Cum a aratat prima luna din an pe cele mai mari piete de consum unde se ruleaza peste 20 de miliarde de euro

Ziarul Financiar 03.02.2010

ZF a solicitat date de la companii din industria alimentara, electrocasnice, imbracaminte, mobila si materiale de constructii pentru a vedea cum se contureaza inceputul de an pe aceste piete de consum cu rulaje de peste 20 de miliarde de euro, in conditiile in care prognozele pe 2010 prevad o crestere economica intre 1% si 2%, dupa scaderea de peste 7% de anul trecut.



"Prognozele specialistior care estimeaza ca economia romaneasca va suferi o usoara contractie in prima jumatate a anului 2010 se confirma din perspectiva trendului vanzarilor inregistrat la nivelul primei luni a acestui an", spun reprezentantii Real, a doua retea de hipermarketuri de pe piata locala in functie de numarul de magazine cu 24 de locatii (dupa Kaufland - n. red.).

Hipermarketurile Real, cu vanzari estimate la 900 mil. euro in 2009, sunt un bun barometru de consum in special pentru marile orase, in conditiile in care mii de consumatori aleg un astfel de magazin pentru cumparaturi.

"Au existat categorii mai afectate si altele mai putin afectate, astfel pe zona de food a scazut consumul de carne proaspata, dar a crescut consumul de lactate, congelate si mezeluri, in timp ce fructele si legumele au pastrat un ritm al vanzarilor constant. Au mers bine produse din categoria cosmetice, conserve, vin, detergenti, dulciuri si peste", au explicat reprezentantii Real.

Pambac Bacau, minus 12% la paine si faina

"Cifra de afaceri a lunii ianuarie 2010 este cu 1% mai mica decat cea inregistrata in ianuarie 2009. Este o evolutie fireasca, urmand trendul intregului an 2009, deoarece criza nu s-a incheiat la 31 decembrie 2009 si din pacate va continua inca mult timp", a declarat Alin Giurea, presedintele Pambac Bacau, unul dintre jucatorii pietelor de panificatie si paste fainoase care ruleaza afaceri de peste 50 mil. euro.

Nici reprezentantii Pepsi Americas, al doilea mare jucator pe piata bauturilor racoritoare, cu afaceri de 200 mil. euro in 2008, nu sunt foarte optimisti in legatura cu evolutia pietei. "Ce putem spune in acest moment este ca pietele sunt in continuare usor instabile si ca este dificil de prognozat evolutia consumului pe termen scurt", au declarat reprezentantii Pepsi Americas Romania.

"Vanzarile de bere din ianuarie 2010 au fost mai mici decat cele din ianuarie 2009. Cred ca principalul motiv a fost vremea foarte rece, din cauza careia distributia s-a facut mult mai dificil, iar oamenii au iesit mult mai rar in oras", a declarat Shachar Shaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod, producatorul berilor Tuborg si Skol cu afaceri de peste 90 mil. euro.

La Debenhams si Aldo, cu reduceri de pana la 70%, volumul e comparabil cu cel de anul trecut

Retailerii de fashion s-au confruntat in ianuarie cu acelasi trend descrescator ca anul trecut, chiar daca au aplicat reduceri masive, drept pentru care majoritatea analizeaza in momentul de fata rezultatele fiecarei unitati in parte pentru a putea face ajustari in vederea obtinerii de rezultate cat mai bune.

"Businessul Rafar are un rulaj in ianuarie 2010 peste cel din aceeasi luna in 2009 si aceasta crestere se datoreaza deschiderilor de noi magazine si preluarii Aldo in primavara trecuta. Cu reduceri de pana la 70% in magazine, volumul a crescut considerabil si este comparativ cu volumul anului precedent. Am intrat in reducerile de sezon inca din decembrie si am atins astfel pragurile de discount mai devreme decat anul trecut. Produsele din sezonul nou de primavara - vara reprezinta acum in Debenhams aproximativ 25% din valoarea totala a vanzarilor din aceasta perioada. Ca valoare suntem insa putin sub anul trecut, analizand rezultatele fiecarui magazin in parte comparativ cu aceeasi perioada in 2009", a declarat Ramona Stanciulescu, CEO Rafar, divizia de fashion a RTC.

Stanciulescu spune ca in ianuarie

s-au produs schimbari de comportament, remarcandu-se fie o tendinta de alunecare a consumatorilor catre branduri cu un pret mai mic, ceea ce pentru noi inseamna ca am pierdut un segment de clienti, fie clientii au ramas fideli brandului, dar bugetul total disponibil pentru cumparaturi s-a diminuat. In ambele situatii, trendul consumatorului rational care cantareste decizia de cumparare mult mai mult decat in 2008 se va mentine si clientii vor fi cumpatati si in 2010. Acesta este si unul dintre motivele pentru care incercam sa evitam strategii anticriza de reduceri de pret", crede Stanciulescu.

Si reprezentantii hipermarketurilor Real spun ca dezvoltarea unei oferte promotionale bogate si extinderea gamei de produse marca proprie au atenuat din efectele scaderii consumului. "Pe sectorul non-food au avut succes confectiile, in perioada de reducere de preturi jucariile, produsele de papetarie si birotica, de bricolaj, in timp ce electronicele si electrocasnicele au avut vanzari mai mici decat in aceeasi perioada a anului trecut", spun reprezentantii Real.

Nici industria mobilei nu sta mai bine, dupa o scadere de peste 15% anul trecut si concedierea a cateva mii de angajati. Omul de afaceri Dan Sucu, proprietarul Mobexepert, spune ca prima luna este la minus 10-12% fata de ianuarie 2009, tendinta care se asteapta sa se mentina in primul trimestru. Proprietarul Mobexpert, companie cu afaceri de 115 mil. euro anul trecut, in scadere cu 55 mil. euro fata de 2008, spera ca partea a doua a anului sa fie mai buna.

Inceput slab pentru electroIT

Inceputul de an nu a adus motive de incurajare nici pentru retailul de electronice si electrocasnice, retelele specializate fiind rezervate in estimari cu privire la tendintele primului semestru.

Aprecierea generala a celor trei actori principali din aceasta piata indica o posibila continuare a scaderii vanzarilor, de sub 10% in prima jumatate de an, urmata de o revenire in aceeasi proportie spre finalul anului.

"Ianuarie 2010, like for like (in aceleasi magazine care erau operationale si in ianuarie 2009 - n. red.) stam mai bine. Agregat insa vanzarile sunt putin mai jos. Piata totala probabil ca se apropie de ce s-a inregistrat in 2009", a declarat Dan Ostahie, presedintele Altex.

Flamingo, al treilea jucator din piata, apreciaza ca traficul s-a redus in luna ianuarie cu circa 20-30% fata de ianuarie 2009, iar vanzarile sunt intr-o marja de fluctuatie de plus/minus 5%.

Piata auto continua cu minus 10%

Luna ianuarie a adus pentru actorii pietei auto statistici sumbre cu privire la vanzarile anului trecut si o perspectiva de inrautatire a situatiei in lunile urmatoare, potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (- 7,9% pentru 2009) si a apetitului clientilor pentru noi achizitii. Scaderea previzionata de APIA pentru 2010 ajunge pana la un maxim de 10%.

"Sub volumul din 2009 este pusa in pericol existenta dealerilor. Ianuarie este catastrofal, iar dupa socoteala noastra ar putea fi vanzari de sub 5.000 de unitati", a declarat Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania. In ianuarie 2009 piata auto a inregistrat vanzari de 8.197 de unitati, din care 7.110 au fost autoturisme.

Placi ceramice, minus 15%. Pe santiere, mai mult s-a stat din cauza iernii grele

Markus Wirth, CEO al producatorului de ciment Holcim Romania, cu afaceri de 372 mil. euro in 2008, spune ca nu se pot face comparatii cu ianuarie 2009 pentru ca temperaturile au fost scazute si nu s-a putut lucra in constructii. "Abia dupa ce se va incalzi vremea vom putea face comparatii intre cererea de anul trecut si cererea de anul acesta", spune Wirth.

Ideea este sustinuta si de reprezentatii Ruukki Romania, filiala locala a grupului finlandez Rautarukki care a investit 35 mil. euro intr-o fabrica in Romania.

"Anul acesta vremea a influentat data la care distribuitorii din toata tara si-au reluat activitatea. Multi dintre ei au initiat vanzarile chiar si dupa 15-20 ianuarie, motiv pentru care este imposibil de facut o comparatie intre ianuarie 2009 si ianuarie 2010", explica Madalina Dumitru, country marketing manager al producatorului de tigle si structuri metalice Ruukki Romania si Bulgaria.