BESTSELLER INTERNATIONAL/ Carti cu blana, carti cu chilotei de dantela

Autor: Daniel Nicolescu 03.02.2010

De cand a aparut e-book-ul, cartii traditionale de hartie, carton, tus si clei i se tot canta prohodul. Citeam deunazi articolul unui jurnalist roman care, aflat recent pe o plaja din marile calde, zarea, printre palmieri si umbrelute, oameni citind doar carti in format electronic. Rima elegiei sale nu era "ou sont les livres d'antan?", cum ne-am fi asteptat de la o persoana citita, din generatia de mijloc, ci convingerea trista, dar de bon-ton, ca asta e, vrem, nu vrem, viitorul lecturii.

Corolarul, lucid formulat, vestea nu doar disparitia cartii obisnuite, ci si a meseriilor traditional legate de aceasta: grafica de carte, corectura (desi, si pentru una si pentru cealalta, lucrurile cred ca ar merita nuante si discutii mai atente). Desigur, imaginea plajei cu cybercititori, surprinsa in timpul sarbatorilor de iarna, constituie un semnal. Parerea mea, insa, e ca acesta e palid, ca vorbeste doar despre un trend chic si ca viitorul pe care il anunta e foarte indepartat. Nu ma pot face ca nu bag de seama cine sunt, de fapt, musteriii plajelor tropicale din preajma Craciunului si ca nu realizez cat de exponentiali, pentru marele public cititor, pot fi acestia.

Si pentru ca a venit vorba despre trenduri chic in materie de carte, iata unul cu adevarat extravagant, dar care isi gaseste din ce in ce mai multi adepti. Si care este mult mai apropiat de buna si stravechea carte cu file de hartie. Este vorba despre volumele de tip "collectors".

In general, un collector este un obiect de consum curent care, din ratiuni tinand de moda, de cult urban, de tendinte, de nevoia de consum ostentativ (sau chiar din superstitie ori fanatism), devine un obiect de colectie sau de adoratie, un obiect-cult. Posesorul lui traieste cu sentimentul ca apartine unei elite. Orice obiect de consum poate deveni un collector, in sensul ca discursul de marketing care il insoteste nu mai incearca sa-l vanda in calitatea pentru care a fost fabricat, ci in aceea de simbol, de raritate, de blazon, de obiect de colectie.

In acest context, cartea a parut multor edituri din lume obiectul de consum ideal pentru a fi imbracat in straie de collector. In Franta, ideea, lansata de Point Seuil, implineste deja patru ani. Anul acesta, in preajma sarbatorilor, in luna cadourilor, putine au fost editurile care nu s-au aliniat curentului collectors. Principiul e urmatorul: se iau cateva titluri, putine, dar reprezentative, din portofoliul editorial, care sunt scoase pe piata cu o infatisare smechera, luxoasa si, atentie!, cu preturi relativ mici. Ele pot constitui cadoul perfect pentru cei cu gusturi fine, fiindca reprezinta un altoi izbutit intre niste texte cu greutate si un look bibliofil. Colectia Folio, a editurii Gallimard (o institutie care si-a facut un renume din incapatanarea cu care a ramas fidela copertilor austere), a incendiat rafturile librariilor cu seria sa de "Folies de Folio" (sase volume, deocamdata, vezi foto 1), intre care se detaseaza "L'Histoire de Pi" a lui Yann Martel, acoperita in blana de pantera (pantera aceea care il insoteste pe eroul Piscine Molitor Patel in periplul sau oceanic), "Contes a faire rougir les petits chaperons" de Jean Pierre Enard, stransa sexy in dantelute rosii, sau "Petit dejeuner chez Tiffany", a lui Capote, incopciata in catifea neagra si strasuri. Celelalte zeci de titluri "collectors" recurg la foita de aur sau de argint, la ilustratii sarmante sau chiar la formula 3D. Iata, bunaoara, "Micul Print" (una dintre cele mai vandute carti din timpurile) care, tot la Gallimard, a iesit in vestminte pop-up (foto 2). Pornind de la acuarelele originale ale lui Saint-Exupery, studioul de grafica "Les associes reunis" a dat viata personajelor si le-a scos din pagina (albumul a fost fabricat in Asia, singurul spatiu unde putea fi indeplinita o asemenea munca de migala: decupaj, indoire, lipire etc.). Trebuie spus ca volumul a fost co-editat in 16 tari simultan si ca a avut un prim tiraj de mare best-seller: 168.000 de exemplare. La pretul, nu tocmai accesibil, de 29 euro pe exemplar. Iata o bresa sanatoasa, literar vorbind, in zidul inexpugnabil al romanelor cu vampiri, care pareau ca au ametit definitiv gusturile tinerilor de pretutindeni.

DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, al Universitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectia romana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991, grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003. Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) la numeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor si art-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multe volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 pana in 2009 - editor executiv la Ziarul de duminica.