Cand e furtuna in Munchen, intai suna alarma la Timisoara, la Alcatel

Autor: Adrian Seceleanu 31.01.2010

Cateva sute de romani au grija non-stop, din fata unui calculator, de retelele unor companii ca British Telecom sau Orange Austria si Elvetia.



Cateva sute de romani, cu pregatire tehnica de specialitate si buni vorbitori ai unor limbi precum engleza, germana sau italiana, monitorizeaza calitatea convorbirilor pentru clientii unor companii aflate la mii de kilometri departare, din fata unor calculatoare, dintr-un centru de servicii deschis in 2009 de Alcatel-Lucent la Timisoara.
"Practic, daca o furtuna cu multe fulgere se apropie de Munchen, primii afla oamenii nostri de la Timisoara - care sunt avertizati prin diferite alarme ca reteaua monitorizata de noi ar putea avea probleme. Intr-o zi oamenii nostri primesc mii de alarme si rezolva sau coordoneaza rezolvarea problemelor", explica Stef Van Aarle, prim-vicepresedinte pe segmentul de servicii al Alcatel-Lucent pentru zona care include si Romania.
Aarle sustine ca externalizarea serviciilor de administrare a retelelor de catre operatorii telecom este un business care va creste puternic, iar decizia Alcatel de a plasa in Timisoara unul din cele doua centre de servicii europene - o investitie de "milioane de euro" va aduce noi joburi in Romania. La finele anului trecut - 100 de romani monitorizau din Timisoare retelele de comunicatii fixe ale British Telecom, iar alti 80 aveau in grija retelele unor companii precum Orange Austria si Elevtia sau E Plus din Germania. De ce a deschis Alcatel acest centru in Romania? "Nu este vorba de costul fortei de munca", spune Aarle. "Romanii au o pregatire tehnica foarte buna, sunt flexibili - adica sunt dispusi sa calatoreasca si, foarte important, stiu multe limbi straine. Nu gasesti usor in Europa oameni tehnici care sa stie si germana, si portugheza si italiana. Cine cauta acest tip de personal trebuie sa vina in Romania." In acest an compania estimeaza ca va recruta in Romania cel putin 250 de oameni, din care 160 in servicii, 50 in cercetare - dezvoltare, iar diferenta in alte activitati. La finele anului compania avea 1.383 de oameni, iar estimarea pentru finele lui 2010 arata ca numarul de angajati va creste la 1.633.
Pe langa deschiderea centrului de administrare retele, o investitie "strategica" pentru Romania din cauza avansului "rapid" de pe aceste piete, Alcatel a luat decizia sa concentreze la Timisoara si activitati de cercetare pe tehnologii de ultima ora, spune Raoul Ros, francezul care a preluat de aproximativ sase luni functia de CEO al Alcatel Romania. "La Timisoara cercetarea incepe sa fie concentrata si pe tehnologii precum 4G - Long Term Evolution, care va incepe sa fie implementata in 2-3 ani."
Operatorii telecom din Romania nu au semnat inca acorduri de externalizare a serviciilor de administrare pentru retele, insa compania poarta discutii pe aceasta tema, spune Raoul Ros.  "Am fi pregatiti inclusiv pentru acorduri cum este cel semnat de Romtelecom cu o alta companie, care a presupus transferul a cateva sute de oameni. In prezent negociem un contract si mai mare decat cel de la Romtelecom cu operatorul bulgar BTC". El spune ca nu se asteapta ca operatorii telecom din Romania sa-si majoreze in acest an investitiile in retea.
"Clientii nostri trec printr-o perioada dificila. Nu ma astept, din pacate, la o crestere a cheltuielilor realizate de operatorii telecom din Romania. Chiar daca operatorii si-ar bugeta investitii, acest lucru nu ar insemna ca banii ar fi in mod automat cheltuiti, doar pentru ca fondurile au fost prinse in buget. Operatorii isi revad trimestrial bugetele, in functie de performante", a spus Ros.
In 2008 Alcatel a avut in Romania afaceri de 192 mil. euro si un profit net de 30 mil. euro.

Planurile pentru Romania