CONTRIBUTII/ Elitele si arhitectura rezidentiala (III). Palate, case boieresti, gradini
Autor:
Narcis Dorin Ion
03.02.2010
Narcis Dorin Ion este directorul Muzeului National Bran. In anul 2006 si-a sustinut teza de doctorat cu tema Elitele si arhitectura rezidentiala in Tarile Române (sec. XIX-XX), in fata unei comisii din care au facut parte acad. Dan Berindei, acad. Dinu C. Giurescu si acad. Razvan Theodorescu. Coordonator stiintific - prof. univ.dr. Ioan Opris. Lucrarea urmeaza sa apara la Editura Oscar Print, in primavara anului 2010. Publicam in continuare fragmente din ea.
In primele decenii ale secolului al XIX-lea, Tara Româneasca
inregistreaza primele palate construite boieresti si domnesti
construite dupa planurile unor arhitecti straini. Dintre acestia
s-au remarcat austriecii Johann Veit si Konrad Schwink care au
inzestrat Bucurestiul cu unul dintre cele mai frumoase edificii:
Palatul Sutu. Palatul a fost construit intre anii 1833-1835
de catre postelnicul Costache Sutu (1799-1875) pe terenul adus ca
zestre de catre sotia sa, Ruxandra Racovita. La cererea
comanditarului, arhitectii Veit si Schwink au realizat o
constructie in stil neogotic, specifica arhitecturii romantice a
epocii. "Cu aspectul sau de castel romantic flancat de patru
turnuri - isi amintea Constantin Argetoianu - palatul Sutu minuna
lumea si trecatorii se opreau sa caste gura in fata soarelui
poleit, inconjurat de raze ca la Versailles, pironit deasupra
portilor masive de fier".
In timpul lucrarilor au aparut insa unele
probleme, motiv pentru care Costache Sutu s-a adresat - la 25 mai
1834 - Vorniciei politiei Bucurestiului reclamând incalcarea
contractului de catre cei doi arhitecti. Vornicia a insarcinat cu
un control al calitatii lucrarii pe arhitectii Ioja si Hartl,
precum si pe Paraschiva, starostele dulgherilor. La 14 iulie 1836,
comisia a raspuns Vorniciei ca mesterii "au prefacut bolta da al
doilea" si ca trebuie ca si "zidarii ce au facut sobile rele" sa le
indrepte.
Un alt mester austriac, Escher (Eser), a realizat in 1836 un
mare policandru de arama "intocmai ca cel de la biserica Sfântului
Ioan Nou", cu douazeci si patru de sfesnice. Mesterul austriac a
primit de la Costache Sutu 100 de ocale de arama si 25 ocale de
tutea, el trebuind sa termine lucrarea in decembrie 1836. La 21
octombrie 1836, Escher a incasat de la comanditar 15 galbeni sau
470 de lei "in socoteala tocmelii ce am facut pentru lucrul
policandrului". Pentru realizarea confortului dorit de familia
Sutu, amenajarile interioare au continuat in timp, in 1862-1863
fiul postelnicului, Grigore Sutu (1819-1892), comandându-i
sculptorului Karl Storck decorarea interioara a palatului, pictarea
tavanelor si realizarea monumentalei scari de acces la etaj, in
capul careia trona bustul Irinei Sutu (nascuta Hagi-Mosco,
1830-1891).
Deasupra oglinzii venetiene din holul de onoare al palatului
se pastreaza si azi medalionul realizat de Karl Storck ce o
reprezinta pe proprietara palatului, Irina Sutu, care a ramas in
memoria bucurestenilor prin balurile costumate pe care le organiza
si cu care puteau rivaliza doar balurile de la Palatul Regal.
"Balul de la Sutu - consemna Victor Bilciurescu - era unul dintre
cele mai pretentioase baluri din vremea aceea, nu numai fiindca
amfitrionii erau foarte parcimoniosi la invitatii, nu numai fiindca
acest Sutu purta pe atunci titlul de print si pe frontispiciul
palatului avea zidit blazonul familiei, nu namai fiindca ducea o
viata cu adevarat princiara (...) ci mai cu seama pentru
consideratia ca treceai drept om de lume, drept un arbitru al
elegantei si al manierelor alese daca ai fi frecventat macar o
singura receptie sau un bal la Sutu, frecventa ce conta ca un titlu
de aristocratie".
***
In aceeasi perioada cu construirea Palatului Sutu, in
Bucuresti se ridica unul dintre edificiile emblematice ale Caii
Victoriei: Palatul domnitorului Barbu Stirbey. Edificiul a
fost construit de Barbu Stirbey (1799-1869) intre anii 1833-1835,
dupa planurile arhitectului francez Michel Sanjouand, care a
realizat o cladire in stil neoclasic ce va deveni resedinta
domneasca in perioada 1849-1856. Spre deosebire de Costache Sutu,
Barbu Stirbey - care isi facuse studiile in Franta - a apelat la
serviciile unui arhitect franccez, primul care a lucrat in
Bucuresti la mijlocul veacului al XIX-lea si a carui opera ni s-a
pastrat. Construit in stil neoclasic, palatul are un plan in forma
de U intors spre gradina iar fatada principala este dominata de
corpul central puternic decrosat, dezvoltat pe trei travee si pe
trei niveluri. Ca decoratie exterioara se remarca ancadramentele
ferestrelor, care sunt despartite prin pilastri angajati ce sustin
un antablament peste care se afla un atic cu balustri. La nivelul
primului etaj al corpului centrral decrosat, ferestrele sunt
delimitate prin patru coloane ionice adosate fatadei si au fiecare
câte un fronton. Domnitorul Barbu Stirbey a mai construit lânga
palat o cladire impozanta cu coloane ce servea corpului de garda al
palatului si care a fost demolata ulterior de urmasii sai.
In anul 1881 principele Alexandru B. Stirbey (1837-1895), fiul
domnitorului, va gasi de cuviinta sa modifice palatul - dupa
proiectul arhitectului austriac Friedrich Hartman - prin ridicarea,
deasupra corpului central decrosat, a unui al doilea etaj (a carui
fatada este decorata cu patru cariatide ce sustin antablamentul
etajului) si, pe latura de nord-est, a unui turn cu doua nivele,
care a stricat echilibrul arhitectonic al intregii cladiri.
Elizei Bratianu (1871-1957) - nepoata domnitorului - casa
astfel renovata ii aparea "trista, imensa si parasita", iar fatada
urâta, desi avusese "pretentia de a infatisa o vila italiana".
"Sufrageria se afla la parter - isi amintea aceeasi Eliza Bratianu
- si avea o decoratiune care ni se parea curioasa: peretii erau
vopsiti in culoare galbena-portocalie si aveau panouri cuprinzând
in medalioane rosii chipurile imparatilor romani".
Situat in centrul orasului, Palatul Stirbey era totusi
inconjurat de un frumos parc, realizat la dorinta domnitorului dupa
modelele peisagere apusene. Desi - inainte de transformarea
cladirii din 1881 - totul avea o infatisare de casa in paragina,
curtea si gradina palatului compensau din plin aceasta imagine
dezolanta, mai ales primavara, când - isi amintea aceeasi Eliza
Bratianu - "inchisa din toate partile, raspândind miros de liliac
si de salcâm, (gradina) era plina de micsunele. Privighetorile
cântau si o broasca testoasa uriasa pasea agale, iar deasupra
capului se auzea zbârnâitul zmeelor din vecini, ceva atât de
caracteristic Bucurestilor de atunci. In gradina se afla si un
chiosc misterios, octogonal, cu geamuri colorate, dar in care nu ni
se dadea voie sa intram din pricina podelelor putrede. (...) In
ceea ce ma priveste, pastrez o amintire duioasa unui taxus batrân
ale carui crengi atârnau pâna jos, oferind o excelenta ascunzatoare
pentru a citi povesti. si tot in gradina se mai afla un lucru
curios, despre care nu pricepeam nimic: un cadran solar si, dincolo
de el, o pergola. O lume intreaga de descoperit! Mi se pare ca in
aceasta gradina romantica, pe care doua generatii succesive au
lasat-o sa se prapadeasca, am simtit pentru prima data placerea de
a trai acea emotie si moleseala care pun stapânire pe noi odata cu
primele zile frumoase de primavara".
Am redat pe larg acesta descriere de epoca a gradinii
Palatului Stirbey pentru ca este prima realizare notabila de
arhitectura peisagera urbana, intr-o epoca in care arhitectul
peisager vienez Karl Friedrich Wilhelm Meyer - chemat sa lucreze in
Tara Româneasca de domnitorul Gheorghe Bibescu, fratele si
antecesorul la Tron al lui Barbu Stirbey - contura planurile
Gradinii Cismigiu (1850-1854), ale Parcului Kisseleff sau ale altor
parcuri rezidentiale private (la conacul lui Barbu Catargiu din
Maia (1850) ori conacul Otetelesanu de la Magurele, lânga
Bucuresti). Este foarte probabil ca tot Meyer sa fi realizat si
planul parcului palatului Stirbey, data fiind colaborarea
fructuoasa pe care acesta a avut-o cu domnitorul si faptul ca anii
1850-1852 au fost decisivi in crearea Gradinii Cismigiu.
***
Aceeasi perioada de având arhitectonic inregistreaza si
transformarea radicala a fostei case boieresti a lui Dinicu
Golescu (1777-1830), construita in stil neoclasic "pentru
viitorime", intre anii 1812-1815, lânga Biserica Kretzulescu din
Bucuresti. Pentru decorarea casei sale, Dinicu Golescu a incheiat
la 18 ianuarie 1820 un contract in valoare de 4 000 de taleri cu
sculptorul german Karl Schmutzer, prin care acesta se invoia sa
realizeze 46 de basoreliefuri ("bariileu") deasupra ferestrelor de
sus, 29 de figuri "rotunde" (altoreliefuri) deasupra ferestrelor de
jos, cinci figur "rotunde" la ferestrele de la balcon, toate urmând
a fi vopsite cu "vapsea facuta cu ulei". Sculptorul se mai angaja
prin contract sa faca 24 de capiteluri ("capiitaluri") cu 16 vaze
si 50 de coti de frize pentru decorarea interiorului celor 25 de
camere ale cladirii.
In anul 1832, urmasii boierului carturar de la Golesti au
vândut casa statului, care a instalat aici Sfatul Administrativ.
Ulterior, intre anii 1834-1837, la cererea domnitorului Alexandru
Dimitrie Ghica (1834-1842), inginerul Rudolf Artur Borroczyn si
arhitectul Xavier Villacrosse realizeaza planurile pentru
transformarea cladirii in resedinta domneasca, aceasta primind
chiar numele de Curtea Domneasca. Cladirea si-a pastrat aceeasi
destinatie si in timpul urmasilor lui Ghica, Gheorghe Bibescu
(1842-1848) si Barbu Stirbey (1849-1856), dar acestia au utilizat-o
mai mult ca "palat de teremonie", preferând sa locuiasca in
propriile lor palate din Capitala. Alexandru Ioan Cuza (1859-1866)
si Carol I de Hohenzollern (1866-1914) vor folosi si ei aceasta
resedinta domneasca, dar surprinderea tânarului domnitor strain in
fata asa zisului palat domnesc este relatata in mod savuros in
Memoriile sale: "Alaturi de una din casele pe lânga care
trecea convoiul, era postata o garda de onoare cu steag. Printul
intreba pe insotitorii sai: Qu'est-ce qu'il y a dans cette maison?.
Generalul Golescu raspunse cam incurcat: C'est le palais... Printul
Carol crezu la inceput ca nu-l intelesese bine si-l intreba cu
indoiala: Où est le palais? - ceea ce puse pe general in si mai
mare incurcatura. Arata spre casa simpla cu un singur etaj. Chiar
si inaintea acestui asa zis palais pavajul era nespus de primitiv.
Printul era atât de zguduit in trasura, incât cu greu se putea tine
linistit si in atitudine dreapta".
Unul dintre calatorii straini care au evocat Bucurestiul
secolului al XIX-lea, francezul Ulysse de Marsillac, sesiza si el
ca "palatul domnesc din Bucuresti, construit de un simplu
particular, intr-o epoca in care artele civilizatiei erau prea
putin cunoscute in România, este departe de a corespunde unei
resedinte pentru suveranul unei natiuni de cinci milioane de
oameni. Nici nu ne gândim sa-l comparam cu resedintele princiare
ale altor state; simpli milionari din zilele noastre l-ar considera
nedemn de ei". Domnitorul si, apoi, regele Carol I al României a
locuit in aceasta casa pâna in anul 1885, când a inceput
construirea - dupa planurile arhitectului francez Paul Gottereau,
care amenajase si apartamentele suveranilor din casa lui Dinicu
Golescu - a unui palat regal demn de rangul sau.
***
Inginerul Rudolf Arthur Borroczyn este cel care a realizat, in
1863, proiectul de reamenajare in stil neoclasic a casei Scarlat
Kretzulescu de pe Bulevardul Dacia nr. 12. Casa fusese
construita in 1839 de catre marele vornic Alexandru Villara si
oferita ca zestre fiicei sale Elena, care s-a casatorit in acelasi
an cu Scarlat Kretzulescu. Om de gust, scolit in Occident,
Kretzulescu ii va comanda pictorului Gheorghe Tattarescu decorarea
interioarelor casei, acesta realizând - intre anii 1852 si 1855 -
in hol patru panouri alegorice, reprezentând Muzica, stiinta sau
grupul Urania si Apollo. Astazi cladirea adaposteste sediul
Muzeului Literaturii Române.
Aceluiasi inginer Borroczyn i se datoreza si prima incercare
de a se crea o gradina publica in Bucuresti: Cismigiu. In
prima jumatate a secolului al XIX-lea terenul unde s-a creat
celebra gradina era un loc viran, in mijlocul caruia se afla "lacul
lui Dura negutatorul", mentionat in documente inca din vremea lui
Matei Basarab. Scriitorul Nicolae Filimon ne-a lasat o descriere
plastica a acestui peisaj salbatic orienta: "Pe locul unde astazi
se afla Gradina Cismigiu, inainte de 1843 era o baltoaca
nemarginita, ale carei ape - incalzite neincetat de razele soarelui
si putrezite din lipsa mijloacelor de scurgere si prefacere - nu
serveau la nimic altceva decât a face sa creasca o imensa vegetatie
de ierburi acvatice, printre care pasteau si cresteau acele
milioane de broaste si reptile veninoase, care - unind omorâtoarea
lor respirare cu aburii cei pestilentiosi ai baltii - infectau
aerul si pricinuiau locuitorilor Capitalei multe epidemii
periculoase. In mijlocul baltii, pe o insula inconjurata din toate
partile cu trestie si salcii plângatoare, era o cafenea in care se
gaseau adunate mai toate viciile ce degradeaza pe om, incât taverna
tâlharilor din Misterele Parisului ramânea un ce neinsemnat pe
lânga dânsa. Aici se adunau mahalagii, pungasii, jucatorii de carti
si chiar tâlharii de drumuri si jefuiau pe locuitorii Capitalei,
ziua prin jocuri de noroc de tot felul, iar noaptea prin spargeri
de case, fara a se teme cât de putin de asprimea legilor, caci, de
câte ori voia politia sa-i prinda, ei se refugiau in nestrabatutul
stuf al baltii si râdeau de incercarile ei".
Tocmai pentru a se distruge aceasta jungla plina de pericole,
in 1830 generalul Pavel Dimitrievici Kiseleff a cerut inginerului
Borroczyn sa asaneze balta si sa amenajeze aici o gradina publica
in care oamenii sa se poata plimba fara teama. Din pacate, acesta
nu a reusit sa-si indeplineasca misiunea, lucrurile incepând sa
prinda contur abia in timpul domniei lui Gheorghe Bibescu
(1842-1848), care a cerut Primariei sa cumpere terenul, in 1845, si
a chemat - la recomandarea baronului Hegal, directorul gradinilor
imperiale vieneze - un tânar arhitect peisagist din Viena, Karl
Friedrich Meyer (1817-1852), pentru a amenaja Gradina
Cismigiu.
Din volumul in pregatire la Editura Oscar
Print