Max Boegl se asteapta ca stadionul Lia Manoliu si centura Sibiului sa fie motoarele de crestere

Autor: Catalin Lupoaie 04.02.2010

Constructorul german Max Boegl, unul dintre principalii constructori de lucrari de infrastructura de pe piata locala, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 74 mil. euro, in crestere cu 50% fata de anul precedent, datorita incasarilor de la proiectul de constructie a noului stadion Lia Manoliu din Capitala, precum si lucrarilor din infrastructura derulate in 2009.

"Pentru anul acesta mai avem in derulare constructia variantei ocolitoare a orasului Sibiu, tronsonul de autostrada Medgidia-Constanta si stadionul Lia Manoliu, pentru care sunt premise sa mearga bine. Insa nu vreau sa ma mai lansez in previziuni optimiste, avand in vedere faptul ca anul trecut am avut probleme in recuperarea banilor de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale", afirma Romeo Botocan, directorul executiv al Max Boegl Romania.

Constructorul s-a confruntat in 2009 cu intarzieri ale platilor la lucrarile de infrastructura pe care le-a avut in derulare, mai ales cele cu imprumuturi de la Banca Europeana de Investitii (BEI). "Proiectele de infrastructura construite cu fonduri de la BEI au mers destul de greu, pentru ca imprumuturile ar fi condus la majorarea deficitului bugetar. S-a discutat chiar varianta acoperirii unor proiecte cu finantare BEI de la bugetul de stat. Anul trecut am acoperit aceste proiecte cu finantare proprie", explica Botocan. Max Boegl a contribuit anul trecut cu 8 mil. euro pentru finalizarea lucrarilor de reabilitare la un tronson al DN 17 (Cluj-Bistrita), finantate prin creditul BEI IV, 5 mil. euro fiind de la banci si 3 mil. euro capital de lucru.

Businessul Max Boegl si-a revenit spre sfarsitul anului, cand a primit bani pentru constructia stadionului Lia Manoliu chiar si pe 31 decembrie 2009. Noul stadion Lia Manoliu, care va gazdui finala Europa League din 2012, va atrage o investitie de circa 143 mil. euro fara TVA, suma care cuprinde si construirea unui acoperis retractabil care sa acopere intreaga suprafata de joc.

"Anul trecut consortiul Max Boegl-Astaldi, care construieste stadionul, a primit 111 milioane de lei pentru lucrarile de la stadion si s-au facut plati chiar si pe 31 decembrie. Am dat deja comenzile pentru cablurile care vor sustine acoperisul si credem ca acest proiect va merge bine si anul acesta pentru ca are finantare si un obiectiv clar", sustine directorul Max Boegl. Stadionul este prevazut sa fie finalizat la sfarsitul anului 2010- inceputul lui 2011.

Ar putea ajunge la afaceri de 110-120 mil. euro

Max Boegl si-a bugetat la inceputul anului trecut o cifra de afaceri de 100 mil. euro, dubla fata de nivelul din 2008, insa ulterior la jumatatea anului si-a schimbat previziunile in scadere pana la 75 mil. euro din cauza problemelor legate de finantare pe care le-au intalnit la proiectul de reabilitare a unui tronson de pe DN17 (Cluj-Bistrita). Germanii tintesc si anul acesta depasirea pragului de 100 mil. euro, avand in vedere ca centura Sibiului si stadionul Lia Manoliu trebuie finalizate anul acesta.

"Daca toate proiectele vor merge bine anul acesta, cifra de afaceri a grupului ar trebui sa ajunga la 110-120 de milioane de euro, insa depindem de ritmul in care vom avea terenurile disponibile la autostrada Medgidia-Constanta si de ritmul de facturare si incasare a banilor", spune reprezentantul Max Boegl.

Joint-venture-ul italiano-german Astaldi-Max Boegl, care construieste autostrada Medgidia-Constanta (31 km) a incasat anul trecut un avans de 13 mil. euro pentru inceperea lucrarilor, pe care deja l-au depasit.

"Noi am lucrat anul trecut cat s-a putut, insa am depasit nivelul care era estimat la inceput. Inca nu am facturat avansul, dar l-am consumat, urmand sa facem certificarea lucrarilor executate pana in prezent", explica Botocan.

Centura Sibiului va fi gata la vara

Varianta de ocolire a orasului Sibiu (14,8 km) la nivel de autostrada va fi finalizata in vara acestui an, dupa ce au fost alocati circa 49 mil. euro pentru lucrarile de constructie, din care 75% este finantarea nerambursabila acordata de Comisia Europeana prin Facilitatea ex-ISPA.

Lucrarile sunt realizate de consortiul Geiger-Boegl-Comtram si au fost incepute in mai 2008.

"Nu avem cum sa nu finalizam aceasta lucrare pana la vara, avand in vedere ca exista si finantarea de la Comisia Europeana", afirma Botocan. CNADNR a licitat anul acesta si ultima portiune de 2,7 km a variantei de ocolire, care va fi construita de compania Vectra, detinuta de Marcel Butuza, pentru 9,8 mil. euro, fara TVA.

Max Boegl este prezent pe piata locala prin intermediul a patru SRL-uri - Max Boegl Romania, Max Boegl Aeroport Sibiu, Max Boegl Prefabricate, Geiger Boegl - si doua firme ca sediul permanent Max Boegl-Astaldi (pentru constructia stadionului Lia Manoliu) si Astaldi-Max Boegl (pentru tronsonul Medgidia-Constanta).

Grupul german Max Bogl, cu afaceri la nivel de grup de peste 1,2 mld. euro, a mai fost implicat de la intrarea pe piata locala in proiectul de modernizare a aeroportului din Sibiu, modernizarea soselelor Colentina si Stefan cel Mare si tronsoanele de autostrada Drajna-Fetesti si Fetesti-Cernavoda.