎ e cǎ tehnica aceasta mai este
aplicatǎ de atâţia poeţi la ora actualǎ, incât e greu sǎ-i mai
distingi. Poate cǎ poetul nostru se detaşeazǎ uşor datoritǎ
rafinamentului şi maturitǎţii scriiturii sale.
Volumul insǎ rǎmâne unul de trecere dinspre ceva inspre
altceva. Şi poate de asta - din cauza lipsei de stil unitar - este
atât de viu. Bunǎoarǎ, iatǎ un poem postmodern pursânge: "zeii in
legendele olimpului sorb nectar// iguana pe animal planet inghite
lǎcuste// gina pistol intr-o revistǎ pentru femei/ consumǎ ouǎ
tari// intr-un videoclip al minţii mele/ poetul citeşte://
<<noul expresionism e hrǎnit aproape exclusiv/ de spasmele
imprecise ale fiinţei/ de un sentiment al atrocitǎţii imediate/ şi
al alienǎrii ireversibile>>/ (al. cistelecan, vatra,
1-2-2007, târgu mureş)// şi se simte indestulat" (XII. foamea
integralǎ). Bulimia aceasta are totuşi feluri favorite, iar
ingredientele de bazǎ sunt poeţii. Cum se ştie, boala cea mai gravǎ
a scriitorului român din ultimii 20 de ani este scrisul despre
confraţi. Adicǎ un ermetism de nomenclator, cǎ doar cine ii mai
cunoaşte pe scriitori in ziua de azi? Adicǎ, din nou, poezie pentru
poeţi, cu aluzii, muşcǎturi şi plecǎciuni pe care le pricep cel
mult 50 de inşi: "cum au vǎzut cârligele atârnând/ peştii au sǎrit
la suprafaţǎ sǎ afle cine-i pe mal/ toţi l-au recunoscut pe v.
Leac, pe t.S. Khasis". Poate ştiucile da, arǎdenii insǎ... Oricât
de cenaclist şi obsedat de consideraţii despre douǎmiism ar fi
autorul, mi se pare nedrept sǎ-l bǎnuim de infumurare de breaslǎ.
Din contrǎ, ironia lui finǎ umflǎ balonul vanitǎţilor de orice fel
pânǎ când acesta face poc!
Aşa imprǎştiate, asamblate din notaţii disparate, poemele
conţin tot felul de mici minunǎţii. Comparaţii vânjoase: "sǎ mǎ uit
la vârfurile alpilor/ cei mai viguroşi molari ai europei". Ironii
mixate cu autoironii menite sǎ dea de pǎmânt cu entuziasmele
tehniciste: "gǎsesc pe net imaginea din satelit/ a satului de
baştinǎ/ captatǎ intr-o zi de varǎ// au poate şi o pozǎ cu mine la
12 ani/ m-am ascuns in hǎţiş/ cu fata din vecini". Dar sunt şi
povestioare sǎteşti gen Sorescu, insǎ cu final buf, demitizator.
Totul e o cacealma; nostalgia nu poate ignora acest lucru. Unele
ziceri voit inteligente sunt doar facile: "vorbeşte lumea cǎ tu
chiar ai ajuns sǎ conduci/ lumea". Alte poeme mai cǎ sunt impinse
pânǎ in marginea dadaismului: "gleznele mǎ dor. mǎ plasez lângǎ
eşapamentul/ unei limuzine oprite la semafor// traversez o piaţǎ.
aerisirea unui fast food/ imprǎştie in gang cǎldurǎ bunǎ./ plin de
gaze ca rusia flatulez. blugii reţin pentru/ o clipǎ dogoarea peste
fesele ingheţate". Plictisealǎ, lehamite sau disperarea unui
umanist intr-o lume fǎrǎ ideal? Inclin spre ultima variantǎ.
Toatǎ aceastǎ poezie atât de plinǎ de lucruri este, in fond, o
mantrǎ, o repetiţie nǎucitǎ in incercarea de a obţine
"armonia constitutivǎ". Dar ea nu mai este de gǎsit decât in
subterana propriei fiinţe. Intr-un gest dostoievskian, poetul se
ingroapǎ in el insuşi: "peste tot/ conflicte care mǎ ţin/ pe din
afarǎ// noaptea cobor in capul meu/ ca intr-un subsol". Este exact
atitudinea din Glossa eminescianǎ. Lumea e un bâlci, o
cow parade sau frumuseţea bovinǎ a ambientului, de care
trebuie sǎ te detaşezi ca sǎ nu ajungi un cocoş din gips pe
rafturile unei dughene unde se trage cu puşca dupǎ
chibrituri.
Un volum plin de miez pentru cine are rǎbdare sǎ dea la o
parte cojile numeroase. Iar farmecul lui Dumitru Bǎdiţa vine din
faptul cǎ, deşi dezamǎgit, el nu se acreşte, nu dǎ cu pumnul.
Impunge doar cu degetul in coaste.
Felix Nicolau este conferenţiar universitar la Facultatea de Litere şi Limbi Străine a Universităţii "Hyperion" şi la Universitatea Tehnicǎ de Construcţii din Bucureşti. A publicat cǎrţi de criticǎ şi teorie literarǎ (Anticanonice, Homo imprudens, Eroismul eminescian), un roman (Tandru şi rece,) şi versuri (Bach, manele & Kostel, Salonul de invenţii). Colaboreazǎla revistele Arca, Cuvântul, Luceafǎrul de dimineaţǎ, Steaua, Tomis, Ziarul de Duminicǎ. Membru al Uniunii Scriitorilor din Romania.