Szarvadi, Domo: Vad o piata in stagnare. Mai rau de atat nu are cum sa fie

Autor: Alexandru Anghel 01.02.2010

Lorand Szarvadi, fondatorul si directorul retailerului de electrocasnice Domo, apreciaza ca piata de electronice si electrocasnice ar putea ajunge in acest an la 850 de milioane de euro, nivel similar cu cel din 2009.

Estimarea sefului Domo se apropie de previziunile analistilor si ale celorlalti jucatori din piata, care vad in 2010 fie stagnare, fie o variatie de pana la 10%.

"Vad o piata in stagnare in 2010, mai rau de atat nu prea are cum sa fie, adica o cifra bruta de 850 - 900 de milioane de euro", a declarat Szarvadi.

In 2009 retailul de electronice si electrocasnice a raportat cel mai mare declin din acest deceniu, de peste 40%, valoarea intregii piete locale contractandu-se de la 1,2 -1,3 miliarde de euro.

"Ca estimare personala, piata totala a fost anul trecut de 750 de milioane de euro plus TVA. Hipermarketurile au crescut in volumul de vanzari, insa valoric nu au facut o cifra mare, deoarece s-au orientat spre produse mai ieftine", a spus Szarvadi.

Domo, al doilea retailer specializat din piata de profil, a raportat vanzari de 170 de milioane de euro in 2009, in scadere cu peste 16% fata de anul anterior. Anul trecut piata a cunoscut o reorientare in structura vanzarilor, odata cu reducerea consumului de electrocasnice.

Consumatorul a prelungit perioada alocata analizei produselor, comparand preturile din magazine si orientandu-se catre produse dintr-un segment de pret mediu si entry level. Astfel, o parte a consumatorilor a ales sa achizitioneze electrocasnice din retelele locale de hipermarketuri si supermarketuri, care au introdus in piata campanii agresive si promotii pentru anumite tipuri de produse.

Spre deosebire de restul pietei, segmentul produselor electrocasnice de lux - high end a ramas la acelasi nivel de vanzari din 2008, iar portofoliul specific de clienti a ramas conservator, potrivit cifrelor raportate de marcile Franke si Miele.

Potrivit analizelor companiei de studii de piata GfK, in intervalul ianuarie - octombrie 2009 numarul televizoarelor clasice comercializate a scazut cu 43%, la 283.000 de unitati, iar pentru televizoarele LCD contractia a fost de 14%, la 313.000 de unitati.

Plan de afaceri de 200 mil. euro

Domo a pierdut anul trecut vanzari de peste 35 de milioane de euro, odata cu contractia pietei, si a raportat prima pierdere financiara, de 1,5 milioane de euro. Pentru anul in curs Szarvadi apreciaza ca va reusi sa revina la pragul de 200 de milioane din urma cu doi ani.

"Domo ar trebui sa aiba minimum 27% (din piata - n. red.), adica o cifra de afaceri de 200 de milioane de euro plus TVA, revenire la nivelul din 2008, insa atunci piata depasea in cifre brute 1,2 miliarde de euro".

Spre deosebire de Altex si Flamingo, Domo a abordat in 2009 o strategie diferita in fata crizei si a reducerii consumului de electrocasnice. Potrivit reprezentantilor companiei, suprafata comerciala a retelei de magazine Domo si Technomarket a crescut cu 3.000 mp, la 78.000 mp (magazine noi in Tulcea, Oradea si Bucuresti - Afi Cotroceni) si a mentinut numarul angajatilor la peste 1.700 de persoane.

Din 2007, Domo are ca actionar majoritar fondul de investitii Equest Investment Balkans, care a achizitionat 75% din actiuni, pentru 75 de milioane de euro.

Altfel decat piata?

In evolutia businessului Domo s-a observat in trimestrul trei prima diferentiere fata de evolutia pietei, cand compania a inregistrat o crestere a vanzarilor de aproape 20% fata de trimestrul anterior, la 43 mil. euro, in conditiile in care piata de profil a urcat cu doar 28 de milioane de euro, la 336 de milioane de euro, potrivit datelor GfK.

Reprezentantii companiei au explicat cresterea din trimestrul trei prin sezonalitatea achizitiei de produse electrocasnice "albe". "Este normal pentru Domo, avand in vedere cota de piata mare in electrocasnice mari, care se vand cel mai bine in trimestrul trei, varful sezonului in frigidere, inceputul sezonului la masini de spalat si aragazuri", a spus Szarvadi.

Datele GfK arata ca in trimestrul trei 2009, cand vanzarile electroIT cadeau cu 45,8% comparativ cu perioada similara din 2008, vanzarile de electrocasnice mari (frigidere, aragazuri) erau doar cu 38% mai jos.

Liderul pietei, Altex, nu a anuntat inca rezultatele financiare oficiale, insa potrivit estimarilor vanzarile au ajuns anul trecut la 180 de milioane de euro.

Al treilea jucator din piata electroIT, Flamingo, a inregistrat cele mai mari scaderi ale vanzarilor in 2009, cu peste 50%, ajungand la aproximativ 85 de milioane de euro, potrivit estimarilor ZF. Flamingo a intrat in decembrie 2009 sub protectia legii insolventei fiind in plin proces de reorganizare judiciara. Datoriile companiei au ajuns in prezent la 53 de milioane de euro, peste 30 de milioane de euro fiind datorate bancilor finantatoare.