Dupa iesirea din criza, oamenii vor fi tentati sa economiseasca mai mult, iar consumul va suferi

Autor: Ioana David 02.02.2010

Daniel Negrescu, brand manager al producatorului de vin Murfatlar, spune ca piata vinului va reveni pe crestere la un an de zile dupa iesirea din recesiune, iar revirimentul economic nu se va resimti imediat in consum, deoarece oamenii vor fi tentati sa economiseasca mai mult decat obisnuiau in 2007-2008.



"Foarte multa lume pierde din vedere un aspect. Chiar daca toti indicatorii economici revin, nu inseamna ca se va revigora si consumul, pentru ca majoritatea pietelor din FMCG (bunuri de larg consum - n.red.) nu revin imediat. Nu inseamna ca daca va exista o crestere economica, toata lumea va incepe sa consume a doua zi. Intr-adevar, atunci cand veniturile scad si e rau, de a doua zi se taie. Sa nu uitam insa ca acest consumator a fost marcat de criza. Nu se va duce de a doua zi sa-si cheltuiasca in consum toti banii pe care i-a castigat", afirma Negrescu intr-un interviu acordat ZF.

Piata de vin este estimata la circa 450 mil. euro anual si 6 mil. hectolitri, iar potrivit Murfatlar, in 2009 piata a scazut cu pana in 10% din punctul de vedere cantitativ si cu mai mult de 10% din punctul de vedere al valorii.

"Acum lumea va fi mult mai precauta si chiar daca va fi bine consumul nu va creste atat de repede. Este foarte greu ca schimbarile in comportament sa revina la cum au fost initial. Nu-si va mai face nimeni credit pentru o petrecere de ziua copilului sau orice alt lucru care era la moda nu stiu cand", este de parere managerul Murfatlar.

Revenirea economica va fi importanta pentru business, a continuat el, pentru ca in primul rand se vor recupera mai rapid banii din piata, in conditiile in care consumul nu isi va reveni imediat.

Vinul castiga consumatori de bere si alcool

Scaderea de aproximativ 10% din 2009 inscrie piata vinului in linia domeniilor nu foarte lovite de criza economica. Scaderea mai mare a valorii pietei comparativ cu volumele vandute se explica prin migratia consumatorilor de la segmentul mediu de pret inspre cel economic.

"Cel mai mare segment al pietei era segmentul mediu si acesta a fost cel mai afectat. Pentru ca foarte multi din consumatorii de acolo s-au mutat in economic din cauza conditiilor economice", spune Negrescu.

Pretul mediu in industria vinului este de 9-10 lei, iar primele semne ale acestei migratii au aparut la sfarsitul anului 2008, cand perioada sarbatorilor de iarna nu a mai adus exploziile traditionale in vanzari.

"In 2008 au fost cresteri, dar nu la fel de mari ca in anii trecuti. Acelea au fost primele semnale ca lucrurile incep sa se aseze pe alte valori. Iar 2009 a intarit acest trend. A aratat ca nu a fost un simplu semnal, ci pur si simplu ca lucrurile se schimba".

Consumul de vin de anul trecut pe segmentul economic a fost sustinut si de consumatori care au migrat de la produse substituibile precum bere sau alcool. "Sunt si consumatori care au venit de la alte categorii. Vinul este una dintre pietele de bauturi care a scazut cel mai putin anul trecut raportat la bere sau alcool", a mai spus el.

Care este profilul consumatorulu de vin

Pe de alta parte, consumatorul de vin este unul traditionalist, in vreme ce in piete precum berea sau alcoolul, consumul este puternic influentat de pret sau conditii economice.

"Berea de exemplu se consuma in Romania si pentru statut, situatie care a disparut in 2009 si atunci a avut o scadere mai mare. Alcoolul a suferit din cauza taxelor, iar multi consumatori de alcool au preferat sa mearga catre vin, pentru ca berea poate fi considerata prea slaba ca si tarie alcoolica", a adaugat Negrescu.

Potrivit unui studiu al companiei de cercetare AT Kearney, berea detine in 2008 73% din vanzarile pe segmentul bauturilor alcoolice, in timp ce vinul reprezenta doar 23% din vanzari. Restul de 4% apartine bauturilor alcoolice. In aceste conditii, strategia producatorilor de vin a mers pe lansarea de produse noi pe segmentul economic, chiar daca inainte nu aveau produse acolo. Negrescu afirma ca Murfatlar nu a lansat noi produse la acest nivel de pret, pentru ca existau deja, iar cresterile au fost peste asteptari. El da exemplul brandului Eticheta Neagra care a crescut cu 40% in 2009.

"Vinurile foarte scumpe au mers bine, iar cele pe segment intermediar undeva intre premium si superpremium au mers mai putin bine. Noi avem 3 Hectare la aceasta limita intre premium si superpremium care a crescut anul trecut cu 15-20%", a continuat Negrescu. Pretul pentru un vin superpremium este de 30 de lei sticla.

Vanzarile Murfatlar in perioada sarbatorilor 2009 au fost peste nivelul din 2008, insa nu in ritmul anilor trecuti. Vanzarile au fost revigorate de campania "Sticla de un milion de lei" , care potrivit lui Negrescu a determinat un salt al vanzarilor cu 30-35% in perioada septembrie - decembrie.

Cu toate acestea, vanzarile companiei au fost cu 5% mai mici anul trecut din punctul de vedere al valorii si in usoara crestere volumic. In 2008, Murfatlar a inregistrat o cifra de afaceri de 170 mil. lei (46,2 mil. euro), potrivit datelor producatorului. Fara aceasta campanie, Negrescu afirma ca vanzarile ar fi mai mici cu 25% fata de 2008. "A fost o investitie putin mai mare in marketing, insa la nivel de business in aceasta perioada nu ai foarte multe solutii", a precizat Negrescu.

"2010 va aseza putin lucrurile incepute in 2009. Probabil ca se va accentua aceasta resegmentare a pietei vinului. Sunt cateva segmente de consum care vor creste si care au crescut si in 2009. Vorbim de un alt tip de consum. Ma refer la vinul la pahar pentru HoReCa", spune Negrescu. Compania ruleaza circa 40% din vanzari in HoReCa.

Reprezentantul Murfatlar este de parere ca in hoteluri si restaurante vanzarile au suferit foarte mult, dar exista premise pentru o revenire in 2010, insa "printr-o alta modalitate de consum": "Acest vin la pahar, acest «vin al casei» pe care il au locatiile si care incepe sa mearga din ce in ce mai bine".

Murfatlar este controlata indirect de familia Dobronauteanu, George Ivanescu si Catalin Bucura.