Ros, CEO Alcatel: Externalizarile sunt inca ceva nou pentru Romania. Pentru unii angajati poate fi un soc

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 31.01.2010

Decizia de a externaliza diverse departamente dintr-o companie poate fi un "soc" pentru angajati, in special pentru cei care lucreaza de mai mult timp pentru firma, mai ales in conditiile in care in Romania acest lucru reprezinta o noutate, spune Raoul Ros, CEO al Alcatel Lucent Romania - companie care a transferat anul trecut 475 de angajati catre companiile HP si Wipro.

"Externalizarile de personal sunt inca ceva nou pentru Romania, dar reprezinta ceva obisnuit pentru Europa occidentala. Si in Romania aceste decizii vor deveni obisnuite pe masura ce companiile vor decide sa externalizeze activitati precum suportul IT sau administrarea retelelor", declara Raoul Ros, seful subsidiarei locale a Alcatel-Lucent.

In ceea ce priveste decizia Alcatel-Lucent de a externaliza catre HP 20 de oameni care se ocupau de serviciile IT si alti 455 care desfasurau procese de suport de business - precum contabilitate sau de mentenanta pentru diverse tehnologii telecom, Ros spune ca Alcatel a incercat sa asigure conditii cat mai bune fostilor angajati. "Ei beneficiaza, spre exemplu, de garantia ca vor avea un loc de munca timp de 18 luni".

Ros admite ca externalizarea "poate fi un soc" pentru unii angajati, insa afirma ca transferul la o companie specializata poate fi intr-un final un pas bun pentru cariera lor. "Ce perspective aveau in Alcatel oamenii care erau implicati, sa spunem, in activitatea de contabilitate sau back-office? Intr-o companie ca Wipro, care ofera servicii pentru mai multe companii, si care este focusata pe acest lucru, exista posibilitatea de a avansa sau de a invata mai mult", a spus Raoul Ros.

Seful Alcatel Lucent Romania spune ca producatorul de echipamente telecom a luat decizia externalizarii pentru a face fata conditiilor dificile din economie si pentru a se concentra pe activitatile cheie, respectiv comunicatiile. "Fiecare companie trebuie sa vada cum isi poate proteja businessul. Decizia de a externaliza aceste activitati a fost una globala, este parte a procesului de adaptare a companiei. Lumea se schimba, e un proces fara oprire", adauga reprezentantul Alcatel Lucent. "Alcatel nu a urmarit in primul rand sa taie costurile, ci sa-si simplifice structura pentru a se putea concentra pe activitatile de viitor".

Practic si oamenii angajati de Alcatel Lucent in Romania pentru a se ocupa de retelele unor operatori din Europa occidentala, peste 200 la finele lui 2009, si-au castigat locurile de munca tot pentru ca undeva niste companii au externalizat niste activitati pentru a se concentra pe acele lucruri care reprezinta principalul lor segment de activitate, a spus seful Alcatel. "Am procedat la fel ca unii dintre clientii nostri".

Raoul Ros nu a precizat ce reduceri ale costurilor a obtinut exact Alcatel Romania prin externalizarea celor aproape 500 de oameni insa a precizat ca in mod tipic economiile sunt la nivelul a 15-25%. "Operatori ca British Telecom sau Orange Austria si Elevetia, care au externalizat catre Alcatel-Lucent servicii de administrare a retelelor, obtin reduceri ale costurilor de 15-25%. Nu imi imaginez ca reducerile de costuri obtinute de Alcatel-Lucent au fost mai mari decat atat".