Cum incearca un producator bulgar de placi ceramice detinut de fondul Advent sa ajunga la 25 - 30% din piata locala

Autor: Catalin Lupoaie 28.01.2010

KAI Ceramics, divizia locala a grupului bulgar KAI, detinut de fondul de investitii american Advent, a realizat in 2009 o cifra de afaceri de 8 mil. euro, dupa ce a intrat pe piata locala de placi ceramice (gresie si faianta) in primavara anului trecut.

Compania vrea sa ajunga pana in 2012 la o cota de piata de 25% in Romania, echivalentul unui business de circa 50 mil. euro (daca piata va fi la nivelul din 2009).

Bulgarii vor sa profite de faptul ca au fabricile la 140 km de Bucuresti si pot sa livreze marfa intr-o singura zi pentru a ajunge anul acesta la un business de 12 mil. euro, in crestere cu 50% fata de anul precedent.

"Pentru anul acesta ne-am bugetat o crestere de 50% pe piata locala pentru ca ne vom extinde prezenta in magazinele de bricolaj si prin distribuitori locali, vom face un mic depozit si un showroom. Piata de placi ceramice este una inerta, in care daca nu investesti in expunere si in mercantizare, nu poti sa castigi cota de piata", afirma Catalin Rotaru, country manager - KAI Ceramics.

Bulgarii pot profita si de faptul ca Lasselsberger, singurul producator de placi ceramice din Romania, a inchis fabrica Cesarom Bucuresti si mai produce doar la unitatea de productie Sanex din Cluj, care se afla la 400 km de Capitala.

Compania a ajuns in ultimele patru luni ale anului 2009 sa detina o pondere de circa 13% din importuri, care ocupa circa 70% din totalul pietei, estimata anul trecut la 200 mil. euro. Pentru anul acesta, KAI Ceramics vrea sa ajunga la o cota de piata de 25% din importuri in 2010, pentru ca multi distribuitori vor termina stocurile din 2009 si vor cauta noi furnizori. "Anul trecut importurile au scazut cu 45%, pentru ca majoritatea distribuitorilor si importatorilor au acumulat stocuri inca din 2008 si strategia lor a fost sa scape de surplus si ulterior sa faca noi comenzi. In schimb si productia a scazut dupa ce a fost inchisa fabrica Cesarom", spune Rotaru.

Rotaru estimeaza o scadere de 5-10% a pietei si in acest an, pana la 180 mil. euro, cel mai dificil fiind primul semestru, in care cererea este inghetata din cauza numarului redus de proiecte imobiliare noi. "In acest sector se lucreaza cu termene de plata foarte lungi, de circa 90 de zile, ajungand chiar la 140 de zile in 2009. In acest context, abia in aprilie-mai se vor regla achizitiile de produse facute anul trecut. Noi din fericire nu avem clienti cu scadente mari, pentru ca am intrat de curand pe piata", explica Rotaru.

Compania s-a pozitionat pe segmentul mediu de pret de 20 - 70 de lei/mp, care ocupa circa 35% din piata, pentru ca are cele mai mari sanse de dezvoltare, dupa ce romanii si-au schimbat deja cel putin o data gresia si faianta in ultimii 10-15 ani si nu cauta doar cele mai ieftine produse. Segmentul economic cu preturi intre 15 si 25 de lei/mp ocupa o pondere de 50%, in timp ce placile ceramice de lux ajung la 15% din piata cu preturi cuprinse intre 70 si 100 de lei/mp.

Kai comercializeaza placi ceramice prin reteaua de distribuitori locali, printre care Delta Distribution, Tiger Amira Oradea si PremierCom Slobozia, dar si prin reteaua de retaileri Baumax, Praktiker si Bricostore.

Un business de 50 mil. euro controlat de Advent

Grupul KAI, care a inregistrat o cifra de afaceri de 50 mil. euro in 2008, detine in Bulgaria doua unitati cu o capacitate totala de productie care depaseste 18 milioane mp.

Bulgarii exporta 50% din productie, cea mai mare piata de desfacere fiind Anglia, insa pe termen mediu KAI vrea ca Romania sa aiba o pozitie puternica in business, pentru ca in Anglia nu mai este loc de crestere, fiind o piata matura.